שלושת המרכיבים העיקריים שמשפיעים על ביצועיו של מכשיר הניווט הם המקלט, המעבד ותוכנת הניווט. המקלט אחראי על איסוף הנתונים – אותות מלווייני ה-GPS; המעבד מתרגם אותם למידע מעשי, דהיינו מיקומו של המקלטׁ(הרכב) על המפה וחישוב הדרך ליעד נבחר; ותוכנת הניווט מהווה את ממשק המשתמש וכוללת את המפות ואת נקודות העניין, את נתוני הדרך ועוד.
מקלט GPS: המקלט הוא שבב קטן וחכם בשם SiRF המהווה את הרכיב המרכזי במכשיר הניווט. תפקידו לקלוט את האותות שמשדרים הלוויינים ולאתר על פיהם את מיקומו של המכשיר ובעליו. ל-SiRF כמה גרסאות, המסומנות באותיות רומיות דוגמת SiRF starIII, SiRF starIIוכו', מומלץ לבחור לפחות בגרסה 3 (שהיא הנפוצה ביותר כיום) . שימו לב שבגרסאות המתקדמות יותר - IV ו-V - מחליף הכינוי Atlas את star. ככלל, ככל שהגרסה מתקדמת יותר, ביצועיו של המכשיר יהיו מהירים ומדויקים יותר.
ברובם ככולם של מכשירי הניווט כיום המקלט מובנה בתוך מכשיר הניווט. בעבר המקלט היה ממוקם ברכיב נשלף שהיה צורך לשלוף לפני הניווט כדי לשפר את הקליטה, כיום הצורך בהתעסקות זו נחסך.
מעבד: איסוף הנתונים הנקלטים מהלוויינים וניתוחם נעשים על ידי המעבד הפנימי, וחשוב מכך, המעבד אחראי על חישוב המסלול מנקודת המוצא אל היעד. רוב המעבדים המוצעים כיום הם במהירות (תדר) של 300 עד 532 מגה הרץ (MHz), כאשר רוב הדגמים מצוידים במעבד 400MHz. ככל שתדר העבודה גבוה יותר כך ניתוח הנתונים וחישוב המסלול וגם חישוב המסלול מחדש, במקרה של סטייה מהדרך המתוכננת – יתבצעו במהירות גבוהה יותר. במקרה שהמכשיר כולל גם יישומי מולטימדיה, מהירות המעבד מקבלת חשיבות נוספת. מעבד במהירות 400Hz מספיק כמעט תמיד.
תוכנת הניווט: בשוק הישראלי יש כמה תוכנות ניווט עירוניות: iGo, Garmin, MioMap, Sygic, 2GO ואיתוראן; וכן 4 תוכנות ניווט שטח – NaviGuide, LandGuide, Skipper ועמוד ענן (מבית iGo). תוכנות הניווט נבדלות ביניהן בעיצוב הממשק, בצורת התפעול, באלגוריתמים בהן הן משתמשות כדי לחשב מסלולים ובפרמטרים נוספים. אין הכרעה איזו תוכנה טובה יותר, והעניין אינדיבידואלי לכל משתמש. חלק מהתוכנות כוללות גם גרסאות המותאמות למחשבי PC ולטלפונים סלולריים. כדאי להיכנס לאתרי החברות, להתרשם מנוחות הממשק ולקרוא את מדיניות העדכונים של החברות – באיזו תדירות הן מפרסמות עדכונים למפות שלהן וכו'.
עם תוכנת הניווט מגיעה חבילת מפות לאזור הרצוי, או לכמה אזורים (למשל: ישראל ומערב אירופה). ניתן לרכוש את המכשיר עם מפות לאזור מסוים, ובעתיד לרכוש כרטיס זיכרון עם חבילת מפות נוספת, לאזורים אחרים.
התצוגה היא האלמנט השני החשוב ביותר במכשיר הניווט, שכן הוא אמצעי הפלט העיקרי ורובו ככולו של השימוש במכשיר נעשה דרכו. המסך במכשירי ניווט הוא לרוב מסך מגע, המאפשר דפדוף בתפריטים וביצוע פעולות שונות באמצעות המסך בלבד וללא צורך במקשים אחרים – כך שרובו של שטח המכשיר מוקדש למסך, למעט כמה מקשי חומרה (ברוב הדגמים אין מקשים כלל מלבד מקש ההפעלה).
חלק חשוב מחוויית השימוש במכשיר ניווט הוא השמע, שכן תוכנות הניווט מספקות הדרכה קולית בנוסף לויזואלית.
גודל המסך: כדאי שהמסך יהיה גדול מספיק לצפייה ממושב הנהג, ולא ידרוש מאמץ ויסיח את הדעת מהנהיגה.שני הגדלים הנפוצים הם 3.5 אינטש ו-4.3 אינטש, ויש מכשירים בעלי מסך גדול יותר. מסך בגודל 3.5 אינטש יכול לספק את רוב המשתמשים, אך כמובן שמסך גדול יותר יעניק תצוגה נוחה יותר לצפייה, במיוחד אם אתם משתמשים במכשיר גם למטרות מולטימדיה.
