סקירת wisebuy - מצלמה Sony CyberShot DSC-HX100V סוני
- צילום וידיאו 1080Pאיכותי מאוד
- זום אופטי נדיב X30
- מייצב תמונה מעולה
- מסך מפרקי חד ומצוין
- GPS
- חיי סוללה ארוכים
- חיישן קטן באופן מורגש
- עינית אלקטרונית בינונית
- היעדר דחיסת RAW
- מהירות תפעול ומחזור פעולה פושרים
Sony HX100V, כמכלול, היא מצלמה טובה. יש לה תכונות של מצלמה מצוינת ברגע שמתרגלים אליה ולומדים את המגבלות שלה – אך אין לה איך להתבטא. על כל המנגנונים החכמים שיש לה, היא עדיין צריכה לדחוס 16.2 מליון פיקסלים לחיישן קטן מאוד – ואת זה היא עושה לא מספיק טוב, לפחות בצילום סטילס. בוידיאו לעומת זאת היא מתפקדת נהדר. היא תתאים למי שמוכן להתפשר על איכות הסטילס וגודל פיתוח התמונות שלו, תמורת סופר-זום משוכללת עם יכולות וידיאו מעולות וחיי סוללה מצוינים.
Sony DSC-HX100v היא תחילתה של סדרת הסופר-זום של סוני שכוללת כיום מצלמה נוספת, HX200v. שתיהן בעלות זום של X30 ונבדלות זו מזו בעיקר בכמות הפיקסלים שעל החיישן: ל-HX200v יש 18.3 מגה פיקסל, בעוד ל- HX100V יש 16.2 מגה-פיקסל.
עוד במפרט: חיישן CMOS (Exmor R) בגודל 1/2.3 אינטש, צילום וידיאו Full HD, מייצב תמונה אופטי, מסך מפרקי בגודל 3 אינטש, עינית אלקטרונית, GPS מובנה ותמיכה בצילום בתלת-ממד. עדשת הזום, מבית Carl Zeiss, מספקת טווח של 27-810 מ"מ, עם צמצם מירבי f/2.8. זמני החשיפה נעים בין 30 ל-1/4000 שניות, ורגישות החיישן מגיעה עד 3200 ISO.
המצלמה פועלת על סוללת ליתיום-יון נטענת ומצלמת על כרטיסי MS2 של סוני או SDHC/SDXC, כאשר סוני ממליצה על כרטיסים מ-Class 4 ומעלה.
איכות צילום
(45% מהציון הסופי)נפתח בשורה התחתונה: איכות הצילום פה קצת אכזבה אותנו. ממצלמה בקטגוריה הזו, שעומדת מול מתחרות רציניות מבית קנון ופוג'י – ציפינו להרבה יותר.
במבט כללי התמונות טובות. הצבעים עשירים מאוד, התמונה ממוקדת ונראית חדה יחסית. מבט בוחן מגלה שכמעט בכל תמונה ובכל ISO יש מריחות ומחסור בפרטים בעומק התמונה. הרעש נובע מהיחס הגרוע של גודל חיישן למגה פיקסלים; במילים פשוטות, יותר מדי פיקסלים על פחות מדי חיישן. שינוי ההגדרות לצילום ב-10 מגה פיקסל מועיל לעניין, אך לא מספיק.
היות ומדובר במצלמת סופר-זום רצינית, ראוי לציין שלפחות לאורך המרחקים השונים האיכות נשמרת. בצילום בזום מקסימלי ומינימלי איכות התמונה עקבית ואין הרעה נוספת כתוצאה מהזום. הדבר נכון לא רק לרעשים אלא גם לעיוותי תמונה – סוני הצליחו לצמצם אותם כמעט לחלוטין. אין אפקט "עין דג" לא רצוי בצילום רחב, וגם בקצה הרחוק של הזום לא נרשמו עיוותים.
למצלמה הזו יש את מייצב התמונה הטוב ביותר שנתקלנו בו. בזום מלא והתבוננות במסך התמונה אמנם קופצנית (באופן טבעי) אבל חצי-לחיצה על הדק הצילום מכניסה את המייצב לעבודה והתמונה לא קופצת וגם לא קופאת לרגעים. המייצב נותן תחושה כאילו המצלמה נעה על גבי חצובה. באמת מצוין.
