למזוודה שתלווה אתכם בנסיעתכם הבאה יש השפעה ישירה על חוויית הנסיעה, וככל שהשימוש בה אינטנסיבי יותר וכולל מעברים בין בתי מלון, אריזות חוזרות ונשנות ושינוע ידני של המזוודה - כך גדלה חשיבותה של מזוודה טובה ונוחה שמתאימה לצרכים שלכם ולאופי הנסיעה.
המזוודות נחלקות לשני סוגים עיקריים: קשיחות ורכות. לכל אחד מהסוגים מאפייניו, יתרונותיו וחסרונותיו. בחרו את הסוג הרצוי בהתאם לתכולה שתארזו בה, לאופי הנסיעה או הטיול, כמו גם להעדפה האישית.
מזוודה רכה נחשבת פרקטית ופונקציונלית יותר ולכן גם הנפוצה מבין השתיים. היא כוללת תאי אחסון חיצוניים נוספים וניתן להרחיב את נפחה באמצעות רוכסן ייעודי. המזוודה הרכה גמישה למדי, באופן שמאפשר לארוז כמות גדולה יותר של בגדים וציוד ממזוודה קשיחה בנפח זהה. מנגד, מזוודה רכה רגישה יותר לקרעים וחתכים וכן לפרימה של התפרים המחברים בין חלקיה השונים.
מזוודה קשיחה מספקת הגנה טובה יותר לחפצים שבירים או כאלה הרגישים למעיכה, ושומרת על הבגדים מפני קמטים; מזוודות קשיחות גם עמידות בפני קרעים וחתכים - יזומים או מקריים; וכן כוללות נעילה מובנית. מזוודה כזאת נוחה יותר לתחיבה (ולשליפה) לתוך ריכוז של מזוודות, למשל תא מטען של אוטובוס תיירים, ולכן תתאים לטיול מאורגן הכולל נסיעות באוטובוס. ואם להתייחס להיבט העיצובי, אפשר ליחס למזוודה קשיחה מראה יוקרתי. מנגד, מזוודה כזאת רגישה יותר לפגיעה במעטפת, חשופה לשריטות ולשפשופים וכן לנזק למנגנון הסגירה במקרה של נפילה מגובה או כתוצאה מחבטה. בנוסף, במזוודה קשיחה אין תאים חיצוניים שמעניקים אופציות אחסון נוספות, וברובן אין אפשרות להרחבה.
גודל המזוודה הוא עניין אישי ותלוי במידה רבה בהעדפות ובסגנון החיים של כל אחד. יש מטיילים שיסתפקו בתיק יד לשבוע, ואחרים שיזדקקו למזוודה גדולה לאותו פרק זמן. אבל אם נתייחס לממוצע סביר של תכולה, בהחלטה על גודל המזוודה יש לקחת בחשבון את מספר הנוסעים (ואת הצרכים של כל אחד מהם, כמובן), את משך הנסיעה, את מזג האוויר ביעד (בחורף הביגוד רב וכבד יותר) ואת אופי הנסיעה (נסיעה סולידית לאירופה, שימוש ברכב שכור שמחייב התחשבות בגודל תא המטען, נסיעות בתחבורה ציבורית, טיול להודו או למזרח וכך הלאה).
המזוודות נמדדות באינטשים ונעות בין 21-19 אינטש - גודלן של המזוודות הנישאות המיועדות לעלייה למטוס, ועד מזוודות ענק בגודל 33-30, המשמשות בעיקר להעברת חפצים ולשהייה ממושכת ביעד ספציפי. שימו לב, שחברות תעופה מסוימות אינן מתירות העלאתן של מזוודות ענק מן הסוג הזה ולכן בדקו זאת מראש מול החברה.
כבודת יד להעלאה למטוס: הגודל המרבי המותר להעלאה משתנה מעט בין חברות התעופה השונות ותלוי גם בסוג הטיסה - יש חברות תעופה שמתירות הכנסת תיקים מעט גדולים יותר בטיסות טרנסאטלנטיות או לנוסעים מועדפים (עד 23 אינטש). באל על, למשל, גודל יחידת כבודת היד המותר בטיסות הוא עד 56 ס"מ (אורך), עד 45 ס"מ (רוחב) ועד 25 ס"מ (עומק).
