בשנים האחרונות הולכת וגוברת מגמת האינטרנט של הדברים (IoT), וזה מגיע לכל המוצרים שאנו מכירים ואוהבים: מכונות כביסה, שקעי חשמל, מקררים ועוד - כל המוצרים שלנו הופכים להיות יותר ויותר חכמים, עם גישה לרשת ושלל אפשרויות מגוונות. לטרנד זה מצטרפים גם הרכבים שלנו, שאמנם בשנים הקרובות צפויים להיות חכמים (ואוטונומיים) גם ללא כל עזרה חיצונית, אך בשלב הזה רכיבים חיצוניים הם אלו שמסייעים לנו להפוך את הרכב לחכם ובטוח יותר.
כך, הייתה זו חברת הסטארט אפ הישראלית אנג'י (Engi) שהשיקה לפני מספר שנים רכיב ייעודי לרכב המתחבר למחשב הרכב דרך שקע ה-OBD ומסוגלת לנטר אחר תקלות/בעיות ברכב. בחודשים האחרונים מנסה לקחת חלק מהעוגה מפעילת הסלולר פלאפון, שהשיקה שירות מתחרה בשם Pelephone Car שלוקח את הדברים צעד אחד קדימה ומביא עימו ערך מוסף שאנג'י אינה מציעה.
בזמן שאנג'י ממתגת את פעילותה בישראל ובעולם עם דגש על עולם הרכב עצמו, פלאפון מתמקדת במיתוג שירות פלאפון קאר כשירות מקיף שמספק פונקציונליות רחבה מאוד: חבילת גלישה לזמן הנהיגה ברכב, שירותי סטרימינג לוידאו ומוסיקה, אפשרות לאיתור הרכב, מעקב אחרי הנהגים ועוד. אלא שבניגוד לאנג'י, פלאפון גם מחייבת את הלקוח בדמי שימוש חודשיים הנעים בין 25.9 שקלים ל-39.9 שקלים בחודש. לקחנו את Pelephone Car לבדיקה מקיפה ובדקנו האם אכן יש הצדקה לתשלום חודשי קבוע.
אריזה והתקנה
רכיב ה-OBD2 בו מבצעת פלאפון שימוש מגיע במימדים קטנטנים, והוא חבוי בקופסה גדולה למדי אותה מקבלים בעת הרכישה. האריזה מכילה את רכיב הדיאגנוסטיקה עצמו וכן כרטיס סים (שמגיע מותקן מראש, לפחות במקרה שלנו) שיאפשר את הגלישה באמצעות הרכיב. עוד נמצא באריזה שלל חוברות הדרכה/כתבי אחריות, כמו גם כבל מאריך לשקע שנועד בעיקר עבור אלו מן הצרכנים שרכבם אינו מאפשר את חיבור הרכיב ישירות לשקע.
רכיב ה-Pelephone Car מיוצר למעשה על ידי חברת צד שלישי עימה שיתפה פעולה פלאפון, וזו מכונה "אולבוטק" ומקומה, איך לא, בסין. הרכיב מתחבר לשקע OBD הזמין בכל הרכבים החל משנת 2004, מתחת להגה (אצלינו היה השקע בצד השמאלי-תחתון של ההגה). לאחר חיבור המוצר וכאשר הרכב מונע, יחלו נורות החיווי שלו. על מנת לבצע את ההתקנה בצורה מלאה לא מספיק לחבר את הרכיב לרכב, אלא יש צורך להוריד את אפליקציית Pelephone Car מחנות האפליקציות ולבצע הרשמה מלאה - הן שלנו כמשתמשים והן של הרכיב על מנת לשייך אותו למשתמש שלנו. לאחר סיום תהליך ההתקנה יפתח בפנינו מסך האפליקציה הראשי.
ניטור אחר הרכב
מסך הבית של האפליקציה, המופיע לאחר סיום ההתקנה הראשונית, יציג 4 מחוונים: מהירות הנסיעה הנוכחית של הרכב, מצב המנוע (כבוי/דלוק), חום המנוע והסל"ד הנוכחי של הרכב. את מחוונים אלו ניתן לשנות כך שארבעת המחוונים שיופיעו יהיו אלו בהם אתם מעוניינים לצפות, מתוך רשימה שכוללת את מתח המצבר, סוללת הרכב (במקרה שמדובר ברכב היברידי), צריכת הדלק, פרטי הנסיעה האחרונה ומיקום הרכב.
