חדשות הצרכנות
סקירות מוצרים
בדקנו והשווינו
מדריכי קנייה
אוזניות
סמארטפונים
טלוויזיות
מחשבים ניידים

וואווי ואלקטרה מתנגחות, היבואנים המקבילים חוגגים

היצרנית הסינית וואווי, ויבואנית המותג אלקטרה, נמצאות בסכסוך מתמשך שפוגע בייבוא המותג לשוק ועשוי להוביל לסיום היחסים ביניהן. בינתיים, מי נהנה מהמצב המשונה ומי נפגע ממנו?

אלי כהן |  04/07/2018

בחודש מרץ האחרון הופתע שוק המובייל הישראלי כשיבואנית מוצרי וואווי בישראל, חברת אלקטרה תקשורת מבית קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה בע"מ, דיווחה לבורסה על תביעה אותה הגישה נגד וואווי בגובה 80 מיליון שקלים בגין הפרה יסודית של ההסכם בין השתיים. הדיווח הגיע לאחר הודעה של היבואנית כי אלקטרה לא עמדה ביעדי המכירות והרכש המינימליים שהציבה לה וואווי לשנת 2017, מה שהצית מלכתחילה את הסכסוך בין החברות. 


וואווי ואלקטרה מתנגחות, היבואנים המקבילים חוגגים


מאז הדיווח האחרון בנושא וההודעה על הגשת התביעה חלפו להם קרוב לשלושה חודשים בהם שמרו הן וואווי והן אלקטרה על שתיקה מביכה בנושא, בזמן שמצב הייבוא הרשמי של המותג בישראל נותר מעורפל. אז מתי והאם תחדול אלקטרה לחלוטין מתפקידה כיבואנית הרשמית של וואווי בישראל? מי מרוויח ומנצל את המצב? ובעיקר - מי הם הנפגעים העיקריים מהסיטואציה? בחנו את הנושא - ונראה כי הסיטואציה מסובכת יותר משחשבנו.


קצת היסטוריה

את המושכות על תפקידה כיבואנית וואווי בישראל קיבלה אלקטרה תקשורת באמצעות רכישת 70% ממניותיה של חברת אלפא-טלקום, ששימשה כיבואנית הרשמית של המותג בשוק המקומי מאז 2013. עם זאת, ועל פי הדו"חות הכספיים של אלקטרה לשנת 2017, לבסוף רכשה החברה 100% ממניות אלפא טלקום וזו החליטה למזגה באופן מלא לפעילות הסלולר שלה תוך הקמתה של חטיבת תקשורת המכונה בשם אלקטרה תקשורת ונמצאת תחת "אלקטרה מוצרי צריכה". 


ואילו כאשר רכישת זיכיון הייבוא וכלל הפעילות של חברת אלפא טלקום בישראל נמצאים בשיאם, הודיעה וואווי לאלקטרה בחודש פברואר 2018 על אי העמידה ביעדי הרכש השנתיים שנקבעו בהסכם אל מול אלפא. כתוצאה מאי העמידה ביעדים, לטענת וואווי, הודיעה היצרנית הסינית באופן חד צדדי על הפסקת ההסכם בין השתיים החל מסוף חודש מרץ 2018. קבוצת אלקטרה וחברת וואווי ניהלו משא ומתן לצורך יישוב המחלוקות בנושא זה, אך משזה הגיע למבוי סתום, הודיעה אלקטרה על הגשת תביעה בסך 80 מיליון שקלים כנגד ענקית הטכנולוגיה הסינית וכן הגישה בקשה לצו מניעה שימנע מוואווי את האפשרות לבצע שימוש בכל מידע שהגיע אליה דרך אלקטרה כחלק מההסכם ביניהן.  


בליבו של הסכסוך בין שתי היצרניות אודות השיווק והייבוא של מוצרי וואווי בישראל, ישנה נקודה חשובה ביותר שהובילה לסוגייה. על פי מקור בתעשייה, כחלק מהסכם הסחר של וואווי מול אלקטרה כנצגיתה הרשמית בישראל, הציבה זו דרישת רכש מינימלי עבור 500,000 מכשירים בשנה. את דרישה זו למעשה "סחבה" אלקטרה על גבה עם רכישת פעילותה של אלפא טלקום, כנגד הבטחה להשקעה של 25 מיליון שקלים בשיווק וכן כנגד מספר התחייבויות נוספות מצד וואווי. אף על פי כן, מדובר בדרישה גבוהה במיוחד - שכן גם בשיא פריחתה של וואווי בישראל, לא הצליח המותג להביא עצמו לנתח שוק כה גדול, ובהתאם לכך הובלה ההתקשרות בין השתיים לכישלון אותו נחלה. 



