חדשות הצרכנות
סקירות מוצרים
בדקנו והשווינו
מדריכי קנייה
אוזניות
סמארטפונים
טלוויזיות
מחשבים ניידים
מצלמה Olympus PEN E-PL1 אולימפוס
מותג: Olympus, Olympus
סוג מצלמה: ללא מראה
טווח מחירים: מעל 3000 ₪
תאריך כניסה לאתר: 7/2010, 7/2010
רזולוציה: 12.3 מגה פיקסל
גודל חיישן: 4/3 אינטש
סוג סוללה: ייחודית
מייצב תמונה: בחיישן
ציון WiseBuy
8.1
דירוג הגולשים
(0 מתוך 5)
המוצרים המבוקשים
מחיר סופי: 3,299 ₪
מחיר סופי: 3,360 ₪
רוצה להישאר בעניינים?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
loader image

סקירת wisebuy - מצלמה Olympus PEN E-PL1 אולימפוס

גד גניר | 24.06.2010
הטוב
  • איכות תמונה מעולה
  • ביצועי ISO גבוה טובים מאוד
  • מייצב תמונה אפקטיבי
  • מימדים קומפקטיים יחסית
  • צילום וידאו HD איכותי
הרע
  • אחיזה לא נוחה מספיק
  • מסורבלת לתפעול ידני
  • אינה כוללת עינית
  • מסך מאכזב בתאורת יום
בשורה התחתונה

Olympus E-PL1 מספקת את הסחורה בכל הקשור לאיכות תמונה, אך נוחות השימוש בה אינה אופטימלית.

המצלמה נועדה לחובבים שמעוניינים באיכות תמונה גבוהה במצלמה קטנה, אבל במחיר שלה ניתן למצוא מצלמות
DSLR רגילות שמציעות נוחות תפעול עדיפה.

הקדמה

E-PL1 היא הדגם החדש בסדרת PEN של אולימפוס. למי שטרם זכה להכיר, PEN היא סדרת מצלמות בעיצוב רטרו-קלאסי שהשיקה אולימפוס ב-2009 כהצדעה לסדרת מצלמות פופולארית שנמכרה 50 שנה מוקדם יותר בשם זה. E-PL1 היא מצלמת כלאים שמשתייכת לקטגוריית EVIL החדשה: בדומה למצלמות DSLR ניתן להחליף בה עדשות והחיישן שלה גדול, אך אין לה מערכת מראות או עינית אופטית מובנית, המאפיינות מצלמות מסוג זה.

Olympus E-PL1 מצוידת בחיישן מסוג Live MOS בגודל 17.3X13 מ"מ, או אם תרצו 4/3 אינטש (מערכת הידועה בשם Micro Four Thirds, הייחודית למצלמות של אולימפוס ופנסוניק), המספק תמונות ברזולוציה של 12.3 מגה פיקסל. הביונט (חיבור העדשה) מותאם לעדשות בפורמט Four Thirds Micro וגם לעדשות Four Thirds באמצעות מתאם. עוד במפרט: מנגנון ייצוב תמונה בחיישן, טווח רגישויות שנע בין 100 ל-6400, מסך בגודל 2.7 אינטש, צילום וידיאו ב-HD, יציאת HDMI וחיבור Hot Shoe לפלאש או עינית חיצוניים.

ה-
E-PL1 מאחסנת את התמונות והוידאו על כרטיסי SD/SDHC, ופועלת באמצעות סוללת ליתיום נטענת. היא נמכרת בצבע שחור, אדום, שמפניה או לבן.

רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
הרזולוציה קובעת למעשה את גודל התמונה שניתן להדפיס תוך שמירה על איכותה המקורית. הרזולוציה נמדדת במגה (מיליון) פיקסל, וככל שמספר הפיקסלים גדול יותר ניתן להדפיס תמונות גדולות יותר. כמות המגה פיקסל הרצויה תלויה בגודל המרבי של התמונות שבכוונתכם להדפיס. להדפסת תמונות בגודלים סטנדרטיים של 15x10 או 21x15 ס"מ תספיק מצלמה בת 5 מגה פיקסל; מצלמה ברזולוציה של 6 מגה פיקסל תאפשר הדפסה של התמונות בגודל40x30  ס"מ באיכות טובה. מי שמתכנן להדפיס תמונות גדולות יותר ייקח כמובן מצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר.  
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
במצלמות רבות ניתן לצלם וידיאו באיכות נמוכה עד טובה ובחלקן גם להקליט קול. משך הצילום תלוי בדרך כלל בגודל הזיכרון וברזולוציית הצילום. מבחינת איכות וביצועים, מצלמת סטילס רחוקה מלהוות תחליף ראוי למצלמת וידיאו. אבל מי שמעונין לצלם וידיאו באיכות סבירה שיקפיד לבחור מצלמה עם הנתונים המתאימים. איכות הוידיאו נמדדת ברזולוציה ובמספר פריימים לשנייה. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר התמונה תהיה מפורטת וחדה יותר וככל שמספר הפריימים לשנייה גדול יותר, התמונה תראה חלקה ורציפה יותר. לצילום וידיאו באיכות גבוהה בחרו רזולוציית וידיאו של 640x480 ויותר ו-30 פריימים לשנייה. כמו כן, רצוי לבחור מצלמה שבה הזום פעיל בעת צילום הוידיאו.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.

