חדשות הצרכנות
סקירות מוצרים
בדקנו והשווינו
מדריכי קנייה
אוזניות
סמארטפונים
טלוויזיות
מחשבים ניידים
מצלמה Fuji FinePix X100
מותג: Fuji
רזולוציה: 12.3 מגה פיקסל
סוג סוללה: ייחודית
מייצב תמונה: ללא
סוג פוקוס: ידני בלבד
סוג עינית: כולל
משקל: 445 גרם
חיבורים: USB 2.0
ציון WiseBuy
8.9
דירוג הגולשים
(5 מתוך 5)
חוות דעת גולשים
mario 22.02.12
רוצה להישאר בעניינים?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
loader image

סקירת wisebuy - מצלמה Fuji FinePix X100

עידו אשפיז | 30.09.2011
הטוב
  • איכות תמונה גבוהה מאוד
  • צמצם פתוח f/2
  • ביצועי ISO גבוה מעולים
  • שליטה ידנית מלאה
  • זמני מחזור טובים
  • עיצוב מרשים ויוקרתי
  • איכות בנייה מעולה
הרע
  • מיקוד איטי מעט
  • טבעת מיקוד בעייתית
  • חיי סוללה פושרים
  • מחיר יקר במיוחד
בשורה התחתונה

X100 של פוג'י היא מצלמה ייחודית שנועדה להעניק חווית צילום שונה יוצאת דופן. העיצוב והאיכות של המצלמה הזו לא נועדו להתחרות בדגמים הסדרתיים של המתחרות, הם יותר מחווה של פוג'י לעולם הצילום.


המחווה הזו של פוג'י היא עסק יקר מאוד. כל כך יקר למעשה, שהוא עולה כמו מצלמת DSLR ממוצעת. פעמיים. ובכל זאת, המצלמה הזו תתאים כנראה לצלמים מקצועיים שלא חסר להם ציוד, אבל רוצים מצלמה עם קצת יותר נשמה, או לאלו שידם משגת ורוצים להתהדר במצלמת רטרו משובחת.

הקדמה

פוג'י הוציאה לאחרונה לשוק את X100 – מצלמה ייחודית שנמצאת בנישה יחסית לא מאוישת. מצלמת רטרו, כזו שנועדה להחיות את העיצוב וחווית השימוש של מצלמת ישנות יותר, בשילוב מיטב הטכנולוגיה מתחת לפני השטח.

המצלמה מגיע עם עדשה קבועה של 35 מ"מ, חיישן גדול מאוד מסוג APS-C CMOS (שלרוב נמצא במצלמות DSLR) ברזולוציית 12.3 מגה פיקסלים, מעבד מסדרת EXR שהותאם ספציפית לדגם הזה, שליטה ידנית בכל הפרמטרים שמתבצעת באמצעות שילוב של חוגות מכניות וניווט אלקטרוני, מסך בגודל 2.8 אינטש ועינית היברידית ייחודית.

המצלמה פועלת באמצעות סוללת ליתיום הנטענת בנפרד מגוף המצלמה, היא בעלת זיכרון פנימי קטן של MB20, ושומרת את התמונות על כרטיסי זיכרון מסוג SD/SDHC/SDXC.

האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.

איכות צילום

(45% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

ניגשנו אל הx100 - עם לא מעט ציפיות. מצלמת רטרו יפהפייה שמצוידת במיטב הטכנולוגיה של פוג'י: חיישן גדול ואיכותי, עדשת Fujinon עם אורך מוקד קבוע בצירוף מעבד מדגם EXR המצוין, כל המכלול הזה מבשר טובות. ואכן, הדבר בא לידי ביטוי באיכות תמונות לא פחות ממצוינת. עושה רושם ש-12.3 מיליון הפיקסלים מתרווחים היטב על גבי החיישן הגדול ומפיקים תמונות יפהפיות.

במצב צילום אידיאלי, קרי תאורה טובה ואוביקט שאינו קרוב מדי, התמונות נושקות לשלמות. חדות בצורה יוצאת מהכלל, מפורטות תודות למיקוד הטוב וצבעוניות להפליא. תענוג אמיתי.