תנאי תאורה בינוניים לא עוזרים למצלמה הזו. טווח הרגישות אינו מרשים במיוחד, 100-3200. הוא מחולק ל-15 סטופים, וכמעט בכולם אפשר להפיק תמונות שמישות ומעלה. ככל שעולים בטווח הרגישות כך קשה יותר לייצר תמונה טובה, ומעל 2500 רוב התמונות כבר בלתי שמישות. לעזרת התאורה ב-ISO הבינוני מגיע פלאש עוצמתי. הפלאש במצלמה הזו חזק למדי ומאיר היטב חללים בינוניים ומעלה. לרוב יופקו תמונות טובות, בעיקר של דוממים. בצילום פורטרטים הוא עושה עבודה קצת פחות טובה\ ולא אחת "נשרפו" מצולמים תחת אורו החזק.
צילום המקרו במצלמה הזו גם טוב למדי. ניתן להתקרב עד כדי 2-3 ס"מ מהאובייקט, להתמקד בו כראוי ולקבל תמונות טובות מאוד, בעלות אפקט בוקה נהדר. הטלה-מקרו בדגם הזה מעט מוגבל, אבל אפשרי גם כן – וגם במקרה הזה אפקט הבוקה מרשים ויפה.
Sony HX100V מציעה שני מצבים חכמים: חכם, וממש חכם. המצב החכם של היום הוא המצב האוטומטי של פעם, כזה שמנסה למדוד תאורה ולהתאים אליה את הפרמטרים של הצילום. במצלמה הזו המצב הזה פועל היטב. מדידת התאורה נכונה והתמונות יוצאות רוויות במידה.
המצב הממש חכם אמור לזהות בנוסף על התאורה גם סצנות צילום, לדייק יותר את פרמטרי הצילום ולהפעיל טריקים נוספים כמו זיהוי פנים וחיוך. המצב הזה פועל מצוין, רק שהוא מכיל טריקים בעייתיים. המנוע של סוני עובד כל הזמן, מזהה כמעט כל מצב צילום ומצליח בעבודתו להתאים את פרמטרי הצילום לסצנה. למשל, מנגנון זיהוי הפנים ננעל על הפנים של מושא הצילום ומסרב להרפות. בתאורה בעייתית ללא פלאש המצלמה עושה שימוש ב-Bracketing, כלומר ירייה של רצף תמונות מהיר, כדי לאחד אותן לאחר מכן ולייצר מהן תמונה אחת טובה, אך מצד שני – המנגנון לא מושלם ומייצר לא פעם תמונות מעט מטושטשות. החיסרון המרכזי של המצב החכם הזה הוא העובדה שפרט לשליטה בפלאש ובפיצוי החשיפה הצלם לא יכול לשנות כלום, אפילו לא צילום רציף או אופן מיקוד.
למצלמה יש מצב צילום פנורמי טוב שמאפשר לצלם פנורמות בקלות – לחיצה וגרירת המצלמה בכיוון הרצוי יוצרת תמונה פנורמית טובה בו במקום.
עוד מצבי צילום שבנמצא: צילום תלת ממדי (תמונה יחידה שנשמרת כתמונה תלת מימדית לבעלי המסכים המתאימים), בחירה מתוך 16 סצנות מוכנות מראש כגון זיקוקים או נוף, וגם סצינות מורכבות יותר כמו פורטרט בתאורה חלשה, מצב עם תיקון צללים לצילומים בעלי ניגודיות גבוהה ועוד. בנוסף על כל אלו ישנם 4 המצבים הקלאסיים M, A, S, P ומצב MR שמאפשר לשמור הגדרות צילום ספציפיות שיהיו זמינות תמיד.
בלטה בהיעדרה דחיסת תמונות בפורמט RAW, כפי שציפינו למצוא במצלמה יומרנית שכזו.
לפניכם מספר תמונות הדגמה שצולמו עם ה-HX100V. שימו לב שאיכות התמונות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.
ISO 100, f/5/6, 1/250 sec
ISO 500, f/4, 1/60 sec
ISO 1250, f/2.8, 1/60 sec
ISO 2000, f/2.8, 1/30 sec
וידיאו וקול
(15% מהציון הסופי)Sony HX100V היא מצלמה בעלת נתוני פתיחה מצוינים בתחום הוידיאו. מדובר בצילום ברזולוציית Full HD, כלומר 1080p, בקצב מרשים מאוד של 50 פריימים בשנייה באחד משני מצבים: 50i או 50p. הראשון הוא למעשה צילום של 25 פריימים בשנייה, כאשר כל פריים מצולם פעמיים ונעשה איחוד של המידע מהפריימים (Interlaced). השני הוא פשוט צילום של 50 פריימים בשניה.