איכות צילום

(45% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

Olympus Pen E-PL1 מתיימרת להיות מצלמה קומפקטית קלה לתפעול, אך יחד עם זאת להפיק תמונות באיכות של מצלמות DSLR ולאפשר גמישות ואפשרויות צילום מתקדמות. לפחות בתחום אחד היא מצליחה ללא עוררין.

את המצלמה בדקנו באמצעות עדשת הקיט
Olympus Zuiko Digital 14-42mm 1:3.5-5.6 ED המסופקת עמה. חשוב לזכור שלעדשה עצמה ישנה השפעה רבה על איכות התמונה הסופית. בהתאמה לקהל היעד של המצלמה הזו, נתנו בדרך כלל למצלמה לעשות את העבודה בעצמה ומרבית הצילומים בוצעו במצב האוטומטי או במצב P. המצלמה מציעה גם את המצבים M, A, S הידניים ו-19 סצנות צילום שונות.

כמעט כל תמונה שצילמנו באור יום, בתוך הבית או בתנאי תאורה נמוכים יצאו חדות, עם צבעים ריאליסטיים וחיים, איזון לובן מדויק וניקיון ברוב המקרים מרעש דיגיטלי, טשטוש או חשיפת יתר. מייצב התמונה המובנה תרם רבות לחדות התמונה בעיקר במצבי תאורה נמוכה, ורק לעיתים רחוקות נתקלנו בתמונות מטושטשות.

בצילום ללא פלאש וברגישות גבוהה ניתן היה לראות לעיתים רעש דיגיטלי קל באזורים חשוכים אבל לא במידה מטרידה שפוגמת מהותית בתמונה. ברגישויות שבין 400 ל-1600 איכות התמונה דומה מאוד לאיכות  של מצלמות
DSLR "אמיתיות", והגרעיניות מתונה ואינה גורעת מהפירוט. החל מ-ISO 1600 הרעש הדיגיטלי מתחזק והתמונות שמישות רק בקושי.

המצלמה כוללת מנגנון הנקרא
i-Enhnace שלטענת אולימפוס משפר ומעבד את התמונה בהתאם לאופן בו העין האנושית רואה אותם. ניסינו את הפונקציה אבל לא חשנו בהבדל משמעותי בין מצב זה למצב צילום רגיל (Natural). לצד פרופילי הצבע הקבועים מראש (Vivid, Natural, Muted, Portrait, Monotone), מציעה המצלמה מצב Custom שמאפשר שליטה על הניגודיות, חדות, רוויית הצבע ומעברי הגוונים העדינים. למי שרוצה שליטה מדויקת שלאחר מעשה על מאפייני התמונה, E-PL1 מאפשרת צילום RAW.

בניגוד לקודמותיה בסדרת ה-
PEN כוללת ה-E-PL1 פלאש מובנה שמקופל בגוף המצלמה ומזנק ממקומו לאחר הסטה של מתג ייעודי. הפלאש עושה עבודה טובה ומספק בהחלט לשימוש יום יומי. למי שרוצה יכולות הארה מתקדמות יותר, קיימת האפשרות לרכוש פלאש חיצוני ולהרכיבו על ה-Hot Shoe (ולוותר על שימוש בעינית אלקטרונית, במידה ורכשתם כזאת).

Olympus Pen E-PL1
הפלאש המקופל בגוף המצלמה מזנק ממקומו לאחר הסטה של מתג ייעודי, ומספק בהחלט בשימוש יום יומי. עבור מי שאינו מסתפק בפלאש המובנה, קיימת האפשרות לרכוש מבזק חיצוני ולהרכיבו על הנעל החמה

מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.
מצב בו חיישן המצלמה נחשף זמן רב מדי לאור בגלל צמצם פתוח מדי או מהירות תריס גבוהה מדי, וכתוצאה מכך התמונה יוצאת "שרופה", כלומר שהחלקים המוארים נראים לבנים לגמרי וחסרי פרטים.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.

איכות צילום

(45% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

Olympus Pen E-PL1 מתיימרת להיות מצלמה קומפקטית קלה לתפעול, אך יחד עם זאת להפיק תמונות באיכות של מצלמות DSLR ולאפשר גמישות ואפשרויות צילום מתקדמות. לפחות בתחום אחד היא מצליחה ללא עוררין.

את המצלמה בדקנו באמצעות עדשת הקיט
Olympus Zuiko Digital 14-42mm 1:3.5-5.6 ED המסופקת עמה. חשוב לזכור שלעדשה עצמה ישנה השפעה רבה על איכות התמונה הסופית. בהתאמה לקהל היעד של המצלמה הזו, נתנו בדרך כלל למצלמה לעשות את העבודה בעצמה ומרבית הצילומים בוצעו במצב האוטומטי או במצב P. המצלמה מציעה גם את המצבים M, A, S הידניים ו-19 סצנות צילום שונות.

