סקירת wisebuy - Olympus SP-590 UZ : ורסטילית
- עדשת זום נדיבה עם זווית רחבה של 26 מ"מ
- תפריט נוח מאוד לתפעול
- פלאש חזק ויעיל
- מצב ידני מלא
- Shutter lag מהיר
- טכנולוגיית שיפור צללים
- זמן אתחול מהיר
- מקרו החל מסנטימטר אחד
- ביצועיISO גבוה לא מרשימים
- רעש דיגיטלי בוידיאו ובסטילס
- וידיאו לא HD
- המיקוד בעייתי בתנאי תאורה לא אידיאליים
- איכות בנייה נמוכה למדי
- אין מצב צילום RAW
SP-590 UZ היא מצלמה נוחה ופשוטה לתפעול והכי חשוב – ורסטילית מאוד ומתאימה גם לצילומי חוץ וטבע וגם לצילומי פנים בהם ניתן לתפוס תמונה רחבה מבלי לצעוד אחורה לשם כך. גם מהירות התגובה עומדת לזכותו של הדגם הזה. עם זאת, SP-590 UZ אינה יצירת פאר של אולימפוס והיא אינה חפה מחסרונות בתחום איכות התמונה והוידיאו.
Olympus SP-590 UZ תתאים למשתמש החובב שרוצה קצת יותר מאשר צילום אוטומטי, אבל לא תספק את מי שרוצה גם איכות תמונה ברמה גבוהה ומקצועית או וידיאו HD.
חברת אולימפוס מוצאת את עצמה בתחרות לא פשוטה. מצד אחד, האפשרויות הטכנולוגיות החדשות בתחום הצילום מאפשרות גמישות רבה לגבי המאפיינים והתוספות שניתן להוסיף למצלמות; מצד שני יש צורך לשמור על פשטות ונוחות השימוש.
מצלמת האולטרה-זום דמויית ה-SLR, ה-SP-590 UZ, מנסה לעשות זאת בהציעה שפע תכונות וטכנולוגיות מתקדמות, ועם זאת להיות מצלמה מקצועית נוחה למשתמש החובב. עם תוספות כמו מצב צילום Beauty להחלקת עור הפנים של המצולם ואפשרות ל"התאמת צללים" (Shadow Adjustment) המבהירה את הצללים ובכך מגדילה את הטווח הדינאמי – המצלמה היא מתחרה רצינית בתחום שבין המצלמות הקומפקטיות והמקצועיות.
המפרט הטכני כולל חיישן CCD בגודל 1/2.33 אינטש וברזולוציה של 12 מגה פיקסל, עדשת זום X26 בטווח של 26-
המצלמה פועלת על 4 סוללות AA ומאחסנת את התמונות על כרטיסי xD ו-microSD (בעזרת מתאם).
איכות צילום
(35% מהציון הסופי)איכות התמונות של ה-Olympus SP-590 UZ טובה באופן כללי, כל עוד צילמנו בערכי ISO נמוכים. בהגדרות ברירת המחדל של ערכי רוויית הצבעים, הניגודיות והחדות (שאותן גם ניתן להתאים באופן אישי דרך התפריט הראשי) – התמונות יוצאות חדות עם צבעים טבעיים וטובים. ישנה אפשרות לשליטה על מספר רב של פרמטרים באיכות התמונה, וחלקם ניתן לשינוי מהיר באמצעות המקשים והמידע שמופיע על המסך, גם מבלי להיכנס לתפריט הראשי. ככל שערכי ה-ISO עולים כך התמונות רועשות יותר ומנגנון הניקוי האוטומטי רק מורח את הפרטים במקום להציל את המצב. אנחנו העדפנו לכבות אותו.
הנתון המרשים של זום x26 מעלה מיד את השאלה לגבי איכות התמונה בקצוות הטווח הזה. בצילום בזווית רחבה –
כיוון שמדובר במצלמה עם טווח עדשה רחב מאוד, היא לא חפה מכל אותן חולשות אופטיות הנפוצות בעדשות כאלה. בצילום בזווית רחבה, קצוות הפריים נמרחים מעט ולא ממוקדים. בעיה נוספת המופיעה גם בצילום Tele וגם בזווית רחבה היא תופעת Chromatic aberration. התופעה שכיחה בעדשות בעלות טווחים גדולים, ואינה מורגשת יתר על המידה כל עוד הצילום מודפס בגדלים סטנדרטים לאלבום המשפחתי. בהדפסות גדולות יותר לא ניתן להתעלם ממנה.