סך ההיקף המרבי של כבודת היד לא יעלה על 115 ס"מ. המידות כוללות גלגלים, ידיות וכיסים בצד ובחזית. מומלץ מאוד לבדוק מול חברת התעופה המיועדת מהו הגודל המרבי המותר ולהקפיד על כך, כדי שלא תיאלצו להיפרד מהכבודה שתכננתם להעלות לתא הנוסעים. מזוודה בגודל בינוני, עד 28 אינטש, מתאימה לנוסע אחד לשהייה של כשבוע או לזוג לשהייה קצרה יותר, ואילו מזוודה גדולה בגובה של - כ-30 אינטש, תתאים למספר נפשות למשך כ-10 ימים.
מזוודה נוחה ועמידה, כזאת שתתאים לדרישות ולאופי הנסיעה שלכם, תבטיח לכם שימוש יעיל וטוב ותחסוך מכם את עוגמת הנפש שיכולה לגרום מזוודה שאינה מותאמת כראוי לצרכים שלכם או שחלילה תיפגם במהלך הנסיעה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על עמידות ונוחות - החל בחומר שממנה עשויה המזוודה, עבור ברוכסנים ובמנגנוני הנעילה, דרך הידיות ועד הגלגלים שלה, אבל מומלץ גם להתנסות במזוודה בחנות כדי להתרשם מטיבה.
חומר המזוודה: מזוודות קשיחות עשויות מאחד משלושת סוגי החומרים האלה: פוליקארבונט, ABS ופוליפרופילן. פוליקארבונט ניחן בעמידות גבוהה, גמישות טובה ומשקל קל, תכונות שהופכות אותו לחומר האידיאלי במזוודות קשיחות, אבל הוא גם היקר מבין השלושה. מזוודה כזאת תתאים למי שמרבה בנסיעות ומחפש מזוודה איכותית, קלה ועמידה מאוד. ABS הוא חומר פלסטי האופייני למזוודות זולות יותר. גם הוא קל משקל, אך בעל עמידות בינונית עד נמוכה. ככזה הוא עשוי להתאים לאנשים שאינם מרבים לנסוע, ושאופי הנסיעה הוא סולידי והשיקול הכספי משמעותי להם.
פוליפרופילן, הוותיק מבין השלושה, אמנם מתאפיין בעמידות גבוהה למדי, אבל גם במשקל די כבד - כזה שמשפיע לא רק על נוחות הנשיאה והשינוע של המזוודה, אלא גם על המשקל הכולל שלה, דבר שיאלץ אתכם להקפיד יותר על כמות התכולה שתארזו בה, כדי לחרוג מהמשקל המותר.
המזוודות הרכות עשויות מאריג ניילון מסוג כלשהו או מבד קודורה או פוליאסטר. ניילון ריפסטופ (ripstop) הוא חומר חזק, עמיד וקל משקל ואף דוחה מים. עמידותו באה לו בין היתר משיטת האריגה הנעשית בצורת רשת, וכך מתקבל אריג חזק ועמיד בפני בלאי ושחיקה; כמו כן, אם נפער חור או קרע בניילון ריפסטופ, הוא לא יוסיף להתרחב. סוג נוסף של ניילון נקרא בליסטי ומתאפיין במראה מבריק. ניילון בליסטי נוטה להשתפשף עם הזמן אבל הדבר אינו בא על חשבון עמידות טובה שהוא מספק. קורדורה הוא אריג רך למגע אך עם זאת חזק ועמיד בפני שריטות וחתכים. פוליאסטר ארוג מתאפיין במראה נאה בעל גימור חיצוני מט או מבריק והוא בעל עמידות טובה.
נתון נוסף שיש להתייחס אליו הוא עובי החוט ממנו נארג בד המזוודה. יחידת המידה לעוביו (או למשקלו) של חוט האריגה היא דנייר. נתון גבוה מעיד על עמידות גבוהה, אבל גם מוסיף למשקל הכולל של המזוודה. רצוי לבחור מזוודה בעלת ציפוי מגן בפינות כדי להגן על אזורים אלא מפני מכות וחיכוכים, שיגרמו לקרעים במזוודות מבד או לסדקים ושברים במזוודות קשיחות.
חיזוק היקפי: כמעט כל המזוודות הרכות כוללות מסגרת פנימית קשיחה השומרת על מבנה המזוודה ותורמת לחיזוקה - בחלקן זהו פס מתכת צר שמקיף את המזוודה, ובאחרות דפנות המזוודה עצמן עשויות חומר קשיח ומספקות הגנה טובה יותר לתכולה, אך גם מוסיפות למשקלה העצמי של המזוודה ומגבילות את נפחה ואת האפשרות לדחוס בה ביגוד. מזוודה רכה שאינה כוללת מסגרת כלל רווחת בקרב מטיילים לנסיעות ארוכות שמחפשים מזוודה קלה וגמישה ובנפח גדול ככל האפשר.
רוכסן: הרוכסן הוא מרכיב משמעותי למדי במזוודה הן בהיבט של עמידות והן בזה של נוחות השימוש. רוכסן שנתקע או נפרם במהלך הטיול עלול ממש להוציא את המזוודה מכלל שימוש, ואם התקלה מתרחשת במהלך טיפול של צד שלישי, אתם עלולים לאבד חלק מתכולת המזוודה. אם המלצנו קודם לכם לבחון את המזוודה בחנות - רוכסן הוא סיבה מספיק טובה לא לוותר על בדיקה כזאת. בדקו שהרוכסן עשוי ניילון חזק ועבה יחסית, שהוא תפור ומחוזק היטב למקומו, שהחיבור בין הרוכסן לידית חזק ואינו נוטה להיפתח בהפעלת לחץ סביר. כמו כן ודאו שידיות הרוכסן גדולות דיין ונוחות לאחיזה ושפתיחתו וסגירתו של הרוכסן מתבצעות בצורה חלקה ומהירה.
ידיות: המזוודה הממוצעת כוללת ידיות נשיאה וידית גרירה נשלפת. בחרו מזוודה שהידית הנשלפת שלה פנימית ומוסתרת על ידי הדופן החיצונית של המזוודה, וכך תהיה מוגנת מפגיעה. מומלץ לבחון את פעולת המנגנון בחנות ולוודא שהוא פועל באופן חלק ויציב. מנגנון טלסקופי דו-שלבי שקיים בידיות רבות מאפשר להתאים את הידית לגובהו של המשתמש. כך שאם יש יותר ממשתמש אחד, כדאי לבחור מזוודה המצוידת בידית כזאת.
שימו לב גם לידיות הנשיאה. עליהן להיות נוחות לאחיזה ולהיות מחוברות היטב לבסיסן. ידיות טובות כוללת ריפוד כלשהו המקל על הנשיאה ויש כאלה העשויות גומי איכותי המשפר את האחיזה ומונע החלקה. כדאי גם שהידיות יהיו מהסוג המתקפל כך שיהיו צמודות לדופן המזוודה ולא יבלטו ממנה כשהיא אינה ברשות הנוסע. יש מזוודות המצוידות בשתי ידיות נשיאה - אחת בדופן העליונה ואחת בדופן הצדית. זו האחרונה מאפשרת נשיאה נוחה יותר של המזוודה בקטעים שלא ניתן להשתמש בגלגלים.
גלגלים: רובן ככולן של המזוודות בגודל בינוני ומעלה כוללות גלגלים המאפשרים להתנייד עמן בנוחות. יש מזוודות בעלות שני גלגלים וכאלה המצוידות בארבעה גלגלים. בתנאי שטח מישוריים וחלקים, כלומר בעיקר בשדות תעופה, מזוודה בת ארבעה גלגלים תהיה נוחה הרבה יותר לשינוע - פשוט מעמידים אותה ודוחפים אותה במאמץ מינימלי. בהתחשב בתורים הממושכים בדרך לעמדות הרישום לטיסה, מדובר ביתרון משמעותי.