כמעט כל תמונה שצילמנו באור יום, בתוך הבית או בתנאי תאורה נמוכים יצאו חדות, עם צבעים ריאליסטיים וחיים, איזון לובן מדויק וניקיון ברוב המקרים מרעש דיגיטלי, טשטוש או חשיפת יתר. מייצב התמונה המובנה תרם רבות לחדות התמונה בעיקר במצבי תאורה נמוכה, ורק לעיתים רחוקות נתקלנו בתמונות מטושטשות.

בצילום ללא פלאש וברגישות גבוהה ניתן היה לראות לעיתים רעש דיגיטלי קל באזורים חשוכים אבל לא במידה מטרידה שפוגמת מהותית בתמונה. ברגישויות שבין 400 ל-1600 איכות התמונה דומה מאוד לאיכות  של מצלמות
DSLR "אמיתיות", והגרעיניות מתונה ואינה גורעת מהפירוט. החל מ-ISO 1600 הרעש הדיגיטלי מתחזק והתמונות שמישות רק בקושי.

המצלמה כוללת מנגנון הנקרא
i-Enhnace שלטענת אולימפוס משפר ומעבד את התמונה בהתאם לאופן בו העין האנושית רואה אותם. ניסינו את הפונקציה אבל לא חשנו בהבדל משמעותי בין מצב זה למצב צילום רגיל (Natural). לצד פרופילי הצבע הקבועים מראש (Vivid, Natural, Muted, Portrait, Monotone), מציעה המצלמה מצב Custom שמאפשר שליטה על הניגודיות, חדות, רוויית הצבע ומעברי הגוונים העדינים. למי שרוצה שליטה מדויקת שלאחר מעשה על מאפייני התמונה, E-PL1 מאפשרת צילום RAW.

בניגוד לקודמותיה בסדרת ה-
PEN כוללת ה-E-PL1 פלאש מובנה שמקופל בגוף המצלמה ומזנק ממקומו לאחר הסטה של מתג ייעודי. הפלאש עושה עבודה טובה ומספק בהחלט לשימוש יום יומי. למי שרוצה יכולות הארה מתקדמות יותר, קיימת האפשרות לרכוש פלאש חיצוני ולהרכיבו על ה-Hot Shoe (ולוותר על שימוש בעינית אלקטרונית, במידה ורכשתם כזאת).

Olympus Pen E-PL1
הפלאש המקופל בגוף המצלמה מזנק ממקומו לאחר הסטה של מתג ייעודי, ומספק בהחלט בשימוש יום יומי. עבור מי שאינו מסתפק בפלאש המובנה, קיימת האפשרות לרכוש מבזק חיצוני ולהרכיבו על הנעל החמה

מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.
מצב בו חיישן המצלמה נחשף זמן רב מדי לאור בגלל צמצם פתוח מדי או מהירות תריס גבוהה מדי, וכתוצאה מכך התמונה יוצאת "שרופה", כלומר שהחלקים המוארים נראים לבנים לגמרי וחסרי פרטים.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.

תכונות מיוחדות

(5% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

Art Filters: Olympus Pen E-PL1 מציעה 6 מצבי צילום אומנותיים: פופ-ארט - מצב צילום בצבעוניות מוגזמת, מיקוד רך, מצב סרט צילום שחור לבן בעל גרעיניות חזקה, מצב דיורמה המטשטש את סביבת האובייקט עליו התמקדנו, Pin-Hole היוצר אפקט של החשכת מסגרת התמונה, ומצב ספיה לצילום צילומים "עתיקים" בגוון חום. חלק מהמצבים מחייבים יכולת עיבוד גבוהה, והתהליך לוקח זמן רב למדי לאחר הצילום.

מיפוי פיקסלים: לעיתים מופיעים על חיישני המצלמות פיקסלים תקועים, חמים או מתים, שמתבטאים בנקודה אדומה, לבנה או שחורה במיקום קבוע על התמונות. כדי להתגבר על כך יש צורך במיפוי הפיקסלים: תוכנה שסורקת את כל הפיקסלים על החיישן, מזהה את אלו המתים ומעדכנת את המעבד בדבר קיומם; מרגע זה ואילך המעבד שואל מידע מהפיקסלים הסמוכים ומשתמש בו עבור הפיקסל המת, ובעצם מעלים את הבעיה. מיפוי פיקסלים חיצוני במצלמות אחרות מחייב ביקור במעבדה, המתנה ארוכה וכמובן הוצאה של כסף; ב-E-PL1 הטיפול מתבצע בתוך המצלמה עצמה, באופן עצמאי.

מייצב תמונה: בעוד במצלמות רבות, כדי לזכות בייצוב תמונה תאלצו לרכוש עדשות מיוצבות ויקרות, המצלמה הזו מייצב תמונה מובנה בגוף המצלמה כך שכל עדשה שתרכיבו עליה תהיה כבר מיוצבת מלכתחילה.

Olympus Pen E-PL1


תכונת מיפוי הפיקסלים מטפלת בבעיות של פיקסלים חמים, מתים או תקועים על החיישן באופן עצמאי, מה שחוסך זמן וכסף

אפקט נפוץ הצובע את התמונה בגוונים חומים ומעניק לה מראה של תצלום ישן.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
מנגנון המונע או מפחית את הטשטוש בתמונה שנוצר כתוצאה מתזוזה או רעד בעת הצילום. מייצב תמונה חיוני במיוחד בצילום בטווחים רחוקים (זום של x4 ויותר) או בצילום מאקרו, מצבים שבהם המצלמה רגישה יותר לרעידות. יש שני סוגים של מייצבי תמונה - אופטי ודיגיטלי. האופטי יעיל ואיכותי יותר מהדיגיטלי ולכן עדיף עליו, בעיקר אם מדובר בצילום בזום גדול מאוד.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.