הצד הויזואלי של הנתונים הטכניים מרשים לא פחות. הסרטים שצילמנו היו באיכות גבוהה מאוד, נטולי רעש כמעט לחלוטין גם בתאורה בעייתית. הם התנגנו היטב ללא ריצודים ותקיעות, וגם מייצב התמונה הנהדר מורגש בהם – אין ולו שמץ תזזיתיות. ניתן לעשות שימוש בזום במהלך הצילום – הוא מוגבל לתנועה איטית מאוד ושקטה למדי – כך שאין לה זכר בצילום.
חיסרון קטן ויחיד הוא חוסר רגישות קל במיקרופונים. לא כל הקולות והצלילים עשו את דרכם לסרטים, גם כאלו שהיו קרובים יחסית למצלמה. הקלטת הקול היא סטריאופונית, וגם כך ניגונו במצלמה.
נוחות שימוש
(20% מהציון הסופי)סוני HX100V מאופיינת במידות סופר-זום סטנדרטיות: 119 x 88.9 x 93 מ"מ, ובמשקל סביר של 574 גרם. היא לא קלה במיוחד, אך עדיין בגדר הסביר. העדשה עשויה פלסטיק שחור-מבריק והיא מחוברת לגוף העשוי פלסטיק שחור-מט עם גימור מחוספס קלות. הגימור המבריק בחזית נותן לה מראה יוקרתי משהו, אך מאחור היא שגרתית למדי.
סוני HX100V מאופיינת במידות סופר-זום סטנדרטיות ובמשקל סביר של 574 גרם. העדשה עשויה פלסטיק שחור-מבריק והיא מחוברת לגוף בגימור שחור-מט. הגימור המבריק בחזית נותן לה מראה יוקרתי משהו
כראוי לקטגוריה, המצלמה מתאפיינת ביכולת צילום ידני מלאה המתאפשרת בצורה יחסית זריזה ואינטואיטיבית. בניגוד לשיטות הנהוגות בהן משלבים כפתורים וחוגות לשלוט בפרמטרי הצילום השונים, את המצלמה הזו מתפעלים באמצעות חוגה יחידה שהיא גם כפתור. היא נמצאת בגב המצלמה, בסמוך למיקום האגודל מימין למעלה. ברירת המחדל של החוגה היא שינוי זמני החשיפה. לחיצה עליה מעבירה אותה למצב בו ניתן לבחור פרמטר אחר לשינוי, באמצעות גלילה.
במצב הצילום הידני המלא (M) החוגה מדלגת בין מפתח צמצם, זמן חשיפה ורגישות ה-ISO. במצב האוטומטי המלא היא שולטת רק בפיצוי החשיפה (-2-2). צורת התפעול הזו עובדת בסך הכל, אך היא פחות טובה משמעותית ממצלמות שמציעות שילוב של כפתורים וחוגות. השליטה כאן מעט אטית בגלל הצורך לדלג כל הזמן בין הפרמטרים – זאת עוד לפני הרכות המוגזמת של הצד הכפתורי שבה. התגובה שלה ללחיצה אטית במקרה הטוב ולא קיימת במקרה הרע.
פרט לחוגה, על גב המצלמה ישנם עוד מספר כפתורים. 5 מקשי הניווט, תפריט ועזרה נמצאים בחלק התחתון, ולצד העינית נמצאים כפתור ההקלטה המהירה ומעבר לצפייה בתמונות. הכתפורים כולם שטוחים למדי אך מגיבים היטב.
המסך המפרקי הוא בגודל 3 אינטש ובעל רזולוצייה מצוינת של 921 אלף פיקסלים. המסך מצוין ומתפקד היטב כמעט בכל תאורה. המפרק שלו מאפשר לו סיבוב של 90 למעלה 60 מעלות למטה, ומספק צילום נוח משלל זויות. מאחורי המסך מסתתר כפתור ריסט קטנטן המאפשר לאפס את פרמטרי המצלמה. הגישה אליו צריכה להיעשות באמצעות נעץ או עט.
מעל המסך נמצאת עינית אלקטרונית, ולצידה חיישן המעביר אוטומטית את התצוגה מהמסך לעינית. העינית בגודל 0.2 אינטש ובעלת 201 אלף פיקסלים. זה אמנם נשמע הרבה למסך הקטנטן, אך בפועל איכות העינית לא מספיק טובה, קצב הרענון שלה נמוך וכאשר מנסים לצלם בה בתנועה הדבר מורגש במיוחד. ניתן לשנות את המיקוד בעינית (דיופטר) לבעלי משקפים ואצבעות ברזל. החוגה קשה מאוד ולא פשוט לסובב אותה.