הגלגלים מסתובבים על צירם (360) ומאפשרים תנועה חופשית לכל כיוון. מה גם שמזוודה כזאת ניתן לנייד כמו מזוודה בת שני גלגלים. החיסרון העיקרי במזוודה כזאת הוא, שמאחר שהגלגלים מותקנים בצורה חיצונית, ואינם שקועים בגומחת מגן, הם גלויים במלואם וחשופים לפגיעה. במצב עמידה במנוחה מזוודה בת ארבעה גלגלים יציבה יותר, אבל לא תוכלו להעמיד אותה על משטח משופע. מזוודה בת ארבעה גלגלים לנוסעים שעיקר התנועה שלהם היא בשדות התעופה ובדרך הקצרה למונית ולמלון. לעומתה, סחיבת מזוודה בת שני גלגלים כרוכה במאמץ ומכבידה על הזרוע והכתף, והיא פחות נוחה לתנועה במקומות הומים וצפופים כיוון שנדרש שטח גדול יותר לתמרון. מצד שני, אם מסלול ההליכה שלכם עם המזוודה עובר בדרכים שאינן מישוריות וחלקות (מדרכות גסות, משטחי דשא) וכולל עיקולים ואופי הנסיעה שלכם מחייב מעבר ממקום למקום - במקרים האלה תתאים מזוודה בת שני גלגלים.
הגלגלים במזוודות עשויים מחומרים שונים - פלסטיק, גומי או סיליקון. אלה האחרונים הם האיכותיים ביותר - חזקים, גמישים ושקטים; אחריהם באים גלגלי הגומי - גמישים ושקטים אף הם וגם די עמידים, אבל לאורך זמן נוטים להתקשות ולהיסדק, בייחוד בחשיפות ממושכות לשמש; ואילו גלגלי הפלסטיק הם הפשוטים ביותר, כאלה שתמצאו במזוודות זולות, ולכן פחות מומלצים, אלא אם המחיר מהווה שיקול חשוב ואינכם מרבים בנסיעות ובסחיבת המזוודה בדרכים מאתגרות. שהגלגלים שלה מוגנים באמצעות כיסוי קשיח או שקועים חלקית בגומחה, ולא יהיו גלויים במלואם וחשופים לפגיעה.
תאי אחסון: רובן ככולן של המזוודות כוללות תאי אחסון ייעודיים ופתרונות אריזה ייעודיים, בהם תאים חיצוניים המעניקים גישה מהירה לחפצים נחוצים, מחיצת רשת גמישה לאחסון חולצות וחליפות מגוהצות, תא לנעליים, חוצץ למסמכים, תא מרופד למחשב נישא, כיס לכלי רחצה, רצועות להידוק תכולת המזוודה וכך הלאה. בחרו מזוודה שכוללת את תאי האחסון הרלוונטיים לכם ותיהנו משימושיות גבוהה יותר במזוודה.
תקן TSA: מנעול בתקן TSA, שקיים בחלק מהמזוודות, מאפשר לאנשי הביטחון בשדות תעופה האמריקאים לפתוח את המזוודה שלא בפני בעליה. תקנות התעופה קובעות שכל מנעול מסוג אחר ייפרץ בידי אנשי הביטחון במקרה שתידרש בדיקה של המזוודה.
מחירן של המזוודות תלוי במספר גורמים, בהם גודל המזוודה, החומר שממנה היא עשויה, איכות חלקיה, המותג ועוד.
מחירן של מזוודות בגודל 20 אינטש נע בין כ-150 ל-400 שקלים למזוודה רכה, ו-800-200 למזוודה קשיחה. טווח המחירים של מזוודות בגודל 24 אינטש עומד על 600-250 שקלים למזוודות רכות, ו-800-250 למזוודות קשיחות. על מזוודות רכות בגודל 28 אינטש תשלמו בין 400 ל-800 שקלים או 400 ועד 1,000 שקלים ויותר למזוודות קשיחות.
מבחינת אחריות, לחלק מהמזוודות, בדרך כלל הזולות שבהן (עד כ-200 שקלים) לא ניתנת אחריות כלל, אבל מרבית הדגמים, ובייחוד אלה של החברות המוכרות ניתנת אחריות שבין שנה לחמש שנים. במותגים מסוימים האחריות מדורגת, למשל בשנה הראשונה האחריות מכסה תיקונים וחלקים (גלגלים, ידיות, מנגנון נעילה, רוכסן וכדומה) ללא עלות, ובהמשך משתנים התנאים ובחלק מהמקרים נגבה תשלום בעבור חלקים מסוימים.
כמו כן, יש יצרנים שמעניקים אחריות בינלאומית לדגמיהם, דבר שיכול להיות חיוני למדי במקרה של נזק שפוגע בשימושיות של המזוודה.