אפשר להגיע לתוצאות המבריקות של המצלמה גם בתנאים לא אידיאליים, אך אז המשימה קצת קשה יותר. בצילום בתוך הבית המצלמה עדיין מתפקדת בצורה יוצאת מהכלל, תודות לטווח ISO ענק הנע בין 100-12800. בניגוד לדגמים אחרים, טווח ה-ISO אינו עולה בכפולות של 2, אלא במדרגות קטנות יותר כך שבמקום 8 מדרגות רגילות, פה יש 18. השילוב האיכותי בין העדשה לחיישן והמעבד מאפשר למצלמה לצלם גם ב-ISO הגבוהה ביותר, 12800 ולקבל תמונות שמישות למדי – תכונה נדירה במצלמות בימינו. כפי שמשתמע, המצלמה עושה עבודה נהדרת לכל אורך סולם ה- ISO. גם בטווחים הבינוניים (1000-2000) עד גבוהים (3200-6400) התמונות יוצאות באיכות גבוהה וכמעט ללא כל רעש. ב-3200 מתחיל להופיע גרעון קל, שבמבט כללי לא רואים. במבט בוחן ניתן לאתר גרעיניות מסוימת בתמונות, אך לא מדובר במשהו שמונע שימוש בתמונה.

חולשה של המצלמה בצילום ביתי היא במבזק המובנה שלה. הוא קטן וחלש, ומאיר בקושי חללים בינוניים. למרות חולשתו, צילומי פורטרטים במרחק בינוני מהמצלמה יוצאים טוב מאוד. פני המצולמים נראים טוב, ללא שריפה או עיוותי צבע.

צילום המקרו במצלמה הוא אחד המוגבלים שנתקלנו בהם, כתוצאה של העדשה הקבועה. למעשה, בעשרת הסנטימטרים הראשונים בין האוביקט לעדשה אין כמעט סיכוי שהיא תתמקד. בין 10 ס"מ ל-50 ס"מ, המיקוד במצב מקרו לא רע בכלל, למרות שלא תמיד יתקבל המיקוד במיקום הרצוי. המיקוד ללא בחירה במצב מקרו קשה גם הוא, והמצלמה מתמקדת בקושי באוביקט במרחק כזה. הפיתרון למצב הזה טמון ביכולת לשנות  את אופן המיקוד של המצלמה לנקודתי ואף להגדיר למצלמה היכן האזור בו יש להתמקד, אך פיתרון זה יעיל רק עבור אוביקטים נייחים.

ניתן למצוא במצלמה פונקציות צילום "מודרניות" יותר, אך הן לא נמצאות על החוגות אלא טמונות בתפריט ייעודי. שם ניתן למצוא בין היתר, צילום פנורמי, צילום ברקטינג (ISO, טווח דינמי ועוד) וצילום וידיאו. הצילום הפנורמי דומה מאוד לדגמים אחרים של פוג'י: קו המקביל לכיוון הצילום הנבחר יופיע על המסך – ולצדו סימן פלוס; יש לשמור את הפלוס על הקו והמצלמה אוספת לבד את התמונות ותופרת מהן פנורמה לבד. שיטה מוצלחת וזריזה לצילום פנורמות טובות.

עוד בתפריטי המצלמה ניתן למצוא שליטה באיזון הלובן, המקרו וצילום רצף. בנוסף ניתן לשנות את חדות התמונה, את טון החלקים הבהירים והצלליות בתמונה ואף קיים פילטר ND מובנה שמסייע בצילומי מוארים מדי.

לפניכם מספר תמונות שצולמו עם ה- Fuji X100. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.