אנו בחרנו להציג את מיקום הרכב (על מנת לסייע במציאתו כשלא זכרנו איפה חנינו. כן, גם זה קרה), יחד עם מצב המנוע, פרטי הנסיעה האחרונה ויתרת חבילת הגלישה. אם תעברו ממכשיר אחד לחדש, כפי שיצא לנו לעשות (מספר פעמים) לאורך תקופת השימוש בפלאפון קאר, תשמחו לגלות שלא נדרש לבצע את תהליך ההתקנה מחדש אלא רק להתחבר למשתמש שלכם באמצעות זיהוי מספר הטלפון. עם זאת, ראוי להדגיש כי סידור המחוונים על המסך והעדפות האפליקציה נשמרים מקומית, כך שתצטרכו להגדיר את אלו מחדש.
אחת הסיבות העיקריות לרכישת רכיב מסוג זה היא איתור וניטור אחר תקלות. כראוי לכך, ואףשלא מדובר באחת מנקודות המיתוג החזקות ביותר של פלאפון בקידום הפרוייקט, רכיב ה-Pelephone Car מציע אפשרות לבדיקת מערכות הרכב ומעקב אחריהן. פיצ'ר זה בודק האם מתקבלות התראות או תקלות ממחשב הרכב, ומציג את אלו למשתמש באופן ויזואלי.
בכל פעם בה נדלק הרכב, מבצעת האפליקציה בדיקה באופן אוטומטי ובמקרה שתמצא תקלה, תוצג זו בפני המשתמש. כל התקלות שמגיעות ממחשב הדרך אמורות להיות מוצגות באפליקציה, אל כמובן שרכיבים מכניים שאינם משדרים תקלות למחשב הרכב לא יוצגו. בלחיצה על כפתור התפריט שנמצא מצידה הימני של האפליקציה יתגלו בפניכם כלל האפשרויות שמציע שירות Pelephone Car.
בין הפיצ'רים הרלוונטים לעולם ניטור התקלות נמצא את מקש "עולם הרכב", שם מציגה האפליקציה את האפשרות למשתמש לבחור אילו התראות הוא רוצה לראות - חום מנוע, חריגת מרחק מסויימת, תקלות מנוע ועוד. כמו כן, ניתן לקבל באותו המסך (באמצעות לחיצה על מקש "ביצועים" שבתחתית האפליקציה), את נתוני הוצאות הדלק כפי שאלו מועברות ממחשב הרכב אל האפליקציה. מלבד נתוני קילומטראז' שלרוב מדוייקים מאוד, נתוני הוצאות הדלק היו בהחלט פחות מציאותיות ובהחלט פחות היינו מסתמכים על זה.
בזירת איתור התקלות והניטור אחר הרכב נראה שלאנג'י יש יתרון משמעותי על פלאפון, מלבד ממשק שכולו מבוסס ניטור תקלות, יצרה אנג'י מעיין "Marketplace" באפליקציה שלה, שמאפשר להציע ללקוחותיה תיקונים, טיפולים תקופתיים ועוד - בדיוק בזמן שהם צריכים את זה ובמחירים שלכאורה בלעדיים עבורם. מדובר בפער אותו עשויה פלאפון לצמצם במהירות נוכח עוצמת השפעתה במשק.
"אתה זוכר איפה החנתי?"
אחד מן הפיצ'רים החשובים ביותר בשירות פלאפון קאר, שמצליח לבדל אותו משירותים מתחרים כדוגמת אנג'י, זו אפשרות לאיתור הרכב בזמן אמת ובכל מצב. מכיוון שהרכיב אותו אנו מחברים לרכב כולל כרטיס סים המחובר לרשת פלאפון באופן קבוע, באפשרותנו לעקוב אחר מיקום הרכב בזמן אמת מכל מקום בעולם. כך, אם הרכב נמצא בנסיעה, באפשרותנו לצפות באייקון הרכב שמוצג במסך האפליקציה הראשי זז על גבי המפה. כשיעצור הרכב והמנוע יכבה, נוכל לראות את המיקום האחרון שלו וכן לצפות בכתובת החניה (אף שזו לא הייתה מדוייקת ב-100%).