תכונות מיוחדות

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

Art Filters: Olympus Pen E-PL1 מציעה 6 מצבי צילום אומנותיים: פופ-ארט - מצב צילום בצבעוניות מוגזמת, מיקוד רך, מצב סרט צילום שחור לבן בעל גרעיניות חזקה, מצב דיורמה המטשטש את סביבת האובייקט עליו התמקדנו, Pin-Hole היוצר אפקט של החשכת מסגרת התמונה, ומצב ספיה לצילום צילומים "עתיקים" בגוון חום. חלק מהמצבים מחייבים יכולת עיבוד גבוהה, והתהליך לוקח זמן רב למדי לאחר הצילום.

מיפוי פיקסלים: לעיתים מופיעים על חיישני המצלמות פיקסלים תקועים, חמים או מתים, שמתבטאים בנקודה אדומה, לבנה או שחורה במיקום קבוע על התמונות. כדי להתגבר על כך יש צורך במיפוי הפיקסלים: תוכנה שסורקת את כל הפיקסלים על החיישן, מזהה את אלו המתים ומעדכנת את המעבד בדבר קיומם; מרגע זה ואילך המעבד שואל מידע מהפיקסלים הסמוכים ומשתמש בו עבור הפיקסל המת, ובעצם מעלים את הבעיה. מיפוי פיקסלים חיצוני במצלמות אחרות מחייב ביקור במעבדה, המתנה ארוכה וכמובן הוצאה של כסף; ב-E-PL1 הטיפול מתבצע בתוך המצלמה עצמה, באופן עצמאי.

מייצב תמונה: בעוד במצלמות רבות, כדי לזכות בייצוב תמונה תאלצו לרכוש עדשות מיוצבות ויקרות, המצלמה הזו מייצב תמונה מובנה בגוף המצלמה כך שכל עדשה שתרכיבו עליה תהיה כבר מיוצבת מלכתחילה.

Olympus Pen E-PL1


תכונת מיפוי הפיקסלים מטפלת בבעיות של פיקסלים חמים, מתים או תקועים על החיישן באופן עצמאי, מה שחוסך זמן וכסף

אפקט נפוץ הצובע את התמונה בגוונים חומים ומעניק לה מראה של תצלום ישן.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
מנגנון המונע או מפחית את הטשטוש בתמונה שנוצר כתוצאה מתזוזה או רעד בעת הצילום. מייצב תמונה חיוני במיוחד בצילום בטווחים רחוקים (זום של x4 ויותר) או בצילום מאקרו, מצבים שבהם המצלמה רגישה יותר לרעידות. יש שני סוגים של מייצבי תמונה - אופטי ודיגיטלי. האופטי יעיל ואיכותי יותר מהדיגיטלי ולכן עדיף עליו, בעיקר אם מדובר בצילום בזום גדול מאוד.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.

תכונות מיוחדות

(5% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

Art Filters: Olympus Pen E-PL1 מציעה 6 מצבי צילום אומנותיים: פופ-ארט - מצב צילום בצבעוניות מוגזמת, מיקוד רך, מצב סרט צילום שחור לבן בעל גרעיניות חזקה, מצב דיורמה המטשטש את סביבת האובייקט עליו התמקדנו, Pin-Hole היוצר אפקט של החשכת מסגרת התמונה, ומצב ספיה לצילום צילומים "עתיקים" בגוון חום. חלק מהמצבים מחייבים יכולת עיבוד גבוהה, והתהליך לוקח זמן רב למדי לאחר הצילום.

מיפוי פיקסלים: לעיתים מופיעים על חיישני המצלמות פיקסלים תקועים, חמים או מתים, שמתבטאים בנקודה אדומה, לבנה או שחורה במיקום קבוע על התמונות. כדי להתגבר על כך יש צורך במיפוי הפיקסלים: תוכנה שסורקת את כל הפיקסלים על החיישן, מזהה את אלו המתים ומעדכנת את המעבד בדבר קיומם; מרגע זה ואילך המעבד שואל מידע מהפיקסלים הסמוכים ומשתמש בו עבור הפיקסל המת, ובעצם מעלים את הבעיה. מיפוי פיקסלים חיצוני במצלמות אחרות מחייב ביקור במעבדה, המתנה ארוכה וכמובן הוצאה של כסף; ב-E-PL1 הטיפול מתבצע בתוך המצלמה עצמה, באופן עצמאי.

מייצב תמונה: בעוד במצלמות רבות, כדי לזכות בייצוב תמונה תאלצו לרכוש עדשות מיוצבות ויקרות, המצלמה הזו מייצב תמונה מובנה בגוף המצלמה כך שכל עדשה שתרכיבו עליה תהיה כבר מיוצבת מלכתחילה.

