בסוף שנת 2022 היו על כבישי ישראל 50,892 כלי רכב חשמליים, צמיחה של 37% לעומת סוף 2021, כך עולה ממחקר רשמי של הכנסת. ועדיין מדובר על אחוז קטן מכלל הרכבים. אחת הדאגות הגדולות ביותר של בעלי רכבי רכב רכבים חשמליים היא מה יהיה מצב הרכב בעוד מספר שנים. אמנם נראה שהשוק מתפתח בקצב מסחרר ויותר ויותר חברות משווקות דגמים חשמליים, אך הטכנולוגיה עדיין בתחילת דרכה והסקרים מראים שצרכנים רבים עדיין מהססים. מחקר חדש שבדק את אורך חיי הסוללה של רכבים חשמליים עשוי להרגיע את החששות.


המחקר של Recurrent Auto בדק 15,000 מכוניות חשמליות תוצרת טסלה, שברולט, יונדאי, ניסאן ואחרות. על פי המחקר רוב המכוניות החשמליות מאבדות פחות מ-20 ק"מ מטווח הטעינה של הסוללה, עד שהן מגיעות לרף האחריות הטיפוסי של 150,000 ק"מ. בנוסף, התצפיות ארוכות הטווח הראו שהחזרת סוללות EV באופן עצמאי ולא בגלל ריקול היא תופעה נדירה ונראית לרוב בדגמים ישנים יותר ללא קירור אקטיבי, או מרוכזות באצוות מסוימות. בנוסף, רק ב-1.5% מסך הרכבים שנבדקו הייתה החלפת מצבר שלא במסגרת ריקול או טיפול בתוך תקופת האחריות.


אבל מה עם הסוללה? האם שווה לרכוש רכב חשמלי


המחקר הראה שהירידה בחיי הסוללה מתרחשת באלפי הקילומטרים הראשונים של הטעינה ןלאחר מכן הטווח בטעינה התייצב ונשאר די קבוע. הסקר שנערך במסגרת המחקר הוכיח שזה תקף למגוון של דגמים, מלבד ה-Tesla Model S בגרסת הסוללה של 100kWh, שעברה יותר החלפות סוללה וסבלה מאובדן טווח ממוצע גבוה יותר בתהליך.


על פי המחקר של Recurrent, רוב הרכבים החשמליים בשווקים העולמיים עדיין משתמשים בסוללה המקורית ורוב היצרנים טוענים שסוללות EV של היום יכולות להחזיק מעמד כפול מתקופת האחריות שלהן לפני שיהיה צורך בהחלפה. עצם העובדה שיצרנים רבים מעניקים בין 5 ל-7 שנות אחריות מלאה על הרכבים, מוכיחה את הביטחון שלהם בטכנולוגיה.


מקור 1  מקור 2