קטגוריית הרכבים החשמליים הולכת ומתרחבת מעבר לים בשנים האחרונות, כשבישראל היה השוק למעט מנומנם, עם מספר צנוע מאוד של רכבים חשמליים הזמינים לצרכן המקומי. בין אלו ניתן היה למצוא את ה-Zoe של רנו, ה-Leaf של ניסן וה-E-Tron של אאודי, בעוד בשוק הבינלאומי, עם דגש על ארה"ב וסין, ישנו מגוון רחב משמעותית של רכבים חשמליים במגוון טווחי מחירים כבר כמה שנים טובות.
אלא שבשנת 2020, כך מסתמן, זה הולך להשתנות, ומהפכת הרכב החשמלי תגיע גם אלינו. מגוון רחב של רכבים חשמליים צפוי לנחות על רצפת נקודות המכירה של היבואנים השונים בשוק המקומי, בהם נמצא את רכביהן של GAC הסינית, אופל, פיג'ו, אאודי, מרצדס ואיך לא - גם רכביה של חברת טסלה האמריקאית. בין הדגמים הראשונים לנחות בישראל בשנת 2020 הוא הג'יפון החשמלי של מותג MG הבריטי לשעבר, זהו ה-MG ZS EV. לקחנו אותו לביקורת - וזה מה שחשבנו.
אטרקטיבי, ולא רק במחיר
ה-MG ZS EV הוא האח החשמלי של רכב הפנאי MG ZS, שהגיע לישראל בשנה שעברה. השניים משתפים מראה כמעט זהה, מלבד מספר שינויים קוסמטיים קטנים בחיצוניות, ושינויים משמעותיים יותר בתא הנוסעים. בשני המקרים מדובר בעיצוב שאמנם לא מייחד את הרכב בנוף רכבי הפנאי שזמין לצרכן המקומי, אך מדובר בעיצוב נאה מאוד עם נוכחות בולטת על הכביש.
ה-MG ZS EV מגיעה לישראל בשתי גרסאות - Net S הבסיסית ו-Net-Up S, שמתומחרות ב-138,888 ו-141,111 שקלים, בהתאמה. למרות שאלו מחירים הגבוהים משמעותית מה-MG ZS בגרסת הבנזין, מדובר באסטרטגיית תמחור אטרקטיבית למדי בנוף הרכבים החשמליים שזמינים בישראל כיום, בייחוד בהתחשב בעובדה שמדובר ברכב פנאי לא קטן.
לשם השוואה, את הרנו זואי, רכב הסופר-מיני החשמלי של רנו, מציע היבואן המקומי במחיר של החל מ-129,990 שקלים, ללא כל אבזור בטיחותי בגרסת הבסיס, בניגוד לאבזור הבטיחותי הרחב שמציע ה-MG ZS EV כבר בגרסת הבסיס שלו.
חרדת טווח תמידית?
טוב, לא הגענו לכאן כדי לדבר על העיצוב והנראות של ה-MG ZS EV, אלא על הטכנולוגיה שבו, ובראש ובראשונה: המנוע החשמלי. ה-ZS EV של MG הינו רכב חשמלי לחלוטין, הכולל מנוע חשמלי בהספק של 105 קילו-וואט, המתורגמים לכ-143 כ"ס במונחי רכבי בנזין, ומאפשרים להגיע מעמידה מוחלטת ל-50 קמ"ש תוך 3.1 שניות ול-100 קמ"ש תוך 8.2 שניות בלבד, כך לפי תוני החברה.
המנוע החשמלי של ה-ZS EV מגיע עם סוללת ליתיום-יון בקיבולת של 45.6 קוט"ש המתיימרת לספק טווח נסיעה של כ-263 קילומטרים לפי תקן WLTP האירופאי. באופן דומה לנתוני היצרן הנוגעים לתצרוכת הדלק של רכבי בנזין, גם כאן הנתונים היו לא בדיוק מדויקים לחלוטין.
את הנסיעה שלנו עם ה-ZS EV התחלנו עם סוללה מלאה לחלוטין וטווח פוטנציאלי של כ-260 קילומטרים. מהר מאוד טווח הנסיעה החל להצטמצם בקצב המהיר יותר מן הקילומטרים שנסענו בפועל, כך שלאחר כ-40 קילומטרים של נסיעה משולבת (עירוני ובין-עירוני), עמד הטווח הנותר על כ-200 קילומטר.