Fuji X100

ISO 100, f/2.5, 1/110 sec

Fuji X100

ISO 200, f/2, 1/640 sec

Fuji X100

ISO 500, f/8, 1/125 sec

Fuji X100

ISO 1000, f/16, 1/15 sec

Fuji X100

ISO 2500, f/2, 1/60 sec

Fuji X100

ISO 6400, f/11, 1/4000 sec

האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
צילום פרטים קטנים ממרחק קצר מאוד כגון פרחים, חרקים, מטבעות. מצלמות מגיעות ביחסי מקרו שונים הנמדדים בס"מ.
הטווח הדינמי הוא הטווח שבין הנקודה הבהירה ביותר לבין הנקודה החשוכה ביותר בתמונה. ככל שהטווח הדינמי רחב יותר, כך התמונה שתתקבל תכיל מספר גדול יותר של גוונים וכתוצאה מכך – פרטים רבים יותר.
במצלמות רבות ניתן לצלם וידיאו באיכות נמוכה עד טובה ובחלקן גם להקליט קול. משך הצילום תלוי בדרך כלל בגודל הזיכרון וברזולוציית הצילום. מבחינת איכות וביצועים, מצלמת סטילס רחוקה מלהוות תחליף ראוי למצלמת וידיאו. אבל מי שמעונין לצלם וידיאו באיכות סבירה שיקפיד לבחור מצלמה עם הנתונים המתאימים. איכות הוידיאו נמדדת ברזולוציה ובמספר פריימים לשנייה. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר התמונה תהיה מפורטת וחדה יותר וככל שמספר הפריימים לשנייה גדול יותר, התמונה תראה חלקה ורציפה יותר. לצילום וידיאו באיכות גבוהה בחרו רזולוציית וידיאו של 640x480 ויותר ו-30 פריימים לשנייה. כמו כן, רצוי לבחור מצלמה שבה הזום פעיל בעת צילום הוידיאו.
צילום פרטים קטנים ממרחק קצר מאוד כגון פרחים, חרקים, מטבעות. מצלמות מגיעות ביחסי מקרו שונים הנמדדים בס"מ.

וידיאו וקול

(15% מהציון הסופי)
9.5 מתוך 10

פוג'י x100 היא בעלת יכולות צילום וידיאו ברזולוציית HD (720P ובקצב של 24 פריימים בשנייה). הקבצים נדחסים במקודד H.264 ונשמרים בתצורת MOV.

מצד אחד מדובר במפרט מעט חלש ביחס לאיכויות של המצלמה הזו ולמחירה – ציפינו לוידיאו Full HD. מצד שני, איכות הסרטים מעולה. אין ולו שמץ של קרטוע בניגון שלהם, ואיכות התמונה מעולה ונטולת רעשים כמעט לחלוטין. המצלמה מתמודדת היטב עם מעברים בין אור לצל ומתמקדת היטב כמעט בכל מרחק. כמו בצילום הסטילס גם בוידיאו הדיוק בצבעים הוא ברמה גבוהה מאוד.

הקלטת האודיו מתבצעת באמצעות מיקרופון הממוקם מעל העדשה, מה שעלול להביא להקלטת רעשים מתנועת העדשות הפנימית.

במצלמות רבות ניתן לצלם וידיאו באיכות נמוכה עד טובה ובחלקן גם להקליט קול. משך הצילום תלוי בדרך כלל בגודל הזיכרון וברזולוציית הצילום. מבחינת איכות וביצועים, מצלמת סטילס רחוקה מלהוות תחליף ראוי למצלמת וידיאו. אבל מי שמעונין לצלם וידיאו באיכות סבירה שיקפיד לבחור מצלמה עם הנתונים המתאימים. איכות הוידיאו נמדדת ברזולוציה ובמספר פריימים לשנייה. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר התמונה תהיה מפורטת וחדה יותר וככל שמספר הפריימים לשנייה גדול יותר, התמונה תראה חלקה ורציפה יותר. לצילום וידיאו באיכות גבוהה בחרו רזולוציית וידיאו של 640x480 ויותר ו-30 פריימים לשנייה. כמו כן, רצוי לבחור מצלמה שבה הזום פעיל בעת צילום הוידיאו.
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

לפי פוג'י, המצלמה הזו נועדה להיות פוינט-אנד-שוט איכותית ומיוחדת, כזו שתשדר איכות וסטייל לכל רואיה. ואכן, אי אפשר להוריד ממנה את העיניים: מעוצבת כמחווה למצלמות מלפני עשרות שנים, היא בעלת גוף עשוי פלסטיק שחור במרקם דמוי-עור שסגור מלמעלה ולמטה בפסי מתכת אלגנטיים. איכות החומרים והבנייה מצוינים והמצלמה משדרת עמידות ויוקרה.

לא ברור אם הגודל הפיסי של המצלמה הוא נגזרת של העיצוב או של הטכנולוגיה המפעמת בליבתה, אך היא גדולה ( 126.5X74.4X53.9מ"מ) וכבדה יחסית,  במשקל 445 גרם. למרות ממדיה היא נוחה מאוד לאחיזה, ויש מספיק מקום לאחוז את המצלמה בצורה איתנה מבלי לחשוש שהיא תחליק או שמא יוסתרו העדשה או המבזק.