עדשת הזום X26 מרשימה, ולצד יכולת התקריב הגבוהה, הזווית הרחבה שלה מאפשרת צילום קל בתוך הבית. עם זאת לגודל העדשה יש מחיר שבא לידי ביטוי בעיוותים אופטיים שונים
הפלאש מהווה נקודה חיובית מאוד ב-SP-590 UZ. בצילומי פנים, הפלאש חזק ובהיר ומספיק כדי להאיר את האובייקט, ועושה זאת בצורה כה טובה עד שבשלב מסוים עברנו לצלם רק אתו – פשוט חסכנו את הצורך להתאים את מהירות התריס לאפלוליות הבית.
הפלאש עושה עבודה טובה מאוד, ובצילומי פנים הוא חזק ובהיר מספיק כדי להאיר את האובייקט. לעיתים קרובות תעדיפו לצלם בעזרתו על פני הנסיונות להתמודד עם התאורה החלשה בבית
בצילום בלי פלאש בתאורה לא אידיאלית הפיקה ה- Olympus SP-590 UZתמונות רועשות למדי, תוצאה של יחס גבוה מדי בין גודל החיישן למספר הפיקסלים שבחיישן המצלמה. זהו חסרון די רציני. למרות שהיצרן מציין שניתן לצלם גם ב1600 ISO, נתון זה כמעט אינו ריאלי במבחן התוצאה. בצילומים בשעות הערב עדיף לצלם ב-ISO נמוך יותר ולהשתמש בפלאש או חצובה.
נקודה טובה נזקפת לטובת מנגנון הייצוב הייחודי של אולימפוס – הצלחנו לצלם תמונות חדות בצורה מספקת גם במהירות תריס נמוכה מאוד של 1/10.
מצב Beauty לא הרשים יתר על המידה. מצב צילום זה אמור לזהות את פני המצולם וליצור מצב של החלקת טקסטורת העור ולתת הרגשה של צילום זוהר, איך לוקח למעבד המצלמה יותר מדי זמן להפעיל את הפונקציה והתוצאה כמעט ולא מורגשת ברוב המקרים. לעומתו, מצב "התאמת הצללים" (Shadow Adjustment) הוא הברקה. צללי הסלון השחורים הופכים לפתע להיות ברורים ומפורטים והתחושה היא כמעט כמו בצילום HDR, עם טווח דינאמי שלא היה מבייש מצלמה עם חיישן בגודל מלא (
יתרון חשוב נוסף למצלמה הוא האפשרות לצלם במצב ידני מלא. היכולת לשלוט בצמצם ומהירות התריס הם קריטיים למי שמחפש משהו קצת יותר ממצלמה אוטומטית מלאה וכאן התפעול ושינוי הערכים האלה נוח יחסית ונעשה דרך הלחצנים ליד המסך. זה אומנם פחות נוח מגלגלת ייעודית אך עדיין מדובר במצלמה דמויותSLR טובה לצלם החובב ולא המקצועי.
המצלמה מציעה שני מצבי צילום תקריב - מקרו וסופר מקרו. ההבדל הוא במרחק המיקוד, כאשר במצב הסופר מקרו מרחק המיקוד המוצהר הוא סנטימטר אחד. נתון זה התגלה כלא לגמרי מדויק ותלוי בכמות האור בעת הצילום, אך הוא מפיק תוצאות מעולות.
בצעד תמוה מצידה של אולימפוס, ושלא כמו בדגמים קודמים בסדרה, SP-590 UZ אינה מאפשרת לצלם בפורמט RAW, וחבל שכך. מאידך, משתמשים רבים אינם זקוקים לצילום RAW ולא ירגישו בחסרונו.
וידיאו וקול
(15% מהציון הסופי)בניגוד למגמה השלטת בתקופה האחרונה בשוק הצילום, ב- SP-590 UZאין אפשרות לצילום וידאו ב-HD. צילום הוידיאו נעשה ברזולוציה מקסימלית של 640x480 ובקצב של 30 פריימים לשנייה. למצלמה יש אמנם חיבור HDMI, אך זה נועד רק לחיבור המצלמה למסךLCD או פלזמה.