אם מפעם לפעם אתם נוהגים לשכוח היכן חניתם, כפי שקורה לנו מפעם לפעם, תשמחו לשמוע שמחוות מיקום הרכב אותו ניתן לשלב בעמוד הראשי מציג בפניכם את המרחק מן הרכב וכן מבצע שימוש במצפן על מנת לכוון אתכם אליו. כך, ניתן ללכת בקלילות בעקבות החץ שמציג המחוון ולהגיע בחזרה אל הרכב. אף על פי שהיינו שמחים לראות כאן פיצ'ר של ניווט מדויק יותר אל הרכב, פונקציה זו עשתה את העבודה ואיפשרה לנו למצוא את הרכב. הדבר כמובן רלוונטי גם במקרים של גניבה, אך ברגע שהרכיב ינותק מן הרכב תופסק האפשרות לעקוב אחר מיקומו.
מלבד אפשרות למעקב בזמן אמת אחר הרכב או איתור החניה, אוגדת האפליקציה את כל נתוני הנסיעה והמסלולים שלכם, ואת אלו תוכלו להציג דרך מסך "מסלולים ומיקומים" שנמצא בתפריט הראשי. שם, תוכלו לצפות במסלול הנסיעה האחרון שלכם, כולל פרטים על אורך הנסיעה, עלותה (על פי חישוב עלות הדלק) המרחק, כתובת היעד והכתובת ממנה יצאתם. עוד ניתן לראות כמה "האצות חריפות" או "בלימות חירום" התרחשו, אך מניסיוננו מדובר בנתונים לא מדוייקים במיוחד.
הורים, כנראה שזה עבורכם
גם כאן מדובר בנקודת מיתוג ושיווק בה מתמקדת פלאפון בשיווק השירות. מלבד התראות על תקלות ברכב, מציעה האפליקציה מגוון התראות הנוגעות לקטגוריית זהירות ובטיחות. האפשרות להתראות בטיחות, בשילוב עם האפשרות להגדיר, לשנות ולהוסיף מספר נהגים לאפליקציה כך שאתה יודע מי בדיוק נוהג ברכב וכיצד הוא נוהג, הופכים לפיצ'ר מעניין אותו ישמחו להכיר הורים לילדים בעלי רישיון הנוהגים ברכב שלהם.
בגישה לתפריט הזהירות והבטיחות ניתן להגדיר בגין מה תתריע האפליקציה ל"מנהל המערכת" (האב או האם שמעוניינים לעקוב אחר הרגלי הנהיגה של ילדיהם). בין ההתראות נמצא שינוי נתיב מסוכן, זעזוע או חבטה מסוג כלשהו (בתאונה, לדוגמה), בלימות חירום, האצות חריפות וחריגות מן המהירות המותרת.
ראשית, נציין כי חלק מן ההתראות אינן מדוייקות. בכל נסיעה, גם כשזו התנהלה ללא כל בעיה, קיבלנו התראות בגין האצות חריפות או זעזוע. כשמדובר על התראות בלימה נראה שהמצב קצת יותר טוב, אך גם כאן לא מדובר ברמת דיוק גבוהה. בהתאם לכך, אם אתם כהורים לילדים תקבלו אחת לכמה דקות התראות על זעזוע או חבטה לרכב, בלימות חירום או האצות חריפות, גם כשבפועל לא בהכרח קרה משהו שמצדיק זאת, ייתכן כי זהו מצב שעשוי להלחיץ אתכם יתר על המידה.
מנגד, התראות בגין חריגה מן המהירות המותרת הן בהחלט פיצ'ר יעיל ומצויין עבור ההורים. ניתן להגדיר מהירות מקסימלית שלאחריה יחלו להתקבל התראות, אך מהירות זו אינה משתנה בהתאם לתנאי הדרך והכביש. אם אתם יודעים שילדיכם נוסעים בעיקר בדרכים עירוניות, תוכלו להגדיר את המהירות המותרת כ-70 או 80 קמ"ש, ולאחר מכן תחלו לקבל התראות; או, לחילופין, אם אלו נוהגים בעיקר בדרכים בין עירוניות בהן המהירות המותרת היא 110 קמ"ש, תוכלו להגדיר את זו.
פונקציה נוספת למעקב את אופן הנסיעה של הנהגים ברכב מגיעה היישר מזירת האיתור. כחלק ממסך ה"מסלולים ומיקומים" ניתן להגדיר גבולות נסיעה מהם לא צריכים הנהגים לצאת. כשאלו יצאו מהגבול המוגדר (ניתן להגדרה החל מרדיוס של 500 מטר ועד 100 קילומטר), תתקבל התראה גם כן לאפליקציה כך שתוכלו לדעת אם ילדיכם נסעו מעבר לגבול שהצבתם והגדרתם להם.
