מובייק, בירד, קאר2גו והיד עוד נטויה: אלור רק חלק משירותי התחבורה השיתופיים שזמינים כיום בישראל. החל מהשכרת אופניים מכל מקום לכל מקום (בערים הנתמכות), השכרת רכבים לטווחי נסיעה בינוניים או קצרים ושירותי השכרת קורקינטים חשמליים, שוק כלי התחבורה השיתופיים נמצא בשנים האחרונות במגמת עלייה, תוך שהוא מעלה את השאלה - האם זו תחבורת העתיד, לפחות עד שיגיעו הרכבים האוטונומיים?


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


השירות פותח על ידי חברת קאר2גו מקבוצת שגריר וזהו למעשה שירות דומה מאוד לזה שמפעילה קאר2גו בערים חיפה ונתניה באופן פרטי, עם תמיכה סולידית יותר של הרשות המקומית. עם השקתו, הציגה העירייה את השירות ככזה שמטרתו לצמצם את כמות הרכבים על כבישי תל אביב העמוסים. בכך, שירות אוטותל מאפשר לכל אדם להתנייד ממקום למקום ברחבי העיר באמצעות רכב ללא העלויות הרגילות הנלוות לרכבים פרטיים, אך גולת הכותרת כאן היא שאין צורך לדאוג לחנייה, שכן עיריית תל אביב מקצה מקומות שמורים לרכבי אוטותל בלבד.


השירות שהושק בשנה שעברה בקול תרועה ספג ביקורת רבה נוכח עשרות מיליוני השקלים שהשקיעה העירייה מכספי הציבור בפרוייקט , שכן עיריית תל אביב דאגה להקדיש לטובת הפרוייקט למעלה מ-500 חנויות ברחבי העיר (פי 2 מכמות הרכבים), כאשר המשתמשים בשירות אף זכאים לבצע שימוש בחנויות כחול-לבן ללא עלות. אז איך זה להתנייד ביום עבודה או סידורים באמצעות הרכב השיתופי של אוטותל? האם זה אכן משתלם ומהווה בחירה זולה, ירוקה וטובה יותר עבור תושבי תל אביב בעלי רכב פרטי או עבור אלו הנוהגים להתנייד במוניות? לקחנו את שירותי החברה לבדיקה - וזה מה שחשבנו.




הרשמה והתחברות 

לפני שתוכל להתחיל ולבצע שימוש בשירותי אוטותל, יהיה עליכם להרשם דרך אתר האינטרנט של החברה. בדומה מאוד לתהליך ההרשמה של קאר2גו, גם כאן מדובר בתהליך הרשמה מהיר וקצר למדי. בסיום התהליך, בו תדרשו לספק פרטים אודות רישיון הנהיגה שלכם, פרטי האשראי ובחירת אחד משני מסלולים אפשריים, יהיה עליכם להמתין לאישור רשמי של מוקד השירות של החברה. 


במקרה שלנו, מספר שעות לאחר ההרשמה קיבלנו פניה ממוקד השירות שסיפקה הסבר קצר על שירותי אוטותל יחד עם הנחיות לתחילת העבודה. גם כאן נמסר כי נשלח אלינו כרטיס מגנטי שישמש לפתיחת הרכבים - אך בפועל גם מספר שבועות לאחר מכן טרם קיבלנו את הכרטיס. מעט מאכזב, אך בפועל כלל אין צורך בכרטיס, שכן את הרכבים המושכרים ניתן לפתוח בקלילות נפלאה גם דרך האפליקציה. בסך הכל מדובר בתהליך הרשמה קליל, ברור ונוח.


הזמנת רכב בלחיצת כפתור

כדי לשריין את הרכב יש להתקין אפליקציה בשם AutoTel שזמינה בחנות האפליקציות של משתמשי iOS ואנדרואיד. דרכה מתבצע כל תהליך חיפוש הרכב והזמנתו להשכרה או, לחילופן, דרך אתר האינטרנט הייעודי של השירות. 


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


האפליקציה מאפשרת לראות על גבי מפה את מיקום הרכבים הזמינים להשכרה והחניות השונות, כשניתן לראות את אותו מידע גם ברשימה שבה הרכבים מסודרים לפי מרחק מכם בקילומטרים, מספר הרכב, מצב הדלק ואת סוג הרכב, אך כולם בכל מקרה מדגם יונדאי i10.  כל המידע זמין גם דרך אתר החברה ובשני המקרים מדובר בתהליך נוח ואינטואיטיבי מאוד ברמת ממשק המשתמש וחווית השימוש.