וואווי ואלקטרה מתנגחות, היבואנים המקבילים חוגגים


איפה אנחנו עומדים כיום?

בדו"חות הכספיים של אלקטרה לשנת 2017 ציינה זו כי היא ממשיכה בניהול פעילות ההפצה של מותג וואווי בישראל ללא כל שינוי, אך בפועל פעילות החברה ומצבה בשוק המקומי מציגים סיטואציה מעט שונה. ראשית, נראה כי באלקטרה נכנסו ל"כוננות ספיגה" והחברה אינה ממשיכה בייבוא או השקה של סמארטפונים חדשים מבית המותג בישראל. כך, אף על פי שבסוף השנה שעברה היא אישרה כי תשיק את סדרת הדגל Huawei P20 בישראל במהלך הרבעון השני של 2018, הדבר מעולם לא התרחש. המצב זהה גם בכל הנוגע לדגמים אחרים מבית ייצורה של וואווי, שהוכרזו בחודשים האחרונים.


נוסף על כך, מאז חודש אפריל האחרון, הפסיק עמוד הפייסבוק המקומי של וואווי, המכונה "וואווי ישראל - Huawei Israel", את פעילותו, לכל הפחות את הפעילות הנראת לעין. מאז  תגובה שניתנה בתאריך ה-12 באפריל 2018, הפסיקה אלקטרה, שככל הנראה ניהלה את העמוד (בין אם באמצעות עובדיה ובין אם באמצעות חברה חיצונית) להגיב על כל הפוסטים בעמוד הפייסבוק. כך, עשרות צרכנים המגיבים על העמוד נותרו עד היום ללא כל מענה.


בדפדוף בין הפוסטים השונים שפרסמו משתמשי פייסבוק בעמוד הרשמי של וואווי ישראל, בו הפסיקה אלקטרה את הפעילות במלואה החל מחודש אפריל האחרון, ניתן לראות כי רבים מהם מציגים סיטואציות בעייתיות כאלו ואחרות הנוגעות לשירותי המעבדה או שירותי המכר/המידע השונים של החברה. 


וואווי ואלקטרה מתנגחות, היבואנים המקבילים חוגגים


לא רק עמודי הרשת החברתית של המותג נותרו מאחור, אלא גם אתר האינטרנט שלה. בזמן שבעבר ניתן היה לבצע רכישות מכשירים ישירות דרך אתר האינטרנט ו/או באמצעות מוקד טלפוני, נראה כעת כי שתי האופציות אינן זמינות. בשיחה שקיימנו עם אחד מנציגי השירות במוקד הטלפוני (דרך המספר 1700-709-706), נמסר כי המוקד מתפקד כ"מוקד מידע" בלבד, ואין כל אפשרות לבצע הזמנות מכשירים דרכו. בזמן שאלקטרה עצמה הפסיקה את מכירת המכשירים דרכה באופן ישיר, נראה כעת כי מהלך דומה צפוי להתרחש גם בקרוב נקודות המכירה השונות של היצרנית ברחבי הארץ.


לפי איך שהדברים נראים בשלב זה, התשובה לשאלה "איפה אנחנו עומדים כיום" מאוד ברורה - עומדים במקום. להערכתנו, אלקטרה ורשתות השיווק נפטרות מהמלאי הקיים, זה שהגיע לישראל טרם תחילתו של המשבר המשמעותי. לאחר מכן בהחלט אפשרי כי מכירת מוצרי וואווי בייבוא רשמי תופסק לחלוטין - לכל הפחות עד אשר יתפוס את מקומה של אלקטרה יבואן אחר. או, לחילופין, המחלוקת בין שתי החברות תיפתר באורח פלא, שכן אם יתקיימו הדברים מול בית המשפט באופן מלא, עשוי לחלוף זמן רב לפני שנראה כל שינוי בנושא.


וואווי ואלקטרה מתנגחות, היבואנים המקבילים חוגגים


יש לציין כי בכל הנוגע לשירות עבור כל אלו שרכשו את מוצרי וואווי בייבוא רשמי של אלקטרה, מחוייבת החברה להמשיך ולספק את אחריות היצרן באופן מלא כחוק וכדין. גם בשיחה שלנו עם נציג שירות של החברה, נמסר כי כל הלקוחות שרכשו או ירכשו מכשיר וואווי בייבוא אלקטרה, ימשיכו לקבל את תנאי האחריות כפי שנמסרו להם במעמד הרכישה. 


המפסידים והמרוויחים הגדולים

המחלוקות הרבות בין וואווי לאלקטרה הובילו למספר שינויים משמעותיים בשוק הסלולר הישראלי, וחילקו את לוח התוצאות לשני חלקים. המפסידה הראשונה היא, כמובן, אלקטרה עצמה - שהשקיעה עשרות מיליוני שקלים, הן במאמצי שיווק ומכירות לצורך בניית המותג והטמעתו בשוק הישראלי, והן בעצם רכישת הזיכיון לייבוא מוצרי וואווי בישראל וכיסוי ההתחייבויות של אלפא טלקום ערב הרכישה. כספים אלו, כך נראה, עשויים לרדת לטימיון ולהוביל את אלקטרה לספוג הפסדים רבים - וזו למעשה אחת מטענותיה כלפי וואווי כחלק מהתביעה שמתנהלת בימים אלו בבית המשפט.


מפסידים נוספים הם לקוחות המותג - שכפי שנראה בפוסטים השונים שפורסמו בעמוד הפייסבוק של וואווי, השירות פחות טוב משהיו מצפים ורוצים לקבל. אחרונה חביב היא וואווי עצמה, שעצם המחלוקת אל מול אלקטרה מובילה אותה להתמודד עם קושי באחזקת נתח השוק כמו שהוא בישראל, ועל אחת כמה וכמה מונעת ממנה להגדיל את נתח השוק בישראל. עובדי חטיבת התקשורת של אלקטרה גם הם לא נהנים מן הסיטואציה, שכן בחודש מאי האחרון דווח בחברה החליטו "לצמצם את מצבת העובדים בחטיבת התקשורת". משמעות הדבר היא פיטורים לחלק מן העובדים או, לחילופין, העברתם לחטיבות אחרות בחברה.


וואווי ואלקטרה מתנגחות, היבואנים המקבילים חוגגים


ואחרי הכל, אלו ש"זוכים מן ההפקר" הם היבואנים המקבילים, שנראה כי מאז החלה המחלוקת המשפטית בין אלקטרה לוואווי, הגבירו את מאמצי השקת מוצרי היצרנית הסינית בישראל. אחד מן היבואנים הבולטים הם חברת מובייל בי.די ישראל, אחת מהיבואניות המקבילות הגדולות במדינה. זו השיקה לא מכבר את סדרת Huawei P20 בשוק המקומי, במחיר גבוה במיוחד. תג המחיר הגבוה נמצא בקשר ישיר, להערכתנו, אל מול הסכסוך המשפטי של אלקטרה ו-Huawei.


הסיבה לכך - ממש כמו שהיה באייפון הראשון שלא שווק רשמית בישראל, ברורה למדי: בהיעדר ייבוא רשמי כלשהו, נוצר וואקום צרכני שלתוכו נשאבים הצרכנים שמעדיפים לרכוש בתוך ישראל. כפי שאנחנו רואים את זה, במידה ומכשירי הדגל היו מושקים באופן רשמי, תג המחיר בייבוא המקביל היה נמוך משמעותית. כך, לדוגמה, החלה מובייל ישראל בי.די לייבא ארצה גם את דגמי סדרת הדגל הקודמת, Huawei P10, ואלו נמכרים בתג מחיר כמעט זהה לזה שבו נמכרים דגמי הייבוא הרשמי.


מחברת אלקטרה סחר נמסר: "היקפי היבוא של מכשירי וואווי לישראל לא השתנו. אלקטרה עדיין מוכרת את המלאי הישן שברשותה והיא עומדת ותעמוד בכל התחיייבויותיה כלפי הצרכנים שרכשו מכשירים בישראל". 

המוצרים המבוקשים בקטגוריית טלפונים סלולריים

מותג:Apple,
גודל מסך:6.7 אינטש,
טווח מחירים:מעל...,
החל מ- 4,852 ₪
מתוך 40 חנויות
מותג:Samsung,
גודל מסך:6.8 אינטש,
טווח מחירים:מעל...,
החל מ- 4,210 ₪
מתוך 35 חנויות
מותג:Apple,
גודל מסך:6.1 אינטש,
טווח מחירים:מעל...,
החל מ- 3,007 ₪
מתוך 35 חנויות
מותג:Apple, Apple,
גודל מסך:6.1 אינטש,
טווח מחירים:מעל...,
החל מ- 3,618 ₪
מתוך 14 חנויות
אלי כהן - כתב חדשות

אלי כהן - כתב חדשות

כתב וסוקר טכנולוגיה
בן 23 מהעיר באר שבע, יוצא יחידה טכנולוגית בחיל האוויר, בעבר שימש בתפקיד כתב ועורך באתרי טכנולוגיה ישראליים, כיום כתב וסוקר טכנולוגיה המתמחה בתחום המובייל והסלולר ויזם המעורב בהקמת חברת סטארט-אפ חדשה בשוק הסלולר הישראלי.
לפניות: support@wisebuy.co.il
רוצה שנשלח לך סקירות וחדשות למייל?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
loader image