רזולוציה: הרזולוציה קובעת את חדות התמונה המוצגת, ומשתנה ממסך למסך. לגודל של 3.5 אינטש, רזולוציה של 320x240 פיקסלים היא טובה ומספקת; במסכים גדולים יותר היא יכולה להגיע ל-480x640 ויותר. לפני הקנייה, מומלץ לבקש להפעיל את המכשיר ולבדוק האם המסך נראה איכותי וחד.
בהירות: כמעט כל הצגים נראים היטב בשעות הערב ובחושך; אך כדי שצג המכשיר יוכל לתפקד כראוי בתאורה בהירה, כגון באור שמש ישיר, כדאי שרמת הבהירות המקסימלית שלו תהיה גבוהה. נתונים אלה על פי רוב אינם מסופקים על ידי היצרן במכשירי ניווט, לכן כדאי להתנסות במכשיר באופן אישי בשעות האור ולבדוק כיצד מתמודד המסך מול השמש. בדגמים נבחרים ישנו ציפוי מיוחד על גבי הצג המונע השתקפויות, ומאפשר ראות טובה יחסית גם בשמש ישירה.
מספר צבעים: רוב המסכים תומכים ב-65 אלף צבעים. בשביל תוכנת הניווט אין צורך ביותר מכך. במקרה שהמכשיר כולל תצוגת וידיאו ותכונה זו חשובה עבורכם, רצוי לבחור דגם בעל מספר צבעים גדול יותר.
איכות השמע: בנוסף למידע הוויזואלי המוצג על מסך המכשיר, נמסר המידע באמצעות קול, שחשוב שיהיה ברור ובעל עוצמה מספקת. כיוון שבמכשירים רבים הרמקול נמצא בחלקם האחורי, מומלץ לנסות לבחון את איכות השמע בחנות ולוודא שהצליל אינו עמום או חלש מדי. במידה שעוצמת השמע בכל זאת אינה מספקת, אפשר להשתמש ביציאת האוזניות של המכשיר, ולחבר את המכשיר עם מערכת הסאונד שיש אצלכם ברכב, אם יש בה שקע line-in (למי שיש רדיו-טייפ, אפשר לחבר קלטת ייעודית המתחברת בחוט למכשיר ומעבירה את השמע מהמכשיר לרמקולים של הרכב).
חלק ממכשירי הניווט כוללים משדר FM מובנה המאפשר שידור השמע מהמכשיר אל תדר רדיו שניתן להגדיר מראש, וכך בעצם להאזין להוראות הניווט (או למוזיקה) דרך הרמקולים ברכב. כדאי לדעת שאיכות השמע לא תמיד מושלמת בפתרון זה, ותלויה במציאת תדר פנוי ושקט ובקרבת מכשיר הניווט אל הרדיו ברכב.
כמו בכל מחשב, בין אם מחשב שולחני, נישא, מחשב כף יד או מכשיר ניווט יעודי, גם כאן ישנה מערכת הפעלה מקובלת. רוב מכשירי הניווט פועלים על פלטפורמה הנקראת Windows CE על גרסאותיה השונות. למשתמש בדרך כלל אין גישה אל המערכת עצמה אלא רק לתפריטים שהחברה בוחרת להציג, כגון גישה לתוכנת הניווט, לנגן הוידיאו והמוזיקה וכדומה.
מכשיר הניווט כולל זיכרון פנימי בנפחים משתנים, החל ב-64MB ועד 4GB, ובו בדרך כלל מותקנת תוכנת הניווט (בדגמים ותיקים התוכנה מגיעה בנפרד על גבי כרטיס זיכרון), ניתן לאחסן בו מפות, תוכנות, מסמכים וקבצים שונים. אם אתם מתכוונים להתקין תוכנות שונות או מפות נוספות או קובצי מוזיקה ותמונות על המכשיר, כדאי לרכוש מכשיר עם כמות זיכרון גדולה. למכשיר המיועד לניווט בלבד ואינו תומך במולטימדיה, יספיקו 64MB ואילו למכשירים בעלי תכונות נוספות מומלץ 1GB. בכל אופן, תמיד ניתן להוסיף נפח אחסון עם כרטיס זיכרון.
כל מכשירי הניווט כוללים חריץ הרחבה לכרטיס זיכרון, לרוב לכרטיסי SD ו-MMC, ועליהם ניתן לאחסן מידע נוסף – מוזיקה, וידיאו ומסמכים שונים.
חלק ממכשירי הניווט כולל יכולות מולטימדיה, כמו נגינת קובצי מוזיקה ווידיאו, הצגת תמונות ואף דיבורית לרכב, בנוסף לתוכנת הניווט. אם מוזיקה ווידיאו מעניינים אתכם, כדאי שתבדקו בכמה פורמטים של קובצי מוזיקה ווידאו המכשיר תומך (למשל: AVI, MOV, MP4,3GP ,MP3, WMV). ככל שהמכשיר תומך בפורמטים רבים יותר, כך ייחסך מכם הצורך להמיר את הסרט או השיר לפורמט נתמך לפני העברתו למכשיר. את הקבצים האלה ניתן לאחסן על גבי הזיכרון הפנימי או על גבי כרטיס הזיכרון, אותו יש לרכוש בנפרד.