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


לאחר בחירת הרכב, ניתן לשריין אותו לרבע שעה בלחיצת כפתור, כשניתן לנווט אליו דרך האפליקציה של אוטותל. ברגע שהגעתם, לוחצים על כפתור "הגעתי אל הרכב" מה שמאפשר לפתוח את מנעול הרכב דרך האפליקציה או הכרטיס המגנטי.


עדיין רכב שכור

רגע לפני שאתם נכנסים לרכב, מניעים ושעון הנסיעה מתחיל לתקתק, יש דבר חשוב מאוד אותו עליכם לבצע. האפליקציה תציג בפניכם באופן מידי דו"ח פגיעות המציג את כל השריטות, הפגיעות והפגמים שקרו לרכב לפני שהגעתם. עליכם להציץ על הרכב, ואם תראו בעינכם פגם או פגיעה נוספים שאינם מופיעים באפליקציה, תצטרכו לצלם אותם ולהוסיף תיאור כתוב. התהליך כולו נגיש למדי אך מעכב את השימוש. בבדיקה שלנו מצאנו שכל הרכבים בהם נסענו היו נקיים מאוד מבחוץ ומבפנים. 


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


כל הרכבים בשירות מצוידים במערכת מולטימדיה בעלת מסך מגע, שמריצה גם היא את אפליקציית אוטותל. דרכה ניתן להפעיל Waze, לחבר את הסמארטפון בבלוטות' לצורך ביצוע שיחות או האזנה למוסיקה, ולבצע פעולות שונות בשירות. אם אנו מסתכלים על חווית המשתמש ונוחות השימוש בשירות - באוטותל מצליחים לעשות עבודה מצויינת, והשירות לא הרגיש לנו מעיק או קשה לתפעול, אלא דווקא נוח למדי. 


להתנייד בעיר עם רכב פרטי מבלי לדאוג לחניה

אחת הבעיות הגדולות ביותר לכל אלו המתניידים עם רכב פרטי בתל אביב היא כידוע החנייה. מדובר בסיוטו של כל נהג, שצריך לשלם עשרות שקלים על חניונים או, במקרה טוב יותר או פחות, להוסיף לזמן ההגעה שלו בניווט גם 20 או 30 דקות של חיפוש חנייה. עם אוטותל, מנגד, ניתן ליהנות מהשימוש ברכב פרטי ללא החשש המוכר, אך הדבר גרר לא מעט ביקורת מתושבי העיר ומחוצה לה, שכן העירייה הפקיעה למעלה מ-500 מקומות חנייה, שהיו שייכות לפני כן לציבור.


מנקודת מבט של משתמש בשירות אוטותל, מדובר בתענוג צרוף. ראשית, אם תמצאו חניה בכחול לבן תוכלו לחנות בה ללא עלות,  ובמקרה שלא - אפשר לאתר דרך האפליקציה היכן נמצאת חניית אוטותל קרובה.


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


במהלך השימוש שלנו באוטותל, התניידנו בין סידורים ופגישות שונות ברחבי העיר, כשבכל פעם עצרנו את הרכב והפסקנו את ההשכרה, ולאחר מכן - בתום הפגישה, חזרנו אליו או לרכב אחר והמשכנו בדרכינו. במרבית המקרים היה זמין באיזורנו רכב במרחק שלא עלה על כמה מאות מטרים עד קילומטר, כך שיכולנו ללכת אליו ברגל וללא צורך בנסיעה נוספת.

במקרה שלנו, במרבית המקומות אליהם נדרשנו להגיע במרכז תל אביב לא הייתה לנו כל בעיה למצוא חניית אוטותל פנויה, ואילו באיזור הצפוני והדרומי של העיר כמות החניות הייעודיות הצטמצמה במעט ונדרשנו לחפש מעט יותר זמן (או לחנות במרחק גדול יותר מהיעד שלנו). אך בסופו של יום, חיפוש החניה לא היה מעיק ומתיש כמו זה שאנו רגילים לעבור כבעלי רכב פרטי, אלא מהיר ויעיל יותר. 


יעיל אך יקר

לטעמנו, עבור תושבי העיר תל אביב, שירות אוטותל הוא שירות יעיל ונוח לשימוש לצורך נסיעה בגבולות העיר. מנגד עומדת העלות, ולצערנו היא כלל לא זולה. אוטותל פועלת במודל חיוב כפול: תשלום קבוע על מנוי חודשי ותשלום על כל דקת נסיעה שמשתנה בהתאם למסלול החודשי. במסלול המזדמן שעולה 10 שקלים לחודש תשלמו 1.7 שקל לדקה, ובמסלול המתמיד שעולה 40 שקלים לחודש תשלמו 1.2 שקל לדקה. התשלום לדקה מתחיל עם הנעת המנוע.



בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


בנסיעה מחוץ לשטח הפעלת השירות (מחוץ לעיר תל אביב), תשלמו 3 שקלים לדקה לא משנה באיזה מסלול אתם, ואילו על עצירת ביניים במסגרתה ישמר הרכב לשימושכם תשלמו 0.85 שקלים במסלול מזדמן ו-0.6 שקלים במסלול מתמיד (50% מעלות דקת נסיעה). מדובר במודל יקר מאוד לטעמנו, בייחוד כשאנחנו מדברים על תל אביב, אחת הערים הפקוקות ביותר בישראל. לאור התנועה המאוד דינמית שמאפיינת את העיר, קשה להעריך את עלות הנסיעה מראש, כך שייתכן והיה משתלם לכם ללכת דווקא על אמצעי תחבורה אחר, אך את זה תגלו רק כשתגיעו ליעד.


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


כמה תעלה נסיעה טיפוסית?

שירותי אוטותל פעילים באופן מלא בגבולות העיר תל אביב בלבד. אם אתם עובדים מחוץ לתל אביב אך מתגוררים בה, השירות כלל לא יתאים לכם.  בהתאם לכך, לצורך בחינת עלות השימוש לתושבי תל אביב שגם עובדים בעיר ויותירו את הרכב הפרטים מאחוריהם לטובת שירות אוטותל, נתאר סיטואציה בה עלינו לבצע 2 נסיעות ביום - הלוך וחזור לעבודה. הנסיעה בגבולות תל אביב משתנה מיום ליום אך לצורכי הבחינה נצא מנקודת הנחה שזמן הנסיעה לכל כיוון עומד על 30 דקות. זה מסתכם בשעה נסיעה ביום, למשך 24 ימי עבודה בחודש שמסתמכים ב-1440 דקות נסיעה, שיחד עם דמי המנוי במסלול המתמיד מסתכמים ב-1,768 שקל. אך היות ואוטותל מחשבת לפי זמן ולא לפי מרחק, והמהירות הממוצעת בשעות היום באמצע השבוע בתל אביב היא בין 11 ל-30 קמ"ש, אפשר להניח שהנסועה השנתית דרך השירות תהייה כ-360 קילומטר. 


לשם השוואה, בעלות פרטית של רכב זהה מסוג יונדאי I10 שכוללת רכישה של רכב משנת 2015 כפי שהשרות מציע, ביטוח, דלק וטיפולים תהייה סביב 2,000-2,300 שקלים, אך מדובר בנסועה שנתית של 18 אלף קילומטר. בכך, אם תרצו לנסוע מרחק זהה דרך שירות אוטותל, ייתכן ותשלמו יותר מ-80 אלף שקל - יותר מעלות יונדאי i10 חדשה.


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


בשורה תחתונה 

בכל מה שקשור לנושא נוחות השימוש ויעילות השירות, בהחלט היינו רואים את עצמינו מבצעים בו שימוש. לקחת את הרכב מנקודה אחת בעיר ולהחזיר אותו לכל נקודה אחרת, מבלי לשלם על הזמן בו הוא יושב בחניה ומבלי הצורך "לשבור את הראש" בחיפוש אחר חניה - נשמע לנו כמו תענוג אמיתי, בייחוד כשמרבית היום הרכב הפרטי שלנו יושב בחניה ומחכה עד לסיום יום העבודה או עד שנצא מהבית.


בדקנו את אוטותל - שירות הרכבים השיתופי של תל אביב


מנגד, התמחור בו בחרו אוטותל ועיריית תל אביב לשירות גבוה מאוד, במיוחד בהשוואה לתחבורה ציבורית שם תשלמו על רב קו חופשי חודשי באזור גוש דן ותל אביב 250 שקל, אך טיב השירות אינו בר השוואה במיוחד. אם כך קהל היעד לשירות אוטותל הוא למעשה ציבור הנוסעים במוניות, שם עלות הנסיעה יכולה להיות דומה ולעיתים גבוהה יותר. האם החלפת המוניות ברכבים פרטיים אחרים היא פיתרון לצמצום הרכבים על הכביש, כפי שמבטיח שירות אוטותל לבצע? כנראה שלא, שכן אם כל אותם בעלי רכב פרטיים לא יוותרו על הרכב לטובת השירות, ומשתמשיו יהיו כאלו שנהגו לבצע שימוש במוניות בלבד - השירות למעשה לא השיג דבר. להפך, אנו רואים בשירות כזה שיכול להיות יעיל אם לא היינו רוצים להוציא את הרכב מהחניה מפעם לפעם, אך בטוח לא כזה שהיינו מוותרים על הרכב הפרטי בשבילו - לפחות לא כעת.