עם נסיעה מתוכננת מתל אביב לבאר שבע בבוקר שלמחרת, הגענו לשעות הערב עם אותו חרדה ממנה חששנו, והיא חרדת טווח. בפועל, לפי מחשב הרכב - אנו יכולים בהחלט להגיע לבאר שבע ואף למחצית הדרך בחזרה לפני שנדרש לטעון את הרכב בשנית. עם זאת, אם הסוללה תגמר באמצע כביש 6 או איילון, לא נוכל לקפוץ לתחנת הדלק הקרובה ולהביא אספקת דלק זמנית. אם כך, ההחלטה ברורה: עלינו לטעון את הרכב.
לאחר טעינת הרכב (עליה נפרט בהמשך) ועם טווח נסיעה מלא, יצאנו לבאר שבע. הנסיעה הייתה נוחה למדי, אך לא יכולנו שלא להציץ באופן קבוע בטווח הנסיעה (שמסיבה לא ברורה לא מוצג באופן קבוע), אז הבחנו כי כפי שניתן היה לצפות (ובדומה לכל הרכבים החשמליים), גם כאן נסיעה בין עירונית גורמת לירידה מהירה יותר באחוזי הסוללה, ואחרי נסיעה מתל אביב לבאר שבע, עם עצירה בראשון לציון (סה"כ כ-135 קילומטר), נותרו לנו 70 קילומטרים בלבד בטווח הנסיעה.
בהתאם לכך, וכשמדובר בנסיעה בין-עירונית, היינו בהחלט רחוקים מלהגיע לטווח המובטח של היצרנית, כשהטווח ריאלי יעמוד על כ-200 קילומטרים (או מעט פחות מכך). עבור נסיעה עירונית, עם זאת, המצב טוב יותר משמעותית, והטווח הריאלי בהחלט מצליח להתקרב לטווח הנסיעה שמבטיחה החברה, עם טווח שנע סביב 225 קילומטרים בין טעינות, לפי הבדיקה שלנו ובחישוב יחסי. לנסיעות יום-יומיות ועבור אלו שאינם נוטים לקיים נסיעות רבות מחוץ לעיר, אין ספק שמדובר בטווח נסיעה שצפוי לעשות את העבודה.
היכן מטעינים?
עם הרכישה של רכב חשמלי, הנהיגה ותכנון הנסיעה בהחלט חייבים להיות מחושבים יותר מאשר ברכב בנזין. נכון להיום, בישראל קיים מספר מועט למדי של עמדות טעינה, כשגם אלו הקיימות מתחלקות למספר קטגוריות - עמדות טעינה מסוג AC בהספקים שונים המאפשרים זמני טעינה מגוונים, כשהמהיר ביותר שבהם עומד על 7 שעות לטעינה מלאה; ועמדות טעינה מהירות מסוג DC.
בעמדות טעינה מסוג DC ניתן יהיה לטעון את ה-MG ZS EV מ-0 לכ-80 אחוזים תוך 30 דקות (לפי החברה), כשלאחר מכן קצב הטעינה ירד. במהלך המבחן שלנו, ביצענו שימוש בעמדות הטעינה של חברת ג'ינרג'י הפרוסים ברחבי הארץ בחניונים וקניונים שונים, ועל מנת להגיע ל-100% המתנו כשעה וחצי, כאשר הטעינה החלה ב-40 אחוזים.
טעינת ה-MG ZS EV מתבצעת דרך שקע הטעיה ייחודי שחבוי בגריל הרכב, ועל מנת להתחיל בטעינה עליכם לנעול את הרכב (אחרת הטעינה לא תחל). לאחר תחילת הטעינה, ננעל כבל הטעינה במקומו ולא ניתן יהיה להוציא אותו עד להפסקת הטעינה. בחברה מציינים כי אין כל חשש לטעון את הרכב גם בגשם, שכן הכבל ומערך הטעינה עמידים בפני מים.
