הרמקולים אחראים במידה רבה על אופייה הצלילי של מערכת השמע ברכב, ולכן חשוב לבחור אותם בקפידה. שוק מערכות השמע לרכב מוצף במאות דגמים של רמקולים, החל מרמקולים של יצרנים סיניים אנונימיים שיעלו לכם כמה עשרות שקלים, ועד לכאלה של חברות גדולות ובעלות שם במחיר של מאות ואף אלפי שקלים. אם איכות השמע חשובה לכם, מוטב לבחור רמקולים של יצרן מוכר ובעל מוניטין בתחום הרמקולים. רמקולים כאלה בדרך כלל גם מורכבים מחומרים איכותיים יותר שמסוגלים לעמוד בטמפרטורות גבוהות ובתנאי לחות גבוהים.
מדריך WiseBuy יסייע לכם לבחור את הרמקולים המתאימים לרכב, לפי השיקולים הבאים:
במקרה שהרמקול עומד להחליף רמקול קיים, כדאי שיהיה זהה בגודלו על מנת שיתאים למידות החלל המיועד. מיקום אחר או בחירה ברמקול השונה בגודלו, יצריכו שינויים פיזיים וקוסמטיים בחלל הדלת, בלוח השעונים הקדמי, או במגש תא המטען. חשוב לזכור כי רכבים מדגמים שונים, מציעים גדלים שונים ליחידת הרמקול. בדקו באתר יצרן הרכב או אצל המתקין המיועד של הרמקולים את הגודל המוצע.
יצרני רכב רבים מקצים חללים ייעודיים להתקנת רמקולים נוספים (לעיתים יכוסו על ידי גריל פלסטיק אטום ונשלף). חשוב לדעת כי גם יצרני הרמקולים, מציעים לעיתים את אותו הרמקול במספר גדלים שונים, לנוחות הרוכש.
רמקולים לרכב נחלקים לשני סוגים עיקריים: רמקולים רגילים ורמקולים מסוג קומפוננט. האחרונים יקרים ואיכותיים יותר, ומי שמעוניין באיכות גבוהה של שמע - מומלץ לו לבחור בהם. נוסף על כך ישנם רמקולים שנועדו לשפר ולהרחיב את בימת הצליל - הטוויטרים והסאבים.
רמקול רגיל: הקבוצה הבסיסית והפשוטה ביותר בסוג הזה היא רמקולים שבנויים מדרייבר (אלמנט המפיק את הצליל) אחד שמפיק את כל תחום התדרים (גבוה, אמצעי ונמוך). קבוצה מעט מתקדמת יותר של רמקולים כוללת 2 דרייברים באותה יחידת רמקול – וופר וטוויטר, ומשום כך הם מוגדרים כבעלי 2 פיצולי תדר (2 way). יש רמקולים בעלי 3 פיצולי תדר (3 way), שכוללים יחידות וופר (צליל נמוך), מידריינג' (אמצע) וטוויטר (גבוה). רמקולים בעלי 4 פיצולי תדר יכללו בנוסף גם יחידת סופר-טוויטר לטווח הצלילים הגבוה מאוד.
קומפוננט: זהו סוג של רמקולים הכוללים שני אלמנטים (וופר וטוויטר) או יותר (מידריינג' ו/או סופר-טוויטר) נפרדים פיזית, שאינם על אותה יחידת רמקול, וכן יחידת Crossover חיצונית המפצלת את האות לתדרים, ושולחת אותם לאלמנט המיועד. חשוב לדעת כי יחידת Crossover טובה ומדויקת יכולה לייקר את מחירו של סט קומפוננט במאות שקלים.
טוויטר: רמקול קטן שנועד להפיק את התדרים הגבוהים בלבד. בדרך כלל כוללים הרמקולים אלמנט טוויטר מובנה, אך מי שמעוניינים להדגיש את הצלילים הגבוהים באופן איכותי יותר יעדיפו לרכוש טוויטרים נפרדים.