איכות הוידיאו סבירה אך רחוקה ממצלמות אחרות בתחום. בצילום בתנאי אור קשים יותר מחדר מואר היטב הרעש הדיגיטלי מורגש ופוגע באיכות. כמו ברוב המצלמות מסוגה, גם במצלמה הזו לא ניתן להשתמש בזום האופטי בעת צילום וידיאו. הזום הדיגיטלי רק מפחית מאיכות הלא גבוהה ממילא של התמונה, וכמעט מיותר.
איכות ההקלטה המלווה את הוידיאו טובה, אך משום מה אפשרות הצילום עם סאונד כבויה בברירת המחדל ויש להפעילה ידנית.
נוחות שימוש
(30% מהציון הסופי)ביחס למצלמות דמויות-SLR אחרות, Olympus SP-590 UZ היא מצלמה לא גדולה מדי ולא כבדה מדי (כ-
זוהי מצלמה לא גדולה מדי ולא כבדה מדי והיא יושבת בנוחות בכף היד. גם בעלי כפות ידיים קטנות יחסית יתרגלו אליה מהר, אך הרושם הראשוני הוא שהחומר ממנו בנוי גוף המצלמה פלסטיקי ומעט מצועצע
מקשי המצלמה נמצאים בימין המסך ובנויים בצורה ברורה ואינטואיטיבית – אם החזקתם במצלמה דיגיטלית בעבר לא תתקשו להבין את תפעול המצלמה הזו ולשלוט בתפריטים תוך מספר שניות. בניגוד לדגמים קודמים שלה, שסבלו מתפריטים לא נוחים לניווט, ב-SP-590 UZ כל התפריטים בנויים בצורה מאוד פשוטה ואינטואיטיביים לתפעול. כמעט כל פרמטר ניתן לשינוי באופן מיידי ואין צורך לקפוץ בכל פעם לתפריט הראשי.
במעגל המרכזי של מקשי הניווט ניתן למצוא את מקשי המקרו, הפעלת הפלאש, טיימר ואחד המקשים החשובים - פיצוי חשיפה. בעת צילומי חוץ, כאשר נתוני אור וצל משתנים ללא הרף, קלות הגישה למקש הזה יכולה להיות קריטית ולהשפיע על הצלחת או כשלון החשיפה. במצלמה בה אין אפשרות לצילום RAW, פיצוי חשיפה הוא חברו הטוב ביותר של הצלם.
במרכז מקשי הניווט נמצא מקש Function המאפשר שינוי נתוני צילום השונים (איזון לבן, איכות הצילום וכו'). מקשים נוספים בגב המצלמה הם מקש שינוי התצוגה, תפריט ראשי ומקש צפייה בתמונות המצולמות. המקשים קטנים יחסית, אך גם בעלי כפות ידיים גדולות לא יתקשו לשלוט בהם.
למצלמה אין גלגלות ייעודיות לחשיפה וצמצם והדבר נעשה דרך התפריטים השונים. חוגת הזום נמצאת סביב לחצן הצילום ומהירה בתגובתה.
מקשי המצלמה נמצאים בימין המסך ובנויים בצורה ברורה ואינטואיטיבית. המקשים קטנים יחסית, אך גם בעלי כפות ידיים גדולות לא יתקשו לשלוט בהם. חוגת הזום נמצאת סביב לחצן הצילום ומהירה בתגובתה
מערכת המיקוד מתפקדת היטב בצד הרחב של העדשה, אך הרבה פחות טוב בצד ה-Tele. בכל מצב שבו האור הוא מעט פחות מאידיאלי, מערכות המיקוד והייצוב מתחילות להתנהל באטיות, ולעתים לוקח להן כשנייה להתמקד אפילו ביום שמשי ומואר. בצילום אובייקט נע, או בתאורה פחות טובה, משך הזמן למיקוד הולך ומתארך ובשלב מסוים הופך למתסכל. במצבים כאלה גם מייצב התמונה לא מועיל במיוחד ורק מסבך את פעולת המיקוד. בטווחי הביניים המצב סביר אך תלוי מאוד בכמות האור.
המצב חוזר על עצמו גם במצב מקרו – בעת צילום בקצה הרחב של העדשה, כמעט ולא נתקלנו בבעיות והתוצאות היו מעולות (במצב רחב ניתן לצלם ממרחק של סנטימטר אחד) אך בעת צילום בזום מלא ולמרות שהיצרן מגדיר טווח סופר-מקרו של כ-
המסך אומנם לא גדול במיוחד (2.7 אינטש ורזולוציה של 230 אלף פיקסלים) אבל מספק תמונה ברורה וצלולה של הסצנה המצולמת, ולא הרגשנו שגודלו הקטן יחסית מהווה חסרון.