Fuji X100
מעוצבת כמחווה למצלמות מלפני עשרות שנים, X100 היא בעלת גוף עשוי פלסטיק שחור במרקם דמוי-עור שסגור מלמעלה ולמטה בפסי מתכת אלגנטיים. איכות החומרים והבנייה מצוינים והמצלמה משדרת עמידות ויוקרה

בחזית המצלמה נמצאת העדשה הקבועה, סביב העדשה צמד טבעות, האחת שולטת במפתח הצמצם (בין F2  לF16- ב-21 סטופים, חלקם פיסיים על העדשה וחלקם נגישים אלקטרונית באמצעות מתג ניווט עליו נרחיב בהמשך). הטבעת השנייה נועדה לשלוט במיקוד הידני כאשר בוחרים בכך. ראוי לציין שטבעת המיקוד אינו חלקה בתנועתה, וקשה מעט לסיבוב.

בפינת המצלמה נמצאת העינית, אחת מהאטרקציות של המצלמה הזו. מדובר בעינית היברידית שניתן לבחור אחת משלוש אפשרויות לשימוש בה: אופטית בלבד, אופטית עם פרטים דיגיטליים (צמצם, פיצוי חשיפה מהירות תריס, היסטוגרמה וISO-) ודיגיטלית לגמרי. האפשרויות הראשונה והאחרונה מוכרות, בעוד האפשרות לשלב את התצוגות היא אחד החידושים הגדולים של פוג'י בדגם הזה. השילוב בין הדיגיטלי לאופטי נוח למדי ומאפשר להסתכל על האוביקט בצורה המדויקת ביותר ועדיין לדעת מה ערכי הצילום בכל רגע. בנוסף ליכולות האלו של העינית, היא מצוידת בחיישן המזהה קרבה לעינית ומעביר את התצוגה אליה בצורה אוטומטית, וגלגלת קטנה למיקוד המסך הדיגיטלי בעינית (דיופטר). בסך הכל זו עינית טובה מאוד, אם כי במצב האופטי שלה רואים בפינה את הקצה של העדשה – מה שמעט מבלבל ועלול להקשות מעט על הצילום מצב הזה.

בראש המצלמה בולטות צמד חוגות המאפשרות שליטה בפיצוי החשיפה (בין 2- ל2+) וזמני התריס (1/4000 עד 1/4 שניות, מצב אוטומטי, מצב T המאפשר חשיפה עד 30 שניות, ומצב B לשימוש בשלט). לצידן נמצא כפתור Fn, שבברירת המחדל שלו הוא מהווה קיצור דרך לשליטה ב- ISO. ניתן לשנות את ייעודו של כפתור זה באמצעות תפריטי המצלמה. עוד בראש המצלמה נמצא הדק הצילום וסביבו מתג הפעלה. הדק הצילום נוח ללחיצה ולא ניתן לבלבל בינו לבין כפתורים אחרים בראש המצלמה.

כאמור המצלמה סובלת מביצועי פלאש לא טובים במיוחד, אך בראש המצלמה ישנו חיבור יעודי לפלאש חיצוני שעשוי לפצות על החיסרון הזה.

Fuji X100
בראש המצלמה בולטות צמד חוגות המאפשרות שליטה בפיצוי החשיפה וזמני התריס. עוד בראש המצלמה נמצא הדק הצילום וסביבו מתג הפעלה, לחצן Fn עם גישה מהירה לרגישויות וחיבור למבזק חיצוני

בגב המצלמה מימין למסך נמצאים 5 מקשי ניווט בתצורת גלגל שניתן ללחוץ על 4 כיווניו ובמרכזו. הגלגל שטוח למדי ומעט קשה לדייק בלחיצה במרכזו. לצידו כפתור RAW המשנה בין מצבי הצילום (רגיל ל- RAW) כפתור Back/Display לשימוש בתפריטים או שינוי התצוגה על המסך, וכפתור AFL/AEL המשמש לנעילת המיקוד והחשיפה ברגע שהצלם מעוניין בכך. שלושת הכפתורים נוחים ומגיבים היטב.

משמאל למסך ישנו טור של 4 כפתורים נוספים: הראשון מעביר למצב צפייה בתמונות. השניים שאחריו שולטים בפוטומטריה ואופן המיקוד, בעת צילום, ובזום כאשר צופים בתמונות. כדי לשנות ערכים אלה יש (מלבד הגלגלת של מקשי הניווט) מתג הנע ימינה ושמאלה ומאפשר ניווט בתפריטים השונים גם הוא. כאשר לא נבחר אף תפריט, המתג שולט בערכים האלקטרוניים של מפתח הצמצם. ערכים אלו תמיד יהיו השניים הגדולים והשניים הקטנים מהערך שנבחר על הטבעת סביב העדשה. למשל, אם נבחר על החוגה ב-F11 נוכל באמצעות המתג להגיע גם ל-F9, F10 ,F13, F14.

במרכזו של גב המצלמה ניצב מסך בן 2.8 אינטשים. גודל המסך מפתיע מעט כיוון שהמצלמה גדולה ובהחלט נראה כאילו היה כאן מקום למסך של 3 אינטשים. למסך רזולוציה של 460 אלף פיקסלים והוא עושה עבודה מצוינת בכל המצבים, הן בתאורה ביתית והן בשמש ישירה.

Fuji X100
בגב המצלמה נמצא מקש הניווט שמהווה גם גלגלת, ולחצנים שונים שמרביתם מגיבים ומתפקדים היטב. המסך מעט קטן יחסית לגודל המצלמה, אך הוא חד ואיכותי. העינית ההיברידית היא הברקה של ממש

בדופן הימנית של המצלמה נמצא מכסה קטן המסתיר חיבור HDMI mini ו-USB. בדופן השמאלית נמצא בורר בין מצבי המיקוד: ידני, אוטומטי יחיד ואוטומטי רציף. בתחתית המצלמה תא לסוללה יעודית ולכרטיס הזיכרון, ולצידו תבריג לחצובה.

האריזה מחולקת לשתיים: קופסא מהודרת למצלמה בלבד ואריזה נוספת הכוללת מכסה לעדשה, רצועת נשיאה לצוואר, דיסק עם דרייברים, מטען ייעודי עם כבל חשמלי מתאים וספרות הדרכה באנגלית.

החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
במצב צילום אוטומטי או חצי אוטומטי (P), לא תמיד מצליחה המצלמה לקבוע נכונה את החשיפה הרצויה. בסצנות עם ניגודיות גבוהה, כמו בשלג או בשעת צהריים קייצית, עלול לקרות שהמצלמה מזהה כמות אור רבה ומשתמשת בערכי צמצם ותריס שעלולים להוצי תמונה כהה מאוד, או להיפך - לשרוף את התמונה. לכן קיימת פונקציה של פיצוי חשיפה, כלומר תיקון ידני של החשיפה שמעריכה המצלמה, כך שהתמונה תצא לשביעות רצון הצלם. פונקציה זו מסומנת בדרך כלל באותיות EV.
גרף ויזואלי המציג ניתוח של גווני התמונה (לפי גווני היסוד RGB) או של כמות האור - האזורים הכהים לעומת הבהירים בתמונה. באמצעות ההיסטוגרמה ניתן, עוד לפני המעבר למסך המחשב, לנתח את התמונה ולראות אם יש בה אזורים חשוכים לחלוטין (ייוצגו באמצעות עמודות גבוהות בצד השמאלי) או שרופים (עמודות גבוהות בצד הימני), וכך לכוון מחדש את נתוני הצילום כדי לקבל תמונה מאוזנת וחשופה כראוי.   מצלמות רבות מציעות היסטוגרמה בזמן אמת, שמאפשרת כיוון מדויק של התמונה עוד טרם הצילום.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
יחידת מידה המשמשת למדידת העוצמה של עדשה. הדיופטר, למשל, הוא גם ה"מספר" של משקפיים. במצלמות מסוימות שקיימת בהם עינית אופטית או אלקטרונית, ניתן לכוון את הדיופטר בעזרת גלגלת זעירה לצד העינית, כך שבעלי משקפיים יוכלו לכוון את האופטיקה של העינית בהתאם ל"מספר" שיש להם ולראות אותה ממוקדת.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
הרזולוציה קובעת למעשה את גודל התמונה שניתן להדפיס תוך שמירה על איכותה המקורית. הרזולוציה נמדדת במגה (מיליון) פיקסל, וככל שמספר הפיקסלים גדול יותר ניתן להדפיס תמונות גדולות יותר. כמות המגה פיקסל הרצויה תלויה בגודל המרבי של התמונות שבכוונתכם להדפיס. להדפסת תמונות בגודלים סטנדרטיים של 15x10 או 21x15 ס"מ תספיק מצלמה בת 5 מגה פיקסל; מצלמה ברזולוציה של 6 מגה פיקסל תאפשר הדפסה של התמונות בגודל40x30  ס"מ באיכות טובה. מי שמתכנן להדפיס תמונות גדולות יותר ייקח כמובן מצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר.  
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
החצובה היא מתקן סטטי בעל שלוש רגליים שעליו מבריגים את המצלמה. החצובה מאפשרת צילום יציב ומדויק.