דגמים מסוימים כוללים קישורית Bluetooth, המאפשרת קישור בין המכשיר לטלפון הסלולרי שלכם – והופכת את מכשיר הניווט לדיבורית. מכשירים כאלה כוללים תוכנת אנשי קשר, ובאמצעות סנכרון עם אנשי הקשר שבטלפון הסלולרי, ניתן לחייג ולקבל שיחות באמצעות המכשיר.
דגמים מתקדמים ויקרים ספורים כוללים כניסה סריאלית התומכת בחיבור התקנים חיצוניים למכשיר; בדגמים כאלה ניתן לחבר מצלמת עין אחורית (רוורס), התקני וידיאו חיצוניים ואפילו מד-אלכוהול.
כל מכשירי הניווט כוללים חיבור אחד לפחות לצורך העברת נתונים, ולכולם נלווים אביזרים מסוימים, כגון עריסה, מטען, זרוע התקנה וכדומה, חלקם כחלק מהערכה וחלקם בתשלום נוסף.
• חיבור USB – חיבור רב תכליתי המיועד להתחברות למחשב ולמכשירים תומכים. במכשירי ניווט ייעודיים, משמש החיבור בדרך כלל להעברת קבצים לכרטיס הזיכרון (במקרה שהמכשיר תומך בנגינת מוזיקה וקובצי וידאו, למשל), ולעתים גם כשקע למטען לרכב, המתחבר לשקע המצית.
• Bluetooth (BT) – חיבור אלחוטי לטווח קצר, המשמש לתקשורת עם כל מכשיר תומך. במחשבי כף יד שאינם כוללים מקלט, משמש לחיבור אלחוטי עם מקלט GPS חיצוני. חיבור כזה מאפשר גם שימוש במקלט כדיבורית לכל דבר.
• חיבור לאוזניות – שקע סטנדרטי בגודל
אביזרים נלווים: בערכה בסיסית כלולים מטען ביתי, מטען לרכב, כבל נתונים (USB), עריסה לרכב, זרוע לרכב ובדרך כלל תוכנת ניווט. ניתן לרכוש עזרים נוספים כמו נרתיק נשיאה, מגן לצג, תוכנות שונות או זרוע נוספת לרכב ונרתיק נשיאה. חלק מהמכשירים מסופקים עם "סטיילוס", מעין עט קטן שעוזר להשתמש במסך המגע – זוהי תוספת מבורכת, אבל חשוב לוודא שהמכשיר קל לתפעול גם ללא הסטיילוס, ושאפשר להשתמש בו בעזרת האצבעות בלבד תוך כדי נהיגה.
העריסה היא אלמנט דומיננטי מאד וחייבת להיות בעלת חוזק מכני גבוה, לכן בדקו את איכותה. עדיף שתהיה זרוע מפרקית עם כמה שיותר אפשרויות לשינוי זווית צפייה.
איכות החומרים חשובה מאד גם היא. כדאי לבדוק את איכות הפלסטיקה, עמידות המכשיר וחלקיו, איכות הלחצנים ויתר החלקים. מכשיר הניווט מותקן ברכב על ידי זרוע המתחברת בוואקום אל השמשה הקדמית, ולכן יש לוודא שהזרוע איכותית ויציבה, ושאינה מטלטלת את המכשיר בזמן הנסיעה.
מכשירי הניווט מסופקים עם סוללת ליתיום-יון, המאפשרת זמן עבודה עם המכשיר גם ללא חיבור לטעינה. כדאי שהסוללה תהיה בהספק מינימלי של 1200mAh, ואם בכוונתכם להשתמש במכשיר במנותק ממקור מתח – רצוי לבחור סוללה חזקה יותר.
זמן הטעינה של סוללת הליתיום הוא בערך 3 שעות והיא מספיקה לכ-4.5 שעות שימוש – תלוי כמובן בעוצמת ההארה של המסך, סוג השימוש וכו'. לניווט רצוף, הכולל שימוש במסך, במעבד ובשמע, זמן הפעולה עלול להיות קצר יותר. נתון זה אמנם אינו קריטי, שכן המכשיר מסופק עם מטען לרכב, אך עדיין חשוב שתהיה למכשיר אפשרות פעולה ארוכה ללא חיבור לחשמל, במקרה ותצטרכו ניווט רגלי, למשל, או שימוש בו לשמיעת מוזיקה וצפייה בסרטים.
אחריות על מכשיר ניווט היא בדרך כלל לשנה. כדאי לבדוק שהאחריות היא של היבואן הרשמי או של חנות מוכרת ואמינה.
רוצים לקרוא סקירות של מכשירי ניווט? לחצו כאן