Olympus Pen E-PL1


תכונת מיפוי הפיקסלים מטפלת בבעיות של פיקסלים חמים, מתים או תקועים על החיישן באופן עצמאי, מה שחוסך זמן וכסף

אפקט נפוץ הצובע את התמונה בגוונים חומים ומעניק לה מראה של תצלום ישן.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
מנגנון המונע או מפחית את הטשטוש בתמונה שנוצר כתוצאה מתזוזה או רעד בעת הצילום. מייצב תמונה חיוני במיוחד בצילום בטווחים רחוקים (זום של x4 ויותר) או בצילום מאקרו, מצבים שבהם המצלמה רגישה יותר לרעידות. יש שני סוגים של מייצבי תמונה - אופטי ודיגיטלי. האופטי יעיל ואיכותי יותר מהדיגיטלי ולכן עדיף עליו, בעיקר אם מדובר בצילום בזום גדול מאוד.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.

תכונות מיוחדות

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

Art Filters: Olympus Pen E-PL1 מציעה 6 מצבי צילום אומנותיים: פופ-ארט - מצב צילום בצבעוניות מוגזמת, מיקוד רך, מצב סרט צילום שחור לבן בעל גרעיניות חזקה, מצב דיורמה המטשטש את סביבת האובייקט עליו התמקדנו, Pin-Hole היוצר אפקט של החשכת מסגרת התמונה, ומצב ספיה לצילום צילומים "עתיקים" בגוון חום. חלק מהמצבים מחייבים יכולת עיבוד גבוהה, והתהליך לוקח זמן רב למדי לאחר הצילום.

מיפוי פיקסלים: לעיתים מופיעים על חיישני המצלמות פיקסלים תקועים, חמים או מתים, שמתבטאים בנקודה אדומה, לבנה או שחורה במיקום קבוע על התמונות. כדי להתגבר על כך יש צורך במיפוי הפיקסלים: תוכנה שסורקת את כל הפיקסלים על החיישן, מזהה את אלו המתים ומעדכנת את המעבד בדבר קיומם; מרגע זה ואילך המעבד שואל מידע מהפיקסלים הסמוכים ומשתמש בו עבור הפיקסל המת, ובעצם מעלים את הבעיה. מיפוי פיקסלים חיצוני במצלמות אחרות מחייב ביקור במעבדה, המתנה ארוכה וכמובן הוצאה של כסף; ב-E-PL1 הטיפול מתבצע בתוך המצלמה עצמה, באופן עצמאי.

מייצב תמונה: בעוד במצלמות רבות, כדי לזכות בייצוב תמונה תאלצו לרכוש עדשות מיוצבות ויקרות, המצלמה הזו מייצב תמונה מובנה בגוף המצלמה כך שכל עדשה שתרכיבו עליה תהיה כבר מיוצבת מלכתחילה.

Olympus Pen E-PL1


תכונת מיפוי הפיקסלים מטפלת בבעיות של פיקסלים חמים, מתים או תקועים על החיישן באופן עצמאי, מה שחוסך זמן וכסף

אפקט נפוץ הצובע את התמונה בגוונים חומים ומעניק לה מראה של תצלום ישן.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
מנגנון המונע או מפחית את הטשטוש בתמונה שנוצר כתוצאה מתזוזה או רעד בעת הצילום. מייצב תמונה חיוני במיוחד בצילום בטווחים רחוקים (זום של x4 ויותר) או בצילום מאקרו, מצבים שבהם המצלמה רגישה יותר לרעידות. יש שני סוגים של מייצבי תמונה - אופטי ודיגיטלי. האופטי יעיל ואיכותי יותר מהדיגיטלי ולכן עדיף עליו, בעיקר אם מדובר בצילום בזום גדול מאוד.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.

וידיאו וקול

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

אולימפוס E-PL1 מאפשרת צילום וידאו HD ברזולוציה של 1280X720 ובקצב של 30 פריימים בשנייה, והמיקוד האוטומטי פעיל גם במצב הוידיאו. איכות צילום הוידיאו מרשימה: התמונה חדה מאוד, הצבעים טובים והתנועה חלקה ורציפה. צילום באור יום הניב כצפוי תוצאות טובות בהרבה מאלו שבתוך הבית, שאז חלה ירידה ברמת הפירוט. בתנאי תאורה קשים המצלמה התקשתה לא פעם להתמקד, אך לא נתקלנו בתופעות של ריצוד בצילום תחת תאורת פלורסנט.

המצלמה שומרת את הוידיאו בפורמט JPEG-Motion
 הבזבזני (AVI), מה שיוצר סרטונים בנפח נכבד – סרטון באורך 44 שניות שוקל כ-180 מגה. הקלטת השמע הוא במונו בלבד ובאיכות ממוצעת, אך ניתן לרכוש מתאם להקלטת שמע בסטריאו. האפקטים (Art Filters) שהוזכרו לעיל זמינים גם בצילום וידאו, אך כפי שציינו הם איטיים מאוד, מה שהופך את הצילום בוידיאו איתם לכמעט בלתי אפשרי.

המצלמה מגבילה את אורך צילום הוידיאו ל-7 דקות בצילום
HD ול-14 דקות בצילום ברזולוציית VGA.