המסך המפרקי הוא בגודל 3 אינטש ובעל רזולוצייה מצוינת של 921 אלף פיקסלים. המסך מצוין ומתפקד היטב כמעט בכל תאורה. העינית פחות מרשימה
בראש המצלמה ניתן למצוא את חוגת המצבים, כפתור ההפעלה, כפתור בורר בין המסך לעינית, כפתור לתכנות עצמי וכפתור הבורר בין מצבי המיקוד. בדומה ללחצנים האחרים במצלמה גם כאן הם כולם שטוחים אך מגיבים היטב. עוד בראש המצלמה נמצא כמובן הדק הצילום המוקף חוגת זום. גם כאן חצי-לחיצה ממקדת את התמונה ומכניסה את המייצב להילוך גבוה – אך אין שום פידבק מההדק. הכפתור כל כך רך שפשוט אין איך לדעת מתי הוא חצי-לחוץ ומתי לא, וחובה להתבונן במסך לשם כך.
סוני הוסיפה לדגם הזה מספר פיצ'רים חביבים. הראשון שבהם הוא GPS מובנה שמאפשר תיוג-גיאוגרפי של התמונות. הוא פשוט להפעלה וקליטת הלווינים במצלמה די טובה בסך הכל. פיצ'ר נוסף במצלמה, כזה הלקוח מעולם ה-DSLR, הוא השימוש בטבעת זום סביב העדשה. מנגנון הטבעת הזה חשמלי ולכן ישנה השהייה קצרה בין סיבוב הטבעת לסיבוב הממשי של העדשה. בנוסף, אין גבולות לסיבוב. כדי לפתוח את העדשה יש צורך בכמעט סיבוב שלם, כשהחצי הראשון מגיע ל-X10, ואז מדלג מיד ל-X30. ההשהייה והסיבוב הארוך הנדרש גרמו לנו להעדיף את העבודה עם חוגת הזום השגרתית.
בראש המצלמה ניתן למצוא את חוגת המצבים, כפתור ההפעלה, כפתור בורר בין המסך לעינית, כפתור לתכנות עצמי וכפתור הבורר בין מצבי המיקוד, וכמובן הדק הצילום המוקף חוגת זום
על העדשה ישנו כפתור המאפשר מעבר בין פוקוס ידני לאוטומטי. כאשר עושים שימוש בפוקוס ידני הטבעת עוברת לשמש למיקוד, וחוגת הזום הקטנה שולטת בלעדית בזום. גם עבור השימוש בפוקוס ידני, הטבעת החיצונית דרשה סיבובים ארוכים מדי לשימוש סביר.
משמאל המצלמה נמצאים שני מכסים: אחד קטן המכסה חיבור למטען, ואחד גדול המכסה חיבורי HDMI ו-USB. שני המכסים קפיציים ונפתחים בקלות ובנוחות. לא קיים במצלמה חיבור Hot-shoe לפלאש חיצוני ועזרים נוספים.
באריזת המצלמה מגיעים כרטיס זיכרון, מטען וכבל חשמלי מתאים, סוללה, רצועת נשיאה, מכסה עדשה, כבל USB וספרות הדרכה.
זמן אתחול וזמן מחזור
(10% מהציון הסופי)סוני HX100V נדלקת ומוכנה לשימוש תוך 2.3 שניות – זמן סביר יחסית לקטגוריה. באופן מפתיע, זמן הכיבוי שלה זהה.
בצילום רגיל ניתן לצלם תמונה כל 2 שניות, ובצילום עם פלאש צריך להמתין 3 שניות בין צילומים. עד כאן זמנים בינוניים ומטה. הצילום הרציף לא בדיוק מציל את המולדת במקרה הזה. ניתן לצלם רצפים של 10 תמונות בשנייה, או 10 תמונות בקצב של 2 בשנייה. שתי האופציות לגמרי לא רעות, אך בהחלט לא ייחודיות.
סוללה
(10% מהציון הסופי)המצלמה פועלת באמצעות סוללת ליתיום-יון ייעודית בעלת קיבולת של 870mAh שהפיקה לנו למעלה מ-1200 תמונות סטילס, כשליש מהן עם פלאש. בנוסף לכך מספר דקות של סרטי וידיאו צולמו, והתיוג הגיאוגרפי פעל גם כן בחלק נרחב מהזמן. מדובר במספר מרשים של תמונות, שמלווה בפיצ'ר נהדר של המצלמה להעריך את זמן חיי הסוללה בדקות שמוצג על גבי המסך כל זמן השימוש.