את ההתראות - בין אם מדובר בהתראות זהירות/בטיחות ובין אם מדובר בהתראות בגין תקלות או תזכורות להחלפת השמן וכדומה, אתם תקבלו ישירות ל"מרכז ההתראות" באפליקציה, אך שם זה עשוי להיעלם וליפול בין הכיסאות. אנו היינו בוחרים לצמצם את כמות ההתראות להתראות הרלוונטיות בלבד, ולהגדיר אותן שישלחו בהודעת SMS, כך שתקבלו זאת באופן נוח לקריאה והתייחסות.
אינטרנט ללא הפסקה
חלק נוסף ובלתי נפרד משירות פלאפון קאר הוא האינטרנט. החברה מציעה 3 חבילות גלישה שונות - 2GB (חבילת בסיס), 15GB ו-50GB. כחלק מחבילות אלו באפשרותכם להקים רשת WiFi פנימית עבור נוסעי הרכב, כך שבמהלך הנסיעה לא תצטרכו לבזבז את חבילת הגלישה שלכם ותוכלו להתחבר לרשת האלחוטית שיצרתם.
עבור הלקוחות שבוחרים באחת מ-2 החבילות היקרות יותר (15 ו-50 גיגה-בייט), מציעה פלאפון שימוש בלתי מוגבל בשירות הזרמת המוסיקה Musix. השימוש בשירות, אגב, לא ילקח מחבילת הגלישה שזמינה עבור הצרכנים להקמת רשת ה-WiFi. גם אפליקציית פלאפון Car עצמה לא תגבה כחלק מחבילת הגלישה של הרכיב (או שלכם) במקרה שתהיו מחוברים לרשת ה-WiFi שיצרתם ברכב. עבור כל אחת מן החבילות מציעה פלאפון חודש מתנה בשירות סטינג TV, זאת ככל הנראה על מנת לקדם את שירותי הטלוויזיה שלה.
רק תזהרו להתנתק
Pelephone Car הוא שירות לא רע בכלל. אינטרנט אלחוטי חופשי ברכב זה מצויין לאלו מאיתנו שנמצאים לא מעט בנסיעות ארוכות ומעדיפים לשמור על חבילת הגלישה שלהם; האפשרות לאיתור הרכב גם כשאתה לא לידו היא לא פחות ממצויינת ומסייעת גם במקרים של גניבה; והיכולת לעקוב אחר הרגלי הנהיגה של הנהגים השונים (בדגש על ילדים) היא בהחלט ערך מוסף מצויין. אך כמו בהרבה מוצרים - התמחור עשוי להוות בעיה מהותית.
את שירות פלאפון קאר מציעה החברה ב-3 רמות מחיר שונות: 25.9 שקלים בחודש עבור 2GB גלישה, 35.9 שקלים עבור 15GB גלישה ו-39.9 שקלים עבור 50GB גלישה. לטעמנו התמחור גבוה ויקר מדי מחבילת הבסיס ועד לחבילה היקרה ביותר. אלא שמעבר לתמחור הגבוה, ישנה בעיה נוספת - כל אחד מן המצטרפים לרשת למעשה מתחייב לתשלום חודשי קבוע למשך 36 חודשים. מתוך המחיר החודשי הקבוע, לא משנה באיזו חבילה, מוקדשים 21.9 שקלים עבור תשלום על הרכיב, למשך 36 חודשים. בסה"כ מדובר בסכום של 788.4 שקלים, עבור הרכיב בלבד. לאחר 36 החודשים, ימשיכו הלקוחות לשלם את החלק היחסי עבור השירות עצמו (חבילת הגלישה).
כך, גם אם לאחר חצי שנה או פחות החלטתם להפסיק את השירות, תאלצו להמשיך ולשלם את יתרת התשלומים עד לסוף 36 החודשים (או לשלם במזומן את היתרה). באפשרותכם, כמובן, לרכוש את הרכיב בנפרד, וזה יעלה לכם לא פחות מ-749 שקלים (עד ל-6 תשלומים בכרטיס אשראי). לשם השוואה, רכיב אנג'י עולה לצרכנים פחות מ-100 שקלים, וברכישת 2 רכיבים דרך אתר החברה תקבלו את השלישי במתנה.