הרזולוציה קובעת למעשה את גודל התמונה שניתן להדפיס תוך שמירה על איכותה המקורית. הרזולוציה נמדדת במגה (מיליון) פיקסל, וככל שמספר הפיקסלים גדול יותר ניתן להדפיס תמונות גדולות יותר. כמות המגה פיקסל הרצויה תלויה בגודל המרבי של התמונות שבכוונתכם להדפיס. להדפסת תמונות בגודלים סטנדרטיים של 15x10 או 21x15 ס"מ תספיק מצלמה בת 5 מגה פיקסל; מצלמה ברזולוציה של 6 מגה פיקסל תאפשר הדפסה של התמונות בגודל40x30  ס"מ באיכות טובה. מי שמתכנן להדפיס תמונות גדולות יותר ייקח כמובן מצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר.  

וידיאו וקול

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

אולימפוס E-PL1 מאפשרת צילום וידאו HD ברזולוציה של 1280X720 ובקצב של 30 פריימים בשנייה, והמיקוד האוטומטי פעיל גם במצב הוידיאו. איכות צילום הוידיאו מרשימה: התמונה חדה מאוד, הצבעים טובים והתנועה חלקה ורציפה. צילום באור יום הניב כצפוי תוצאות טובות בהרבה מאלו שבתוך הבית, שאז חלה ירידה ברמת הפירוט. בתנאי תאורה קשים המצלמה התקשתה לא פעם להתמקד, אך לא נתקלנו בתופעות של ריצוד בצילום תחת תאורת פלורסנט.

המצלמה שומרת את הוידיאו בפורמט JPEG-Motion
 הבזבזני (AVI), מה שיוצר סרטונים בנפח נכבד – סרטון באורך 44 שניות שוקל כ-180 מגה. הקלטת השמע הוא במונו בלבד ובאיכות ממוצעת, אך ניתן לרכוש מתאם להקלטת שמע בסטריאו. האפקטים (Art Filters) שהוזכרו לעיל זמינים גם בצילום וידאו, אך כפי שציינו הם איטיים מאוד, מה שהופך את הצילום בוידיאו איתם לכמעט בלתי אפשרי.

המצלמה מגבילה את אורך צילום הוידיאו ל-7 דקות בצילום
HD ול-14 דקות בצילום ברזולוציית VGA.

הרזולוציה קובעת למעשה את גודל התמונה שניתן להדפיס תוך שמירה על איכותה המקורית. הרזולוציה נמדדת במגה (מיליון) פיקסל, וככל שמספר הפיקסלים גדול יותר ניתן להדפיס תמונות גדולות יותר. כמות המגה פיקסל הרצויה תלויה בגודל המרבי של התמונות שבכוונתכם להדפיס. להדפסת תמונות בגודלים סטנדרטיים של 15x10 או 21x15 ס"מ תספיק מצלמה בת 5 מגה פיקסל; מצלמה ברזולוציה של 6 מגה פיקסל תאפשר הדפסה של התמונות בגודל40x30  ס"מ באיכות טובה. מי שמתכנן להדפיס תמונות גדולות יותר ייקח כמובן מצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר.  

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
7 מתוך 10

בעוד איכות התמונה שמפיקה ה- Olympus Pen E-PL1משביעת רצון ולמעלה מכך, עקב האכילס שלה מצוי דווקא בארגונומיה ובנוחות השימוש. E-PL1 היא אמנם אחת המצלמות הקטנות ביותר שניתן להחליף בהן עדשות וזו ללא ספק נקודה לזכותה, אך הדבר גובה מחיר יקר בכל הנוגע לנוחות האחיזה. הגריפ סמלי בלבד ואינו נוח במיוחד. עיצוב הרטרו הקלאסי של המצלמה כולל שימוש בזויות ובפינות חדות, שהופכות את האחיזה לאורך זמן ללא נוחה. המצלמה שוקלת 334 גרם כולל סוללה, וביחד עם העדשה היא מעט כבדה יחסית לגודלה.

Olympus Pen E-PL1
E-PL1 היא אמנם אחת המצלמות הקטנות ביותר שניתן להחליף בהן עדשות אך הדבר גובה מחיר יקר בכל הנוגע לנוחות האחיזה. הגריפ סמלי בלבד ואינו נוח במיוחד. עיצוב הרטרו הקלאסי של המצלמה כולל שימוש בזויות ובפינות חדות, שהופכות את האחיזה לאורך זמן ללא נוחה

המסך, בגודל 2.7 אינטש וברזולוציה של 230 אלף פיקסלים, מציג תמונה חדה וקצב הרענון מהיר ומעניק תנועה חלקה וללא מריחות, אך הצבעים לא בהכרח ריאליסטיים. הוא מתקשה להתמודד עם אור שמש ומתכהה קשות, ולאור חסרונה של עינית זו בעיה.

תפעול המצלמה הותיר אותנו ברגשות מעורבים. בגב המצלמה נמצאים מקשי תפעול סטנדרטיים – ביניהם מקשי תפריט, צפייה, מקשי הניווט שתפקודם משתנה בהתאם לסיטואציה ובנוסף לחצן לצילום וידאו מיידי. כל עוד צילמנו במצבים האוטומטיים הצלחנו להפיק מהמצלמה תוצאות מעולות במינימום מאמץ, אבל כשעברנו לצילום ידני נתקלנו בתפריטים ותתי התפריטים מורכבים ולא אינטואיטיביים מספיק. חסרונה של גלגלת תפעולית, לצורך קביעת הצמצם או מהירות התריס, הורגשה באופן משמעותי ושינוי הפרמטרים הללו באמצעות הלחצנים הרגילים אינו נוח.