העינית הדיגיטלית היא אופציה נחמדה למי שרוצה להרגיש כמו צלם מקצועי, אבל המסך הראשי פשוט הרבה יותר נוח. כל המידע המופיע על המסך מוצג גם דרך העינית ולמרות שזו אינה עינית אופטית אלא דיגיטלית, האיכות משביעת רצון ונוחה מספיק גם להתמקד דרכה. כמו כן, ליד העינית ניתן למצוא את הדיופטר, לבעלי המשקפיים שבינינו.
המסך בגודל 2.7 מספק תמונה ברורה וצלולה, ולא הרגשנו שגודלו הקטן יחסית מהווה חסרון. העינית הדיגיטלית היא אופציה נחמדה למי שרוצה להרגיש כמו צלם מקצועי. האיכות שלה משביעת רצון ונוחה מספיק גם להתמקד דרכה. ליד העינית ניתן למצוא את הדיופטר, לבעלי המשקפיים שבינינו
זמן אתחול וזמן מחזור
(10% מהציון הסופי)Olympus SP-590 UZ מופעלת במהירות מפתיעה – עוברת כשנייה בלבד מרגע לחיצת כפתור ההפעלה עד לרגע שהמצלמה מוכנה לפעולה. כיבוי המצלמה מהיר בדיוק כמו האתחול שלה – כשנייה אחת.
מצב צילום הרצף ברזולוציה המקסימלית מאפשר לצלם עד 6 פריימים תוך 4.5 שניות (כ-1.3 פריימים בשנייה) – קצב סביר יחסית למצלמה מסוג זה. לאחר צילום ששת הפריימים, לוקח למצלמה כ-13 שניות לאחסן את התמונות בכרטיס הזיכרון. אך זו לא האופציה היחידה לצילום רציף: אפשר להגדיל את המהירות על חשבון האיכות – בצילום במצב High Speed 1 – איכות התמונה יורדת ל-5 מגה פיקסל והקצב נוסק לכ-10.7 פריימים בשנייה. בבחירת תוכנית High Speed 2 וברזולוציית 3 מגה פיקסל מהירות הצילום גדלה ל-15.8 פריימים בשנייה. האופציה הזו מצוינת לצילום התרחשויות מהירות – משחקי ספורט, ילדים מתרוצצים או חיות.
בצילום עם פלאש, יש לחכות כ-3-4 שניות בין צילום לצילום, ובכך המצלמה הזו אינה שונה מרוב המצלמות מסוגה בשוק.
אחת ההפתעות הגדולות ביותר במצלמה זו היא הזמן בין הלחיצה על כפתור הצילום לצילום עצמו (Shutter lag). בתנאי אור אופטימליים, כל עוד לא מצלמים בזום מקסימלי, התוצאה היא כמעט מיידית. מנוע הפיקוס והייצוב מפתיעים כאן לטובה ומספקים תוצאה קריטית לתמונות, שבהן תזמון הצילום ותפיסת ההתרחשות חשובים. זהו יתרון גדול מאוד בנישת המצלמות דמויות SLR.
סוללה
(10% מהציון הסופי)Olympus SP-590 UZ פועלת על 4 סוללות AA רגילות, ואולימפוס מכריזה על משך חיי סוללה שמספיקים ל-340 תמונות. בעת בדיקת המצלמה השתמשנו בסוללות AA אלקליין פשוטות המגיעות יחד עם המצלמה, והצלחנו לצלם כ-530 תמונות (מתוכם כ-180 עם פלאש) ו-6 סרטוני וידיאו בפרקי זמן שונים, עם ובלי קול. התמונות צולמו במצבי מקרו, ובאורכים שונים העדשה, כאשר במצב טלה המצלמה מנצלת את הסוללות גם למנוע מייצב התמונה.
המספר הרב של התמונות ביחס להצהרת היצרן הרשים אותנו, אך אז נרשמה הפתעה כאשר סמן הסוללה הפך בפתאומיות מירוק לאדום, ומרגע זה הצלחנו לצלם רק שלוש תמונות עד שהמצלמה הודיעה שלא תוכל להמשיך. מתברר שמד חיווי הסוללה אינו אמין – לא נוח כאשר המשתמש לא יכול לסמוך על סמן הסוללה ולדעת מה מצבן האמיתי של הסוללות.