נכון לשלב זה זמינות בישראל מספר מצומצם למדי של עמדות טעינה ציבוריות, כשעיקרן זמין באיזור גוש דן, ולעיתים קרובות גם לאחר הנסיעה לתחנת הטעינה, תגלו כי זו לא תקינה או חסומה על ידי רכב (לא חשמלי) שחנה במקום. מיותר לציין כי זהו לא מצב אידיאלי, אך בשנים הקרובות אנו צפויים לראות יותר ויותר עמדות טעינה מותקנות בישראל, כשמספר העמדות בשוק המקומי צפוי להגיע לכמה אלפים (מרביתן עמדות AC, ובחלק מהמקרים מדובר בעמדות DC לטעינה מהירה במיוחד).
על מנת לצמצם את האינטראקציה הנדרשת עם עמדות הטעינה הציבוריות, ניתן לרכוש עמדת טעינה ביתית - המיועדת אך ורק למתגוררים בבית פרטי עם חנייה צמודה (או בבניין מגורים עם חנייה פרטית). עמדת הטעינה הביתית תאפשר טעינה במהירות מירבית של 7 שעות מ-0 ל-100 אחוזים, ועלותה נעה סביב 5,000 שקלים.
בשלב זה בהחלט קשה, על גבול הבלתי אפשרי, להסתמך על טעינה בעמדות טעינה ציבוריות בלבד, שכן מדובר בעמדות בעלות פריסה מצומצמת (אך מתרחבת), כאשר החניות שבסמוך אליהן נמצאות עמדות הטעינה פתוחות לחלוטין ולא ניתן, לפחות כעת, למנוע מבעלי רכבים שאינם חשמליים לחנות בהן.
החסרונות הברורים של הרכב החשמלי מתבטאים, איך לא, בחרדת הטווח התמידית שמלווה אותו, ובטעינתו. אך באותן נקודות בדיוק גם נמצא היתרון הברור שלו: חיסכון משמעותי בצריכת הדלק. טעינה מלאה של הסוללה תעלה, לפי תעריף החשמל בישראל, סביב 25 שקלים, כאשר נכון לרגע זה אלו המחירים לא רק בטעינה באמצעות עמדת טעינה ביתית אלא גם באמצעות העמדות הציבוריות. עבור טווח נסיעה של בין 200 ל-220 קילומטרים, מדובר בעלות שנעה סביב 12 אגורות לקילומטר.
נוסף על החיסכון בדלק, גם עלויות הטיפולים והאחזקה לרכב יהיו זולים יותר, כאשר את הטיפולים ל-MG ZS EV יש לבצע אחת לשנה או 24 אלף קילומטרים. כמו כן, מציעה יבואנית MG בישראל, לובינסקי, אחריות של עד 8 שנים או 150,000 קילומטרים על הסוללה.
מולטימדיה ומערכות בטיחות
אחרי שהנושא החשמלי מאחורנו, ניתן להתמקד בחווית השימוש והמולטימדיה שב-MG ZS EV. הרכב מגיע עם אבזור עשיר במיוחד בכל החזיתות. הרכב כולל מערכת לבלימה אוטונומית במהירות של החל מ-4 קמ"ש ועד ל-150 קמ"ש, מסוגל לזהות הולכי רגל (ולבלום באופן אוטונומי) במהירות של עד 64 קמ"ש וכן מסוגל לקרוא את תמרורי הדרך השונים ולהגביל את מהירות הנסיעה בהתאם לתמרורי המהירות.
כמו כן, כולל ה-ZS EV בקרת סטייה מנתיב עם תיקון אוטומטי וכן בקרת שיוט אדפטיבית המסוגלת גם לסייע בשמירה על הרכב במרכז הנתיב. אין ספק שמדובר בהיצע נרחב של טכנולוגיות בטיחות שמרשים לראות ברכב חשמלי בטווח מחירים זה. כשזה נוגע לאופן עבודתן בפועל, היינו מעט חלוקים.
בקרת הסטייה מהנתיב מצליחה לזהות את נתיב הנסיעה באופן לא רע, אך כמות הצפצופים והסחות הדעת שהיא מביאה איתה היו נוראיים ובמרבית המקרים גם לא מדויקים. נוסף על כך, ההיגוי האוטומטי שמטרתו לשמור על הרכב במרכז הנתיב עובד בגסות וחדות, ולעיתים מתקן את העמידה גם שלא כצורך. את אלו ניתן לכבות דרך מערכת המולטימדיה של הרכב.
