1
סוגי רמקולים והתאמתם לחדר

הרמקולים נחלקים לשלוש קטגוריות עיקריות: רמקולים רצפתיים (או עמודיים), רמקולים מדפיים ורמקולים לווייניים. למרות הבדלים מסוימים באיכות הצליל, בהנחה שהרמקול הוא באיכות טובה ומבית היוצר של חברה מוכרת, הטעם והצרכים האישיים של כל אחד מהווים את הגורם המשמעותי ביותר בבחירה.

 

רמקולים רצפתיים: רמקולים שבסיסם צמוד לרצפה, המתנשאים לגובה ממוצע של 1.5-1 מטר, דבר המקנה להם חזות גדולה ומרשימה. לרוב, רמקולים מסוג זה יפיקו בס חזק ודומיננטי יותר ויעניקו תחושה של מוזיקה חיה (במת סאונד), בהשוואה לרמקולים מדפיים.

 

רמקולים מדפיים: הרמקולים מהסוג הזה קטנים במידותיהם מהרמקולים הרצפתיים. הם מקנים יותר גמישות בבחירת המיקום שלהם וחלק מהדגמים ניתן לתלייה על הקיר. הרמקולים הללו אידיאליים לשימוש בחדרים קטנים. רמקולים מדפיים מפיקים צליל מפורט ונקי, אך הם מוגבלים יותר בהפקת מלוא תחום התדרים.

 

למרות שמם, לא מומלץ למקם אותם על מדפים של כוננית או שידה, אלא על מגש או מתלה ייעודי.

 

רמקולים לווייניים: מגיעים בשלל צורות ומידות – קטנים ומיניאטוריים, דקים וגבוהים, עגולים או מרובעים. הם מפיקים את הצלילים הגבוהים והבינוניים, ולצורך הפקת הצלילים הנמוכים, הם יגובו ברמקול מסוג סאב וופר, שלעתים מצורף במסגרת מערכת מוכנה (צמד או רביעיית רמקולים וסאב וופר) או שניתן לקנות אותו בנפרד.  

 

יתרונם של רמקולים לוויינים הוא בהשתלבותם האסתטית בחדר, זאת בשל העובדה כי מרבית הרמקולים הם בעלי עיצוב מיוחד, וכיוון שניתן למקם את הסאב וופר כמעט בכל מקום בחדר. אך בשל ההפרדה בין הרמקולים והסאב וופר, איכות הצליל של מערכת כזאת לרוב נמוכה מזו של רמקולים רצפתיים. 

 

סוגים נוספים של רמקולים: לצד שלוש הקטגוריות העיקריות, ניתן למצוא סוגי רמקולים נוספים, בהם רמקולים בעלי עיצוב מיוחד, רמקולים המיועדים להתקנה מחוץ לבית, רמקולים אלחוטיים ועוד.

 

   רמקולי קיר יצרנים רבים מייצרים סדרות רמקולים המיועדות לתלייה בצמוד לקיר. אלה הם רמקולים המתאפיינים במראה דק ואלגנטי במיוחד, כזה המשתלב היטב עם מסכי טלוויזיה שטוחים. רמקולים מסוג זה הם בעלי תג מחיר גבוה, והטובים שבהם לרוב יספקו צליל באיכות יוצאת מן הכלל.

 

   רמקולים שקועים – סוג של רמקול המותקן בגומחה בקיר או בתקרה, שרק חזיתו גלויה לעין. רמקולים שקועים משתלבים בצורה מושלמת באסתטיקה של החדר, אך לרוב מספקים צליל באיכות נמוכה יותר, ועל מנת להתקינם יש להיעזר באיש מקצוע.

 

   רמקולים חיצוניים – רמקולים המיועדים לשימוש מחוץ לבית, למשל בגינה או בחצר. ייחודם הוא בעמידותם בתנאי אקלים משתנים וכן בפני לחות ומים.

 

   רמקולים אלחוטיים – רמקולים מדפיים או לווייניים, המצוידים במקלט הקולט את האות המשודר מיחידת השידור המחוברת למגבר. ניתן למקם רמקולים אלחוטיים בחלל החדר או בחדר אחר, שכן המקלט מסוגל לקלוט עד למרחק של כ-150 מטר.

 

חשוב לדעת כי מכשירים חשמליים, כגון טלפונים אלחוטיים, מיקרוגלים ומודמים ביתיים אלחוטיים, עלולים לשבש את הקליטה בהם, כיוון שהם פועלים בתחומי תדרים דומים (900MHz או 2.4GHz).

 

   מקרן סאונד – בראש קטגוריית הרמקולים האקזוטיים עומד מקרן הסאונד. זוהי יחידה אחת הממוקמת בחזית החדר (מתחת למסך הטלוויזיה או מעליו) ולמעשה מייצרת סאונד היקפי באמצעות מספר רב של רמקולים קטנים המרכיבים אותה, ומשדרים צלילים בכיוונים ובתזמונים שונים תוך התחשבות בגודל החדר ובמרחק הקירות מהם. המערכות הללו אינן נפוצות, בעיקר בשל העובדה שהאיכותיות שבהן יקרות מאוד, וכי הדעות לגבי איכות הצליל המתקבל מהן חלוקות.

 

התאמת הרמקול לחדר: כדי להתאים כראוי את הרמקולים לחדר המיועד יש להתחשב בגודלו ובאפשרות מיקום הרמקולים.

 

   גודל החדר – ראשית יש להתאים את גודל הרמקול לגודלו של החדר, וזאת משום שבעצם פעולתו דוחף הרמקול אוויר בחדר, כך שרמקול גדול ממדים בחדר קטן עלול ליצור צליל מעורבל ולא נעים לאוזן. בחללים גדולים ניתן למקם רמקולים גדולים או קטנים, בתנאי שאלה יהיו בעלי עוצמה מספקת.

 

כדאי לדעת כי גודלו הפיזי של רמקול אינו משקף כלל את איכותו. רמקול גדול ומרשים למראה יכול להישמע רע מאוד, לעומת רמקול קטן וצנוע בממדיו, שיספק חוויית האזנה מדהימה.

 

   מיקום הרמקולים – מיקום הרמקולים משפיע במידה ניכרת על הצליל המתקבל. רמקולים שאינם מותאמים לכך, ויהיו קרובים מדי לקיר או לפינת חדר, יצרו התגברות בצלילי הבס. יצרנים מסוימים מספקים את המידע באשר למיקום הרצוי של הרמקולים במפרט הטכני: האם הרמקול מיועד להצבה רחוק מהקיר, קרוב אליו או שאין מגבלה בהצבתו.

אפקט שיוצרים צמד רמקולים או מערכת היקפית איכותית בעת השמעת מוזיקה. הצלילים יוצרים תחושה של מוזיקה חיה במרחב החדר והצלילים מקבלים עומק ונוכחות וניתן לזהות את הכלים, הקולות והצלילים השונים המופקים. מערכות טובות מאוד יוצרות תחושה שהמוזיקה לא מתנגנת מתיבות הרמקול אלא מתרחשת ממש בחלל החדר.
לרוב, רמקולים רצפתיים יפיקו בס חזק ודומיננטי ויעניקו תחושה של מוזיקה חיה
לרוב, רמקולים רצפתיים יפיקו בס חזק ודומיננטי ויעניקו תחושה של מוזיקה חיה
רמקולים מדפיים אידיאליים לשימוש בחדרים קטנים
רמקולים מדפיים אידיאליים לשימוש בחדרים קטנים
בשל ההפרדה בין רמקולים לווייניים והסאב וופר, איכות הצליל שלהם לרוב נמוכה מזו של רצפתיים
בשל ההפרדה בין רמקולים לווייניים והסאב וופר, איכות הצליל שלהם לרוב נמוכה מזו של רצפתיים
העיצוב הדק של רמקולי קיר משתלב היטב עם מסכי טלוויזיה שטוחים
העיצוב הדק של רמקולי קיר משתלב היטב עם מסכי טלוויזיה שטוחים
רמקולים שקועים לרוב מספקים צליל באיכות נמוכה יחסית
רמקולים שקועים לרוב מספקים צליל באיכות נמוכה יחסית
מקרן סאונד. נדיר ויקר והדעות לגבי איכותו חלוקות
מקרן סאונד. נדיר ויקר והדעות לגבי איכותו חלוקות
2
איכות הצליל

איכות הצליל מורכבת ממספר פרמטרים, חלקם קשורים למבנה ולהרכב הפיזי של הרמקול וחלקם לנתונים הטכניים שלו.

 

מספר דרייברים: המבנה הבסיסי של הרמקול מורכב משני דרייברים (אלמנטים ברמקול שאחראים להפקת הצלילים השונים): האחד הוא וופר- להפקת תדרי הבס, ואילו השני, הקטן יותר, הוא הטוויטר- להפקת התדרים הגבוהים. כל אחד מהדרייברים פועל בתחום תדרים שונה ולכן המונח לתיאור המבנה הזה הוא רמקול בעל שני פיצולי תדר (2way).

 

קבוצה נוספת היא רמקולים בעלי שלושה פיצולים (3way), כלומר מותקן בהם דרייבר נוסף, המשמש להפקת תדרי האמצע  (mid range). ישנם אף רמקולי 3way המכילים 4, 5 ואף יותר דרייברים. אך לרוב, אם אין מדובר ברמקולים יקרים להחריד, מבית יוצר סופר איכותי המתמחה ברמקולים כאלה, רוב הסיכויים שהם לא יהיו בעלי איכויות צליל טובות.

 

יש רמקולים, בעיקר לווייניים, בעלי דרייבר אחד המספק את כל קשת התדרים
(
(full range driver– גבוהים, אמצעיים ונמוכים, שלרוב נלווה להם סאב להשלמת התמונה צלילית. רמקול בעל דרייבר אחד שיספק צליל באיכות גבוהה יהיה בדרך כלל יקר מאוד.

 

רוב המשתמשים יכולים להסתפק במבנה בעל שניים-שלושה פיצולי תדר עם עד שלושה דרייברים.

 

הדרייברים מתאפיינים בגדלים שונים שלרוב מצוינים במפרט (באינטשים), אך  חשוב לזכור כי דרייבר גדול לא יבטיח צליל באיכות טובה יותר מדרייבר קטן. איכות הצליל נקבעת בסופו של דבר על פי מכלול של פרמטרים, וגודלו של הדרייבר הוא לא מהחשובים שבהם.

 

תיבת הרמקול: יש שני סוגים של תיבות, סגורה ופתוחה, והבחירה בסוג זה או אחר היא בעיקר עניין של טעם אישי.

 

התיבה הפתוחה מאפשרת לאוויר שנוצר ונכלא בתיבה לצאת וליצור הדהוד ארוך ועמוק יותר בצלילים הנמוכים. שיטה זו נפוצה להשגת בס עמוק יותר ברמקולים מדפיים, והיא קיימת בדגמים רבים.

 

התיבה הסגורה מתאפיינת בצליל מהודק יותר, עם בס פחות רועם מזה המתקבל מתיבה פתוחה. לרוב, תיבות סגורות זקוקות ליותר כוח מהמגבר על מנת להפיק עוצמה הזהה לתיבה פתוחה.

 

בחרו תיבה שבעת הקשה עליה היא לא תישמע חלולה, אלא מעומעמת מספיק, כדי שלא תהדהד יתר על המידה ותשנה את גוון הצליל בצורה קיצונית. רצוי להימנע מתיבות העשויות פלסטיק, ולבחור תיבה מעץ או מ- mdf (שבבי עץ דחוסים).

 

ערכים טכניים: מרבית היצרנים מספקים את כל הנתונים הטכניים על לוחית בגב הרמקול. חלקם יציינו זאת במפרט הטכני המצורף לו. זכרו כי נתוני היצרן, מדויקים ומרשימים ככל שיהיו, אינם מחליפים את ההתרשמות האישית שלכם באמצעות האזנה לרמקול.  

המדריך הבא יסייע לכם לבחון את צליל הרמקולים בחנות.


   הספק: עוצמת הצליל המרבית שהרמקול יכול להפיק מבלי לעוות את הצליל. התייחסו תמיד להספק RMS, שזהו ההספק הממוצע שהרמקול מספק לכל אורך ההאזנה. רמקול בעל הספק RMS של 100 ואט יתאים כמעט לכל גודל של חדר בדירה ממוצעת, ואף גדול יותר. במידה שחדר ההאזנה גדול מסלון ביתי ממוצע, מומלץ לבחור רמקול בעל הספק גבוה יותר.
כמו כן, הקפידו שהספק הרמקולים יהיה שווה להספק של המגבר או קטן ממנו. חשוב לדעת כי דווקא מגבר בעל הספק נמוך מהרמקול עלול לגרום נזק לרמקול.

 

   התנגדות (עכבה): הנתון מתייחס להתנגדות הרמקול לזרם שמגיע אליו מהמגבר. ההתנגדות נמדדת באום (?), ונעה בערכים של 16-2. רצוי לבחור רמקול בעל התנגדות של 8?, למרות שמרבית המגברים יצליחו להתמודד עם רמקול בעל התנגדות של 6?. במידה שבכוונתכם לקנות מספר רמקולים לאותה מערכת, הקפידו שכל הרמקולים יהיו בעלי התנגדות זהה.


   נצילות/יעילות: ככל שהנצילות של  הרמקול גבוהה יותר, הוא זקוק לפחות כוח מהמגבר על מנת להפיק צליל נקי בעוצמה גבוהה, ללא עיוותים. הנצילות נמדדת ב- dBspl(sound pressure level), והיא נעה בטווחים שבין 85 ל-95 דציבל. רצוי לבחור רמקול בעל נצילות של 90dB ויותר.

 

במידה שהתנגדות הרמקול היא 8? ונצילותו 90dB ויותר, לא תהיה בעיה להתאימו כמעט לכל מגבר קיים בשוק.

 

   תחום תדרים: זהו טווח התדרים שמפיק הרמקול. הרמקול האידיאלי הוא כזה שמסוגל להפיק את מלוא תחום התדרים שאדם יכול לשמוע, קרי 20Hz-20KHz, אך בפועל מרבית הרמקולים מספקים נתון שנע בין 60Hz ומסתיים מעבר לטווח השמיעה האנושית, כלומר מעל 20KHz. לכן בבחירת הרמקול יש לשים לב לערך הנמוך ולבחור נתון נמוך ככל האפשר, כלומר קרוב ל-20Hz. עם זאת כדאי לדעת שככל שהרמקול יספק נתון נמוך יותר, הוא יהיה יקר יותר. רמקול בעל נתון של בס מתחת לתחום 40Hz שיפיק את הצליל בצורה מדויקת ואיכותית, יהיה רמקול יקר במיוחד.

 

בצמוד לנתון תחום התדרים, יצוין במפרט הטכני השינוי בדציבלים, שמשמעותו – עד כמה טווח השינוי בהפקת התדרים יהיה מדויק בלי שינוי בעוצמה. לרוב הנתון נע בין /-3dB ל- /-5dB, כאשר השאיפה היא לרמקול שיציג שינוי נמוך ככל האפשר (קרוב לאפס – (flat. מעבר לנקודת הקצה המצוינת, עלולים התדרים האלה לצנוח או לגבור בצורה משמעותית.  

ההרכב מתייחס למספר הרמקולים שכלולים בסט.   ההרכב הנפוץ הוא זה של זוג רמקולים המשמש בדרך כלל להאזנה למוזיקה.   ההרכב המקובל למערכת קולנוע ביתית הוא של 6 רמקולים – שניים קדמיים, סנטר, שניים אחוריים וסאב וופר. הרכב כזה מוכר בסימון 5.1, כאשר ה-0.1 מסמל את הסאב וופר.
בתיבה פתוחה האוויר שנוצר ונכלא בה יוצא ויוצר הדהוד ארוך ועמוק
בתיבה פתוחה האוויר שנוצר ונכלא בה יוצא ויוצר הדהוד ארוך ועמוק
רמקול בעל הספק rms של 100 ואט יתאים כמעט לכל חדר בדירה ממוצעת
רמקול בעל הספק rms של 100 ואט יתאים כמעט לכל חדר בדירה ממוצעת
במידה שהתנגדות הרמקול היא ?8 ונצילותו 90db ויותר, לא תהיה בעיה להתאימו כמעט לכל מגבר קיים בשוק
במידה שהתנגדות הרמקול היא ?8 ונצילותו 90db ויותר, לא תהיה בעיה להתאימו כמעט לכל מגבר קיים בשוק
השינוי בדציבלים נע לרוב בין  /-3db ל-  /-5db, כאשר השאיפה היא לרמקול שיציג שינוי נמוך ככל האפשר
השינוי בדציבלים נע לרוב בין /-3db ל- /-5db, כאשר השאיפה היא לרמקול שיציג שינוי נמוך ככל האפשר
3
מערכת שמע היקפית

בהאזנה למוזיקה בלבד, ניתן להסתפק במערכת הכוללת שני רמקולים בלבד. אך לצורך האזנה לצליל היקפי  כזה הקיים בסרטי DVD או תקליטורי מוזיקה מסוג DVD Audio אוSACD    מערכת רב ערוצית בעלת 5 רמקולים או יותר, וסאב וופר, תספק חוויה מהנה הרבה יותר.