Olympus Pen E-PL1
המסך מציג תמונה חדה וקצב הרענון מהיר ומעניק תנועה חלקה וללא מריחות, אך הצבעים לא בהכרח ריאליסטיים. הוא מתקשה להתמודד עם אור שמש ומתכהה קשות, ולאור חסרונה של עינית זו בעיה חסרונה של גלגלת הורגשה ושינוי פרמטרים מתקדמים באמצעות הלחצנים הרגילים אינו נוח

מהירות המיקוד דומה יותר למצלמות קומפקטיות מאשר ל-DSLR, כלומר – לוקח למצלמה לפחות שנייה כדי להתמקד, ובתאורה קלושה זמן המיקוד מתארך. אמינות ודיוק המיקוד טובים. המצלמה כוללת זיהוי פנים.

איכות ההרכבה של המצלמה טובה והיא נראית עמידה וחזקה, אם כי הפלסטיקה ממנה היא בנויה לא מעניקה תחושה יוקרתית במיוחד.

ערכת המצלמה כוללת רצועת נשיאה, מטען ביתי, ספר הדרכה, כבל
USB למחשב וכבל קומפוזיט לחיבור לטלוויזיה. אנחנו קיבלנו אותה עם תיק צילום איכותי מעור חום משופשף שמשלים את תחושת הרטרו שהמצלמה מנסה להעביר (נמכר בנפרד במחיר הוגן של 90 שקלים).

בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
הרזולוציה קובעת למעשה את גודל התמונה שניתן להדפיס תוך שמירה על איכותה המקורית. הרזולוציה נמדדת במגה (מיליון) פיקסל, וככל שמספר הפיקסלים גדול יותר ניתן להדפיס תמונות גדולות יותר. כמות המגה פיקסל הרצויה תלויה בגודל המרבי של התמונות שבכוונתכם להדפיס. להדפסת תמונות בגודלים סטנדרטיים של 15x10 או 21x15 ס"מ תספיק מצלמה בת 5 מגה פיקסל; מצלמה ברזולוציה של 6 מגה פיקסל תאפשר הדפסה של התמונות בגודל40x30  ס"מ באיכות טובה. מי שמתכנן להדפיס תמונות גדולות יותר ייקח כמובן מצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר.  
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
טכנולוגיה שקיימת בחלק מהמצלמות הקומפקטיות, שבה המצלמה מזהה פנים בסצינה, מתמקדת עליהן ומתאימה את החשיפה בצורה אופטימלית.

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
7 מתוך 10

בעוד איכות התמונה שמפיקה ה- Olympus Pen E-PL1משביעת רצון ולמעלה מכך, עקב האכילס שלה מצוי דווקא בארגונומיה ובנוחות השימוש. E-PL1 היא אמנם אחת המצלמות הקטנות ביותר שניתן להחליף בהן עדשות וזו ללא ספק נקודה לזכותה, אך הדבר גובה מחיר יקר בכל הנוגע לנוחות האחיזה. הגריפ סמלי בלבד ואינו נוח במיוחד. עיצוב הרטרו הקלאסי של המצלמה כולל שימוש בזויות ובפינות חדות, שהופכות את האחיזה לאורך זמן ללא נוחה. המצלמה שוקלת 334 גרם כולל סוללה, וביחד עם העדשה היא מעט כבדה יחסית לגודלה.

Olympus Pen E-PL1
E-PL1 היא אמנם אחת המצלמות הקטנות ביותר שניתן להחליף בהן עדשות אך הדבר גובה מחיר יקר בכל הנוגע לנוחות האחיזה. הגריפ סמלי בלבד ואינו נוח במיוחד. עיצוב הרטרו הקלאסי של המצלמה כולל שימוש בזויות ובפינות חדות, שהופכות את האחיזה לאורך זמן ללא נוחה

המסך, בגודל 2.7 אינטש וברזולוציה של 230 אלף פיקסלים, מציג תמונה חדה וקצב הרענון מהיר ומעניק תנועה חלקה וללא מריחות, אך הצבעים לא בהכרח ריאליסטיים. הוא מתקשה להתמודד עם אור שמש ומתכהה קשות, ולאור חסרונה של עינית זו בעיה.

תפעול המצלמה הותיר אותנו ברגשות מעורבים. בגב המצלמה נמצאים מקשי תפעול סטנדרטיים – ביניהם מקשי תפריט, צפייה, מקשי הניווט שתפקודם משתנה בהתאם לסיטואציה ובנוסף לחצן לצילום וידאו מיידי. כל עוד צילמנו במצבים האוטומטיים הצלחנו להפיק מהמצלמה תוצאות מעולות במינימום מאמץ, אבל כשעברנו לצילום ידני נתקלנו בתפריטים ותתי התפריטים מורכבים ולא אינטואיטיביים מספיק. חסרונה של גלגלת תפעולית, לצורך קביעת הצמצם או מהירות התריס, הורגשה באופן משמעותי ושינוי הפרמטרים הללו באמצעות הלחצנים הרגילים אינו נוח.