זמן אתחול וזמן מחזור

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

פוג'י X100 נדלקת ומוכנה לצילום תוך כ-2 שניות. נתון זמן טוב ונוח המאפשר צילום יחסית מהיר ממצב כבוי. הכיבוי של המצלמה מיידי כיוון שאינו תלוי בהכנסת העדשה.

ללא צילום רצף ניתן לכפות על המצלמה קצב צילום של כשתי תמונות בשנייה. לא תמיד הן יצאו כראוי, ולעיתים המיקוד האיטי יתן אותותיו בעיקר בניסיונות כפייה שכאלה. לאחר צילום של כ-5-6 תמונות ברצף כזה המצלמה תיקח לעצמה רגע לאחסון התמונות בכרטיס הזיכרון. בשימוש במבזק ניתן לצלם כתמונה בשנייה. אלו זמני צילום טובים למדי, אם כי המצלמה הזו מוכיחה כי החיפזון הוא מהשטן, ועדיף לתת לה קצת יותר זמן להתמקד.

כאמור, את צילום הרצף ניתן לבצע בשני קצבים: 3 או 5 תמונות בשנייה, ברצפים של 10 תמונות. נתון זמן טוב למדי (בהתחשב בכך שאין אובדן איכות משמעותי בצילום זה), אך לא מצוין.

בסך הכל זמני המחזור של המצלמה לא רעים – ביחס למצלמה דיגיטלית ממוצעת, אך היות ומדובר במצלמה בעלת יומרות, שמשתווה ל-DSLR באיכותה, יהיה זה רק הוגן לאמוד את כל המכלול ביחס לאותו סטנדרט. בהשוואה למצלמות רפלקס הדגם הזה בולט באיטיותו. גם אם ניתן לסלוח על מהירות המיקוד הלא מצוינת, הרי שמצבי הצילום הרציף והצורך לעצור לנוח מדי 5-6 תמונות פוגע משמעותית בחווית הצילום.

מקליטה ומאחסנת תמונות בצורה דיגיטלית. לכידת התמונה מתבצעת בעזרת חיישן תמונה (CCD, CMOS) ולאחר מכן היא נשמרת על כרטיס הזיכרון של המצלמה. חלק נכבד המדגמים הקיימים מקליטים גם וידיאו ושמע.

סוללה

(10% מהציון הסופי)
8.5 מתוך 10

Fuji x100 פועלת באמצעות סוללה ייעודית בעלת קיבולת גדולה של mAh1700 הנטענת מחוץ לגוף המצלמה. יחד עם זאת, הקיבולת הזו הספיקה לתוצאה לא מאוד מרשימה של כ-450 תמונות – מספר נמוך עבור מצלמת פוינט אנד שוט רגילה.  גם המכלולים המרשימים ותאבי חשמל שמרוקנים את הסוללה אינם מהווים תירוץ, ולדעתנו היה מקום לשפר את הנתון הזה. ראוי לציין שגם 450 התמונות שהגענו אליהן הן מספר גבוה מהצהרת היצרן שעומדת על כ-300 תמונות לסבב.

רוצה שנשלח לך סקירות וחדשות למייל?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
loader image
מילון מונחי מצלמות
לכל המונחים>>
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply