ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב מודיעה באופן רשמי כי על יצרניות אלקטרוניקה לכבד את אחריות היצרן גם במקרה בו הצרכן תיקן את המוצר במעבדה פרטית. האם הדבר יחל גם בישראל?
במרוצת השנים נהוג היה להניח בשוק מכשירי האלקטרוניקה המגוון - החל ממחשבים ניידים/נייחים ועד לסמארטפונים, כי במקרה שאחד מן המוצרים תוקן במעבדה שאינה מורשית על ידי היבואן, תפוג אחריות היצרן וליבואן/ליצרן לא יהיו כל התחייבויות מול הצרכן שרכש ממנו את המוצר האלקטרוני. אלא שכעת, מגיעה וועדת הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC - Federal Trade Commision), המקבילה לרשות להגנת הצרכן בישראל, ומודיעה כי יצרניות הטכנולוגיה מוכרחות לכבד את אחריות היצרן גם במקרים כאלו.
על פי הודעה רשמית שהפיצה ה-FTC, היצרניות השונות - החל מיצרניות רכבים וכלה ביצרניות טכנולוגיה שונות, אינן רשאיות להגביל את הצרכנים לתקן את מכשיריהם במעבדותיהן בלבד. למעשה, הצרכנים רשאים לתקן את המוצרים בעצמם ו/או במעבדות צד-שלישי וכן לבצע שימוש בחלקים שאינם משווקים על ידי היצרנית, ובכל זאת להמשיך ולהיות זכאים למימוש אחריות היצרן שלהם.
נוסף על כך, נמסר בהודעה הרשמית כי מדבקות המצויות על מוצרי אלקטרוניקה שונים ומציינות כי בהסרתן תפוג אחריות היצרן אינן חוקיות גם כן. הסרה שלהן, כך עולה מתוך ההודעה, לא תביא לסיום אחריות היצרן ובמקרה שהיצרנית תרצה לבצע זאת - היא תעבור על החוק. ב-FTC אף הקפידו לשחרר מכתבי אזהרה ל-6 יצרניות שונות שפרטיהן נותרו חסויים, אך נמסר כי משווקות ומוכרות משחקי וידאו, מכשירים סלולריים ורכבים. הודעת ה-FTC רלוונטית עבור כל מוצרי האלקטרוניקה הצרכנית שעלותם מעל ל-15 דולר.
חשוב לציין כי הדברים המצויינים בהודעת ה-FTC רלוונטיים עבור השוק האמריקאי בלבד. עם זאת, אנו מעריכים ומקווים כי הרשות להגנת הצרכן הישראלית תקח עמדה זהה לזו של מקבילתה בארה"ב. על פי התקנות להגנת הצרכן בנוסח הנוכחי ("תקנות הגנת הצרכן לאחריות ושירות לאחר מכירה"), תיקון על ידי גורם שאינו מורשה בתקופת האחריות עשוי להוביל לביטול האחריות.