Olympus Pen E-PL1
המסך מציג תמונה חדה וקצב הרענון מהיר ומעניק תנועה חלקה וללא מריחות, אך הצבעים לא בהכרח ריאליסטיים. הוא מתקשה להתמודד עם אור שמש ומתכהה קשות, ולאור חסרונה של עינית זו בעיה חסרונה של גלגלת הורגשה ושינוי פרמטרים מתקדמים באמצעות הלחצנים הרגילים אינו נוח

מהירות המיקוד דומה יותר למצלמות קומפקטיות מאשר ל-DSLR, כלומר – לוקח למצלמה לפחות שנייה כדי להתמקד, ובתאורה קלושה זמן המיקוד מתארך. אמינות ודיוק המיקוד טובים. המצלמה כוללת זיהוי פנים.

איכות ההרכבה של המצלמה טובה והיא נראית עמידה וחזקה, אם כי הפלסטיקה ממנה היא בנויה לא מעניקה תחושה יוקרתית במיוחד.

ערכת המצלמה כוללת רצועת נשיאה, מטען ביתי, ספר הדרכה, כבל
USB למחשב וכבל קומפוזיט לחיבור לטלוויזיה. אנחנו קיבלנו אותה עם תיק צילום איכותי מעור חום משופשף שמשלים את תחושת הרטרו שהמצלמה מנסה להעביר (נמכר בנפרד במחיר הוגן של 90 שקלים).

בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
הרזולוציה קובעת למעשה את גודל התמונה שניתן להדפיס תוך שמירה על איכותה המקורית. הרזולוציה נמדדת במגה (מיליון) פיקסל, וככל שמספר הפיקסלים גדול יותר ניתן להדפיס תמונות גדולות יותר. כמות המגה פיקסל הרצויה תלויה בגודל המרבי של התמונות שבכוונתכם להדפיס. להדפסת תמונות בגודלים סטנדרטיים של 15x10 או 21x15 ס"מ תספיק מצלמה בת 5 מגה פיקסל; מצלמה ברזולוציה של 6 מגה פיקסל תאפשר הדפסה של התמונות בגודל40x30  ס"מ באיכות טובה. מי שמתכנן להדפיס תמונות גדולות יותר ייקח כמובן מצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר.  
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
טכנולוגיה שקיימת בחלק מהמצלמות הקומפקטיות, שבה המצלמה מזהה פנים בסצינה, מתמקדת עליהן ומתאימה את החשיפה בצורה אופטימלית.

ביצועים

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

אולימפוס E-PL1 נדלקת ומוכנה לצילום בתוך כ-2 שניות, וזמן זהה לוקח לה לכבות. זמן ההמתנה בין תמונה לתמונה הוא 2.6 שניות, וזמן זה מתארך ל-3 שניות במידה ובחרתם להשתמש בפלאש.

המצלמה מאפשרת מהירויות תריס בטווח שבין 60 שניות ל-1/2000 של השנייה.

צילום הרצף במצלמה מתבצע במהירות של כ-3 תמונות לשנייה במהלך 16 התמונות הראשונות, ולאחר מכן יורד הקצב ל-2 תמונות בשנייה. קצב הצילום ב-
E-PL1 אינו מהיר באופן מיוחד אבל לחובבים הוא מספק.

ביצועים

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

אולימפוס E-PL1 נדלקת ומוכנה לצילום בתוך כ-2 שניות, וזמן זהה לוקח לה לכבות. זמן ההמתנה בין תמונה לתמונה הוא 2.6 שניות, וזמן זה מתארך ל-3 שניות במידה ובחרתם להשתמש בפלאש.

המצלמה מאפשרת מהירויות תריס בטווח שבין 60 שניות ל-1/2000 של השנייה.

צילום הרצף במצלמה מתבצע במהירות של כ-3 תמונות לשנייה במהלך 16 התמונות הראשונות, ולאחר מכן יורד הקצב ל-2 תמונות בשנייה. קצב הצילום ב-
E-PL1 אינו מהיר באופן מיוחד אבל לחובבים הוא מספק.

סוללה

(10% מהציון הסופי)
7.5 מתוך 10

ה-E-PL1 מצוידת בסוללת ליתיום-יון בהספק של 1150mAh. הצלחנו להגיע איתה ל-260 תמונות, כולל צילום וידאו ב-HD לפני שהסוללה נגמרה – קרוב אמנם לנתוני היצרן העומדים על 290 תמונות, אבל אפשר היה לצפות לחיי סוללה ארוכים יותר.

סוללה

(10% מהציון הסופי)
7.5 מתוך 10

ה-E-PL1 מצוידת בסוללת ליתיום-יון בהספק של 1150mAh. הצלחנו להגיע איתה ל-260 תמונות, כולל צילום וידאו ב-HD לפני שהסוללה נגמרה – קרוב אמנם לנתוני היצרן העומדים על 290 תמונות, אבל אפשר היה לצפות לחיי סוללה ארוכים יותר.

רוצה שנשלח לך סקירות וחדשות למייל?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
loader image
מילון מונחי מצלמות
לכל המונחים>>
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply