מססכי OLED ידועים בזכות כמה דברים:
זמן תגובה מיידי, שחורים מוחלטים, בהירות יחסית נמוכה וסיכוי גבוה לצריבת מסך לעומת LED רגיל. בכל שנה LG הצליחה לשפר סעיפים שונים בתפקוד המסך המהווה מוצר דגל כדי שיוכל להמשיך לשמור על הסטטוס שלו. אך בשנה האחרונה מסכי ה-QD OLED של המתחרים שכבר הגיעו לשוק הבליטו את החסרון הגדול של מסכי ה-OLED - הבהירות לא מספיק גבוהה כדי לאפשר צפייה בטלוויזיה באזור שטוף שמש כמו בסמוך לחלון מרפסת מואר שנפוץ מאוד בישראל.
מערך מיקרו עדשות
אחד החידושים הבולטים ב-G3 היא תוספת שכבת ה-MLA או Micro Lens Array. על פי LG, חלק מהאור שנוצר על ידי הפיקסלים כלל לא מגיע אל עיני הצופה, מה שמנמיך את הבהירות הכללית. בדגם ה-77 אינץ' שבדקנו יש 42.4 מיליארד עדשות שכל תפקידן הוא לכוון את האור שנוצר על ידי הפיקסל ישר אל עיני הצופה ולפי עינינו המסנוורות, זה עובד.
יחד עם משטח הקירור שהתווסף לפאנל ה-OLED Evo בשנה שעברה שאפשר להגביר משמעותית את עוצמת הבהירות לזמן ממושך, ה-G3 מסוגלת להגיע ב-HDR לשיא של כ-1500 ניט ב-10% כיסוי מסך וכ-1100 ניט ב-50% כיסוי מסך. קחו בחשבון ש-LG מציינת שיא של 2100 ניט אך מדובר ב-3% כיסוי מסך אז אלא אם אתם צופים בזיקוק בודד על רקע שמיים שחורים, יהיה קשה לשחזר את התנאים.
בפרסומים השונים של החברה מצוין שהטלוויזיה תומכת ב-100% נפח צבע אך לא מובהר על איזה תקן מדובר והיות וראינו חברות אחרות מצהירות בדיוק את אותו דבר כבר לפני שנים על מסכים נחותים פי כמה. אם אתם שותפים לתהייה, התשובה היא
תקן DCI-P3 הקולנועי שלו ספקטרום צבעים רחב משמעותית מ-Rec709 שהוא הסטנדרט בשידורי טלוויזיה רגילים.
התמיכה המלאה ב-DCI-P3 היא עדות מצוינת לספקטרום הצבעים הרחב והמדויק שה-G3 מסוגלת להגיע אליה. הפעם הביטוי חוויה קולנועית הוא לא הגזמה אלא תיאור הולם שכן זהו תקן הצבע שנהוג בבתי הקולנוע כך שצפייה בסרטים היא חוויה מעולה.
התאמה אישית
ל-G3 ישנה תכונה חדשה ומוצלחת המאפשרת לבצע התאמה אישית של התמונה דרך אשף ידידותי מאוד המאפשר לייצר מעין Custom LUT - סט של הגדרות המורה לטלוויזיה כיצד לעבד את ערכי הגוון, רוויה בהירות של כל צבע. על המסך 6 תמונות ומתוכן יש לבחור עד שתי תמונות שנראות הכי טוב. כך זה ממשיך במשך שמונה שלבים ולבסוף ההגדרה האישית מוכנה והיא מופעלת כברירת מחדל מעל כל מיפוי גוונים אחר. כלומר זה לא במקום "מצב מומחה" או "מצב ספורט" אלא בנוסף ל-Dolby Vision או HDR רגיל.
בפעם הראשונה שהגדרנו אותה, בחרנו בתמונות שבהן הצבע אינו בוהק או רווי בצורה מוגזמת והגוונים הלבנים מופיעים כלבנים לגמרי ולא צהבהבים. הגדרות התמונה אכן השתנו אך הן הבליטו את אחד השינויים הגדולים בין ה-G3 ל-G2 של שנה שעברה וזה ציפוי המסך.
ב-G2 היה ציפוי מבריק שאמנם הבליט את הצבעים אך גם החזיר הרבה מאוד אור מהסביבה, מה שהקשה על השימוש בקרבה לחלון. ב-G3 יש ציפוי מסך מט מה שמפחית משמעותית את ההשתקפות של הסביבה ופותר את הבעיה המשמעותית הזו, אך הוא גורם לצבעים להיראות פחות חיים ועזים. לכן הרצנו מחדש את אשף ההגדרות והפעם בחרנו בתמונות יותר בוהקות שבהן הצבע נראה כמזנק החוצה ואכן ראינו שיפור בחיות של הצבעים אך לעיתים הם נראו כרווים מדי ורק החלפה ל"מצב מומחה" איזנה את הגוונים כך שהם יראו מעולה.
זה אכן שיפר את החיות של הצבעים, אך כעת מקורות ישנים יותר שלא תומכים בטווח דינמי רחב באיזשהו אופן, נראו לא תקין. דוגמה לכך הוא פרק מהאנטומיה של גריי שצולם באזור 2005, שנראה שמישהו בודד את הרעש מהתמונה ואז הגביר את הסטורציה שלו בלבד למקסימום. עם זאת, כשהפעלנו את מנגנון סינון הרעשים הוא עשה עבודה מעולה והצליח להעלים כמעט את כל הרעש מהתמונה.
למעשה, עניין הרעש נטה לחזור על עצמו ולהבדיל מהדגמים הקודמים, הפעם הופיע מעין רעש באזורים החשוכים של התמונה. כלומר לא אלו שהם חושך מוחלט, אלא כמעט חושך כך שהיה מקום למצלמה לקלוט בעיקר רעש במקום מידע. בעבר הרעש הזה היה נדחס לתוך הגוונים השחורים אך כעת, גם האזורים האלה מופיעים בפירוט רב מה שמחייב הפעלת מנגנון סינון הרעשים. לכן שמחנו לגלות שאותו מנגנון עובד מעולה ומצליח לבודד את הרעש ולהעלים אותו בצורה טבעית בלי לגרום לדמויות להיראות כאילו צולמו דרך פילטר זול.
חווית גיימינג מעולה
ישנה תמיכה ב-4K 120 הרץ בכל ארבע כניסות ה-HDMI 2.1 ואם יש לכם קונסולת Xbox Series X אז גם תמיכה ב-Dolby Vision במצב זה. בנוסף ישנה תמיכה ב-G-Sync ו-AMD FreeSync Premium וגם ב-ALLM (לתגובה מיידית) ו-VRR (קצב רענון משתנה) כך שחווית הגיימינג דרך קונסולה מהדור האחרון או מחשב עם כרטיס מסך חזק, היא מעולה.
הזמן שלוקח לתמונת וידיאו במסך LCD לשנות את הצבע משחור מלא ללבן מלא ובחזרה לשחור, והוא נמדד באלפיות שנייה(ms). זמן תגובה אטי גורם לצבעים להימרח וליצור מעין שובל בתמונה בסצנות מהירות.מרבית המסכים כיום מציעים זמני תגובה קצרים מספיק, אבל לחובבי משחקים, שידורי ספורט וסרטי פעולה, כדאי לוודא שהמסך הנבחר הוא בעל זמן תגובה שלא יעלה על 5ms.
פיקסל הוא האלמנט הקטן ביותר בתמונה והוא מהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
פיקסל הוא האלמנט הקטן ביותר בתמונה והוא מהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.