סאב וופר: זהו רמקול נוסף המספק את הצלילים הנמוכים ומשלים את התמונה הצלילית ברכב. אפשר בהחלט להסתפק ברמקולים באיכות טובה שמפיקים את כל תחום התדרים, אבל מי שמעוניין בצליל מפורט ובבסים מודגשים יכול כמובן להוסיף למערכת השמע סאב וופר. לפני שמחליטים לרכוש סאב חשוב לבדוק שהרדיו-דיסק תומך ברמקול כזה. אם לא – תצטרכו להוסיף מגבר חיצוני נפרד להפעלת הסאב וופר, או לבחור בדגם הכולל מגבר פנימי (סאב וופר מוגבר).
סאב וופר ניתן למצוא בגדלים של 8 עד 15 אינטש (גודל האלמנט), כאשר יש לקחת בחשבון את גודל התיבה שבה מותקן הסאב (במקרה שהוא מגיע בתיבה) והתאמתה לחלל המיועד, לרוב בתא המטען.
חשוב לדעת כי אופיו הצלילי של הסאב וופר, תלוי במידה רבה בתיבה שבה הוא נמצא – פתוחה או סגורה. תיבה פתוחה תפיק צלילי בס רמים יותר אך גם מפוזרים ומרוחים יותר לעומת תיבות סגורות, שיפיקו בס פחות רועם ויותר מדויק ומהודק.
יש שיטות למקם את יחידת הסאב ללא תיבה כלל ולהשתמש בחלל תא המטען כתיבת תהודה, אך שיטה זו חייבת להיות מבוצעת בדיוק רב, שכן תדרי הבס עלולים להתבטל במקרה שההתקנה נעשתה בצורה חובבנית ללא התיחסות לפיזיקה של תדרי צליל.
אפשר להעריך את איכות הרמקול על פי הנתונים הטכניים שלו, אבל לא כדאי להסתפק בכך. מומלץ להאזין לרמקולים לפני הקנייה, ולא פחות חשוב – לבחור במתקין מקצועי ומנוסה. כדאי לדעת כי גם הרמקולים הטובים והיקרים ביותר עלולים להניב איכות שמע בינונית אם לא יותקנו כהלכה.
להלן הפרמטרים העיקריים המשפיעים על איכות הצליל:
הספק: התייחסו להספק RMS כהספק האמיתי של הרמקול. זאת לעומת נתוני Watt Max/Peak המציינים הספק רגעי גבוה שבו יכול הרמקול לעמוד. אם אתם מחברים את הרמקולים ליחידת הרדיו-דיסק ללא מגבר חיצוני אפשר להסתפק ב-45-15 Watt RMS. בחיבור הרמקולים למגבר חיצוני בחרו רמקולים בעלי הספק של 45 Watt RMS ויותר.
נצילות/יעילות/רגישות: נתון הנמדד בדציבל (dB) ומציין כמה חזק ינגן הרמקול כאשר הוא מוזן בהספק של 1W. אם הרמקול מחובר למגבר חיצוני בחרו רמקול בעל נצילות של 88dB ויותר. אם הוא מוגבר באמצעות יחידת הרדיו-דיסק, שהיא בעלת מגבר קטן בדרך כלל, בחרו רמקול המציג נצילות של 90dB ויותר.
התנגדות/עכבה: זוהי ההתנגדות של הרמקול לזרם המגיע מהמגבר, והיא נמדדת באום (Ω). ככל שהערך נמוך יותר, המגבר יאלץ לספק יותר זרם לרמקול. מרבית הרמקולים לרכב הם בעלי התנגדות מספקת של 4Ω. במידה שההתנגדות נמוכה יותר, ודאו כי המגבר תומך בה. בכל מקרה הקפידו לרכוש רמקולים בעלי התנגדות זהה.
אחריות על רמקולים לרכב היא בדרך כלל לשנה.
למידע אודות תקנות הגנת הצרכן לגבי שירות ואחריות למוצרי חשמל.