1
התאמת המושב לגיל הילד ולמשקלו

מושבי הבטיחות נחלקים לפי שני טווחי גיל/משקל:

 

תינוקות עד גיל שנה ובמשקל של 9 ק"ג: מושב בטיחות לתינוקות בטווח הגילים הזה מותקן כך שפני התינוק הוא נגד כיוון הנסיעה. חשוב לזכור שאין להושיב תינוק במושב עם כרית אוויר.

 

פעוטות מגיל שנה ומשקל של 9 ק"ג ועד ל-18 ק"ג (בסביבות גיל 4): בשלב זה הפעוט יושב במושב בטיחות עם כיוון הנסיעה. המושב כולל חגורת בטיחות מובנית. גם כאן יש להקפיד לא למקם את מושב הבטיחות מול כרית אוויר.

 

ילדים ממשקל 18 ק"ג ועד לגובה של 145 ס"מ עוברים למושב מגביה (בוסטר), אך המדריך הנוכחי אינו עוסק בנושא זה.

מושב בטיחות לתינוקות עד גיל שנה ובמשקל של 9 קג מותקן כשפני התינוק נגד כיוון הנסיעה
מושב בטיחות לתינוקות עד גיל שנה ובמשקל של 9 קג מותקן כשפני התינוק נגד כיוון הנסיעה
2
נוחות השימוש

על מנת שמושב הבטיחות ישמש אתכם ואת ילדכם בנוחות, בדקו אותו פיזית ואפילו נסו אותו ברכב עצמו. יש חנויות שיאפשרו לכם לקחת מושב בטיחות מהתצוגה לבדיקה קצרה.

 

שיטת ההתקנה: ההתקנה הסטנדרטית של מושב הבטיחות ברכב נעשית באמצעות חגורות הבטיחות הרגילות של הרכב. אבל כדאי לדעת שישנה שיטה נוספת ונוחה יותר בשם Isofix (בתקן האירופאי) או Latch (בתקן האמריקני). בשיטה זו, התקנת המושב מתבצעת באמצעות התקני עגינה שקיימים ברכב עצמו. רבים אינם מודעים לכך, אבל רכבים רבים משנות הייצור האחרונות מצוידים בהתקנים האלה. תוכלו למצוא אותם באזור שבין מושב הרכב למשענת שלו.

 

שיטה זו אינה נחשבת בטוחה יותר מהשיטה הרגילה, אבל היא נוחה יותר לביצוע. בנוסף, מאחר שהתקנה בשיטה הרגילה מורכבת יחסית – היא חשופה יותר לטעויות או לביצוע לא מושלם.

 

Isofix ו- Latch נבדלים זה מזה בצורת העיגון של מושב הבטיחות לרכב. ב- Isofixמושב הבטיחות מתחבר באמצעות אבזמי מתכת מאורכים בחלקו האחורי של המושב, בשיטה דומה לזו של חגורת בטיחות רגילה (שימו לב: אין לחבר את האבזם למחבר של חגורות הבטיחות הרגילות ברכב) בשילוב מוט טלסקופי בחלק הקדמי שלו שמתקבע לרצפת הרכב. ב- Latchתמצאו במושב הרכב טבעות עגינה שלתוכן משחילים רצועות מתחתית מושב הבטיחות ומחלקו העליון ומהדקים היטב.

 

בכל מקרה, ודאו שמושב הבטיחות שתרכשו מותאם לתקן הרלוונטי (האירופאי או האמריקני). דגמים מסוימים של מושבי בטיחות מותאמים לשני התקנים.

 

סלקל נשלף: חלק מדגמי הסלקלים מחולקים לשתי יחידות – יחידת בסיס שנשארת ברכב באופן קבוע, ויחידה ניידת שאותה ניתן לשלוף ולהתקין בקלות. סלקל כזה מתאים להורים שמרבים לנייד את התינוק באמצעותו.

 

שימוש ברצועות הבטיחות: בדקו שהידוק ושחרור רצועות הבטיחות נעשה בצורה פשוטה ונוחה, וכן ודאו שהנעילה והפתיחה של רצועות הבטיחות קלות לביצוע, ושאת הפתיחה ניתן לבצע ביד אחת.

 

שינוי גובה הרצועות: בכל מושבי הבטיחות ניתן לשנות את הגובה של הרצועות כדי להתאימו לגובהו של  הילד המתפתח. רצוי לבחור במושב בטיחות שבו השינוי מתבצע בקלות.

 

הטיית המושב: מומלץ לבחור מושב בטיחות שניתן להטיה ממצב ישיבה למצב שכיבה. וכך, במקרה שהפעוט נרדם ראשו לא יישמט ותנוחת גופו תהיה טבעית ונינוחה יותר.

 

ריפוד: כדאי לבחור מושב בטיחות בעל  ריפוד רחיץ, ורצוי שיהיה פשוט להסרה ולהרכבה.

ב- latchתמצאו במושב הרכב טבעות עגינה (מימין למחבר חגורת הבטיחות הרגילה)
ב- latchתמצאו במושב הרכב טבעות עגינה (מימין למחבר חגורת הבטיחות הרגילה)
ב- isofixמושב הבטיחות מתחבר באמצעות אבזמי מתכת (מימין) בשילוב מוט טלסקופי (משמאל)
ב- isofixמושב הבטיחות מתחבר באמצעות אבזמי מתכת (מימין) בשילוב מוט טלסקופי (משמאל)
סלקל נשלף מתאים להורים שמרבים לנייד את התינוק באמצעותו
סלקל נשלף מתאים להורים שמרבים לנייד את התינוק באמצעותו
3
תקנות בטיחות

בדקו שמושב הבטיחות הוא בעל תו תקן אמריקאי (FMVSS213) או אירופאי (ECER44-04), ושהוא מאושר על ידי משרד התחבורה. 

 

בחרו מושב הבטיחות שתאריך ייצורו קרוב לתאריך הרכישה. תאריך הייצור מופיע בתחתית המושב או בגבו.

 

מומלץ מאוד להתקין את מושב הבטיחות במכונית שלכם טרם הרכישה, כדי לוודא שהוא מתקבע היטב למקומו ושהוא לא גולש או בולט יתר על המידה ממושב הרכב.