 

אם ברשותכם זוג רמקולים טוב, ואתם מעוניינים להרחיב את הסט למערכת היקפית, השתדלו  לבחור רמקולים נוספים של אותו היצרן, ורצוי שיהיו אלה רמקולים ייעודיים (אחוריים וסנטר) מאותה סדרה. זאת מאחר שבעת צפייה בסרט, המעבר בין האפקטים והתפתחותם, מושפע בצורה ישירה מהאופן בו עובר הצליל בין הרמקולים השונים, בייחוד בין הקדמיים לסנטר. במידה שאלה לא יהיו בעלי צליל אחיד בצבעו, התוצאה הסופית תהיה פשוט לא טובה.

 

כמו כן, בדקו כי הצמד שברשותכם מוגן מפני השראה מגנטית של טלוויזיות מסוג CRT. במקרה שלא, השתמשו בהם כזוג רמקולים אחורי, או מקמו אותם רחוק ככל האפשר ממקלט הטלוויזיה.

 

חשוב לדעת כי יש מערכות היקפיות בטווח מחיר בינוני, שיספקו חוויית האזנה טובה בעת צפייה בסרטים, אך לא להאזנה למוזיקה. הסיבה לכך היא שמרבית הצלילים המופקים בפסקול של סרט הם מלאכותיים, ורבות המערכות המתמודדות עם הפקתן בצורה טובה, תוך דגש על תחום דינמי  גדול וללא עיוותים.

 

בנוסף לצמד הרמקולים הראשיים, כוללת המערכת ההיקפית  את הרמקולים הבאים:

 

סאב וופר: הרמקול האחראי על תחום התדרים הנמוך מאוד. סאב טוב יפיק צליל החל מתדר 20Hz, למרות שגם סאב שיפיק בס מ- 30Hz יספק. רמקול סאב מגיע בשלל עיצובים וגדלים, וניתן למיקום בכל מקום בחדר, שכן תדרי הבס הם גלים רב כיווניים מתפשטים. מרבית יחידות הסאב כיום מוגברות, כלומר הן כוללות מערכת הגברה פנימית הניתנת לכוונון באמצעות כפתור עוצמה על גבי הרמקול.

 

סנטר: הרמקול המרכזי, שממוקם על גבי מכשיר הטלוויזיה או מתחתיו. הסנטר אחראי על הפקת הדיאלוגים ונגינת המוזיקה בסרטים, וכן על מרבית האפקטים בפסקול הסרט, לכן חשובות עוצמתו ומידת דיוקו; עליו להיות מותאם לרמקולים הקדמיים בהספקו ובאופיו הצלילי.

 

אחוריים: הרמקולים הממוקמים מאחורי המאזין, להשלמת התחושה ההיקפית. הם יכולים להיות רצפתיים, מדפיים או לווייניים. עליהם להשתלב בצורה מושלמת עם הצליל המופק מהרמקולים הקדמיים. חוסר איזון בין שני זוגות הרמקולים, עלול ליצור חוויית האזנה לא מספקת, ולעיתים אף גרועה מאוד.

 

רמקולים אחוריים ניתן למצוא בכמה תצורות:

 

   מונופולרי  – רמקול השולח את הצליל לכיוון אחד, קדימה. לרוב זול יותר, ונמצא במרבית ממערכות הרמקולים המוכנות (מערכת משולבת). ישרת טוב יותר מוזיקה שקודדה למערכת צליל היקפית (DVD מוזיקלי או SACD ).

 

   דיפולרי/ביפולרי רמקול המפזר את הצליל לשני כיוונים, דבר הגורם לפיזור טוב יותר של הצליל מאחורי המאזין. חזיתו בצורת האות V, ויתרונו הגדול מתבטא בעת צפייה בסרטים בעלי צליל היקפי.

אם אתם מעוניינים להרחיב צמד רמקולים קיים למערכת היקפית, בחרו רמקולים של אותו היצרן
אם אתם מעוניינים להרחיב צמד רמקולים קיים למערכת היקפית, בחרו רמקולים של אותו היצרן
יש מערכות היקפיות שיספקו חוויית האזנה טובה בעת צפייה בסרטים, אך לא להאזנה למוזיקה
יש מערכות היקפיות שיספקו חוויית האזנה טובה בעת צפייה בסרטים, אך לא להאזנה למוזיקה
סאב וופר טוב יפיק צליל מתדר 20hz, אך גם סאב שיפיק בס מ-30hz יספק
סאב וופר טוב יפיק צליל מתדר 20hz, אך גם סאב שיפיק בס מ-30hz יספק
4
חיבורים ואביזרים

בגבו של הרמקול מצויים חיבורים לכבל המעביר את האות החשמלי מהמגבר. ברמקולים פשוטים החיבורים קפיציים ( /- spring clips). רמקולים יקרים יותר מצוידים בחיבור binding posts, המאפשר חיבור כבל עם ראש תנין או בננה, או התברגות על כבל חשוף. בדגמים מסוימים וטובים יש חיבור כפול (B wiring) בעל ארבע יציאות, כלומר זוג חיבורים לוופר וזוג חיבורים לטוויטר. זהו חיבור איכותי שתורם להפקה מדויקת יותר של קשת או טווח התדרים. החיבורים ברמקולים יקרים ואיכותיים מצופי זהב, הנחשב למוליך מעולה.

 

כבלים: כבלים איכותיים ועבים ישפרו במידה ניכרת את ביצועי הרמקולים ואת הפקת הצליל ממערכת השמע בכלל. כמו כן, כדאי להשתמש בכבלים קצרים ככל האפשר, עם מינימום עודף בין המגבר לרמקול. קחו בחשבון שכבלים איכותיים יכולים לעלות כמה עשרות דולרים למטר, וזכרו לתקצב אותם לפני הקנייה.

 

סטנדים וספייקים: על מנת למקם רמקולים מדפיים או לווייניים בגובה העיניים, ניתן להשתמש בסטנדים ייעודיים. לרוב בסיסם מסיבי למניעת תזוזות.

 

ספייקים הם מעין רגליות מחודדות, שנועדו להגביה מעט רמקולים רצפתיים מן הרצפה לצורך הפקה מדויקת של התדרים. מרבית הרמקולים הרצפתיים כוללים ספייקים מובנים או הכנה להתקנת ספייקים.

חיבורי  binding posts עדיפים על קפיציים; למטה מימין – ספייק
חיבורי binding posts עדיפים על קפיציים; למטה מימין – ספייק
5
מחיר

מחירי המערכות ההיקפיות הלוויניות נעים בין 400 שקל למערכת באיכות בינונית ומטה וכ-4,000 שקל למערכת לוויינית היקפית טובה.

 

רמקולים רצפתיים טובים ניתן למצוא בטווח של 2,500 שקל ועד עשרות אלפי שקלים לזוג באיכות גבוהה מאוד. 

 

רמקולים מדפיים טובים ניתן למצוא החל מ-2,000 שקל ועד עשרות אלפי שקלים לזוג איכותי במיוחד.

 

רמקול סנטר בינוני באיכותו ניתן למצוא גם מתחת לסכום של 1,000 שקל, ואילו רמקול איכותי יעלה בסביבות 3,000 שקל ויותר.

 

סאב וופר טוב שיתמוך במערכת היקפית גדולה (רצפתיים או מדפיים) ניתן למצוא בטווח של 2,000-5,000 שקל.

 

רמקולים שקועי קיר איכותיים ניתן למצוא ב-2,500 שקל ויותר לזוג.

תוכלו למצוא רמקולים זולים יותר בכל הקטגוריות, אבל לרוב מחברות פחות מתמחות בתחום, ובאיכות צליל נמוכה יותר.

6
אחריות

אחריות על רמקולים היא בדרך כלל לשנה ויש יבואנים שמעניקים אחריות ממושכת יותר של 3 ואפילו 5 שנים. יש חברות שאף מספקות שירות איסוף ומשלוח עד בית הלקוח. 

למידע אודות תקנות הגנת הצרכן לגבי שירות ואחריות למוצרי חשמל


המדריכים הבאים עשויים לעיניין אתכ:

איך לבחון את צליל הרמקולים בחנות



איך לבחור רסיבר