מנגד, בקרת השיוט האדפטיבית הצליחה לעבוד בצורה מעולה ולשמור על הרכב במרחק שביקשנו מן הרכב שמולנו, כך שהנסיעה בפקקים לא הייתה נוראית במיוחד. כמו כן, כולל הרכב מערכת לניטור שטחים מתים עם התראה על גבי נורת LED במראות הצד, וזו עובדת באופן לא רע כלל (זמינה ב-Net-UP S). הרכב מצויד גם בחיישני רוורס, מצלמת חנייה וגג פנורמי (בדגם ה-Net-UP S בלבד), כמו גם בלם יד חשמלי המופעל באופן אוטומטי בעצירה מלאה. בעוד שתי רמות הגימור של ה-ZS EV מציעות אבזור עשיר למדי, ישנם הבדלים משמעותיים למדי בין השתיים, אותם ניתן לראות כאן.
מערכת המולטימדיה של ה-MG ZS EV זהה בשתי רמות הגימור, וזו כוללת מסך בגודל 8 אינץ' עם ממשק המשתמש של MG, לצד תמיכה בפלטפורמות Android Auto ו-Apple CarPlay. הממשק העצמאי של MG עובד בצורה ממוצעת, עם חווית משתמש הטעונה שיפור. אנו העדפנו לבצע שימוש קבוע ב-CarPlay של אפל, שהתממשק לאייפון שלנו באמצעות חיבור כבל.
השימוש ב-Apple CarPlay היה מהנה, ואיפשר להאזין למוסיקה דרך Apple Music או אפליקציות סטרימינג אחרות וניווט באמצעות Waze או אפליקציית המפות של אפל. כמו כן, ניתן היה להפעיל באמצעות כפתור ייעודי בהגה את העוזרת הוירטואלית סירי, ובאמצעותה לבצע פעולות שונות (כולל שיחות טלפון ומענה להודעות באמצעות פקודות קוליות בלבד). בניגוד לרכבים אחרים הזמינים בשוק, לא נמצא כאן משטח לטעינה אלחוטית של הסמארטפון.
עבור שליטה בפונקציות הרכב השונות נדרשנו לבצע שימוש במערכת העצמאית של MG, וזה לא היה מהנה במיוחד. המערכת מגיבה די באיטיות, והשליטה על המערכות השונות עשויה להיות די מסורבלת. עם זאת, לאחר סיום ההגדרה הראשונית בהתאם להעדפותיכם, אין סיבה לגשת להגדרות אלו בתדירות גבוהה.
אז למי ה-MG ZS EV מתאים?
לעירוניים שבינינו. ה-MG ZS EV הוא רכב פנאי חשמלי מהנה לנהיגה, שזמין לרכישה כבר כיום בטווח מחירים שלא רחוק בכמה אלפי שקלים ממכוניות משפחתיות סטנדרטיות שמגיעות עם אבזור צנוע יותר ומונעות על ידי בנזין. חרדת הטווח התמידית בהחלט מהווה שיקול ברכישת רכב חשמלי, ולכן ה-ZS EV הוא רכב שעשוי להתאים כמו כפפה ליד לאלו שאינם נוטים לנסוע בתדירות גבוהה מחוץ לעיר, ובאפשרותם להתקין עמדת טעינה ביתית.
חיבור הרכב לשקע החשמל כאשר חונים בבית בשעות הערב אינו טרחה גדולה, ומדובר בתהליך שנמשך דקה או שתיים בלבד. הרכב נטען במהלך שעות הלילה, כשבבוקר שלמחרת יגיע הרכב בחזרה לקיבולת סוללה מירבית או כזו הקרובה אליה ותוכלו לצאת אל יום העבודה ללא כל חשש.
עבור אלו שעוד חוששים מטווח הנסיעה ומטעינת הרכב, המצב ככל הנראה ישתפר בשנים הקרובות. טווחי הנסיעה צפויים להמשיך ולגדול, ועוד ועוד עמדות טעינה ציבוריות צפויות לקום ברחבי הארץ, כאשר כניסתה של טסלה לשוק המקומי עשויה בהחלט להיות אחד מן הגורמים המזרזים להתפתחות שוק הרכבים החשמליים המקומי. עד אז, ה-MG ZS EV הוא בהחלט אופציה לא רעה לנהג העירוני שלא מרבה לצאת מהעיר.