סקירת wisebuy - מצלמת אקסטרים DJI Osmo Action
- תפעול מהיר
- שני מסכים
- סוללה טובה
- התאמה למתאמים של גופרו
- מכסה עדשה פריק
- איכות וידאו לא עקבית
- רמקול צורמני
חברת DJI ידועה ברחפנים המוצלחים שלה וכעת היא לוקחת את מיטב הנכסים האינטלקטואליים שלה ומטמיעה אותם במצלמת אקשן קומפקטית בסגנון גופרו. האוזמו אקשן מסוגלת לצלם וידאו ב-4K עד 60 פריים לשנייה ו-1080 עד 240 פריים. יש לה שני מסכים, מייצב תמונה אלקטרוני, סוללה שמספיקה לשעת הקלטה ועמידות במים לעומק של עד 11 מטר.
האוזמו אקשן מסוגלת לצלם וידאו ב-4K עד 60 פריים לשנייה וב-1080 עד 240 פריים לשנייה. ניתן לצלם תמונות עד 12 מגה פיקסל כשישנו מייצב אלקטרוני מעולה. שדה הראייה הוא 145 מעלות ומפתח הצמצם הוא F2.8. שדה ראייה רחב שכזה מביא איתו גם תמונה מעוותת למדי אך יש כאן שתי אופציות שגורמות לה להיראות טבעית יותר. הראשונה היא DeWarp המיישרת חזרה את התמונה אך מצמצמת את שדה הראייה, והשנייה היא המייצב האלקטרוני שגם הוא מקטין עוד יותר את שדה הראייה.
לטעמנו הצמצום בשדה הראייה הוא ויתור קל כדי להשיג את מה שכולם תמיד חיפשו - וידאו מיוצב לחלוטין שנראה כאילו הגיע ממצלמה מקצועית גדולה וכבדה. המייצב האלקטרוני כאן הוא בין הטובים ביותר שראינו, אך הוא לא מושלם. הוא מסוגל להחליק מעולה קפיצות ותנועות פתאומיות, ובנוסף להעלים רטט וחבטות קלות כך שמתקבלת תמונה מיוצבת. הבעיה שלנו איתו, היא שהמצלמה לאו דווקא מבינה היכן האופק נמצא, אלא רק עושה ממוצע של הפריים שהיא צופה בו באותו רגע. במצבים בהם רכבנו על האופנוע ובצורה טבעית הטינו את הראש הצידה ואז החזרנו אותו חזרה, המצלמה שמרה על קו אופק שגוי כך שחלק נכבד מהווידאו צולם בהטייה של כעשר מעלות - כל זאת כשהראש שלנו כבר ישר. בנוסף, ראינו כאן תופעה שהייתה נפוצה בגופרו 6, שבה הטיית הראש לצד מסוים, הוחלקה והועלמה, כלומר המצלמה נשארה דווקא אופקית, אך ברגע שהזווית הייתה חריפה מדי, התמונה הסתובבה בפתאומיות כדי להשלים את הפער. זה משהו שתוקן בגו פרו 7, אך כאן לעיתים אנחנו רואים את אותו עניין.
איכות התמונה שהתקבלה הייתה מאוד לא עקבית אך היא נעה בין טובה ל-"מה זה אמור להיות, יש לי תקלה?" בכך באותם תנאי תאורה, לעיתים קיבלנו תמונה חדה ומפורטת ולעיתים תמונה מלאה ברעשי דחיסה שנראית כאילו מישהו מזרים את הווידאו דרך חיבור סלולרי בינוני. אותו הבדל הרגיש לנו מאוד מוזר אז בדקנו את כל הפרמטרים של הקבצים והם היו זהים - 30 או 60 פריים לשנייה עם מייצב אלקטרוני מופעל יחד עם פרופיל הצבע D-Cinelike. כל הדוגמאות צולמו באור יום מלא.
מתוך הנחה שזהו המייצב שגורם לירידה בפירוט, ביטלנו אותו ואת פונקציית DeWarp המתקנת את העיוות בתמונה ועברנו לפרופיל הצבע הרגיל - כלומר ביטלנו את כל מה שמיוחד ומעניין במצלמה. התוצאה אכן השתפרה, אך הווידאו אינו שמיש שכן בלי המייצב הוא רוקד ורוטט.
כמו כן, המעבר לפרופיל צבע סטנדרטי לעומת D-Cinelike המיועד לאלו המעוניינים לבצע תיקוני צבע מחדד את התמונה במקור אך מגביל מאוד את אפשרויות העריכה שלה - כלומר הצבעים כבר רווים לגמרי. מנגד, במצב HDR שבו פרופיל הצבע נקבע על ידי המצלמה, הביא אותנו לאותה תוצאה כמו במקור - תמונה שאינה חדה ואינה מיוצבת. כך שתחת אף הגדרה, לא הגענו למצב שבו הכל עובד בצורה תקינה.
מתוך הנחה שמדובר בתוצאה יוצאת דופן, סרקנו את האינטרנט בחיפוש דוגמאות וגם שם ראינו תוצאה דומה, רמת הפירוט אינה גבוהה בעליל. בשיחה עם מנהל המעבדה של בנדא מגנטיק - היבואן הרשמי של DJI ומי ששהשאילו לנו את המכשיר לבדיקה, הם מציינים שהם לא נתקלו בדיווח כזה או דומה. אז נכון, אפשר להתגבר על זה על ידי ביטול כל הפונקציות, אך מה הטעם במצלמת אקשן בלי מייצב התמונה?
בנוסף להקלטה הרגילה, ניתן להקליט וידאו בהילוך איטי - עד 240 פריים ב-1080 שזה קצב מרשים מאוד. DJI מחלקת את הגדרות הצילום לשניים: הגדרות מקצועיות והגדרות מהירות. הבעיה היא שהיא לא ממסגרת אותם ככה, אלא משאירה לכם את החדווה בלגלות למה כל הקלטה יוצאת קצת אחרת. אחרי כחודש של התעסקות, גילינו שאם ניגשים דרך התפריט המהיר ובוחרים ב-SLO, מגיעים לצילום בהילוך איטי למתחילים. במצב זה אפשר לבחור בין שתי רזולוציות - 1080 ו-720, ומהירות X4 או X8. במצב X8 הסרטון יצולם ב-240 פריים לשנייה, ללא בחירה בפרופיל צבע, והקובץ הסופי מוגדר כ-30Fps. קובץ שכזה, אפשר לשתף בקלות והוא יופיע בצורה תקינה בכל מכשיר.
האופציה השנייה היא לבחור במצב וידאו רגיל, ומשם לשנות את הרזולוציה ל-1080, ואז ניתן לבחור מתוך מגוון יחסית רחב של קצבי פריימים, כשהמהיר ביותר הוא 240Fps. במצב זה יש תמיכה בפרופיל צבע כשהקבצים נשמרים במהירות המקורית. כדי לצפות בהם בהילוך איטי חייבים לעבור דרך תוכנת עריכה יחסית מקצועית שבה ניתן לשנות את הפרמטרים הדרושים.
פי'צר נחמד מאוד פה הוא צילום וידאו ב-HDR. בהגדרה זו אין מייצב אופטי אך הטווח הדינמי של התמונה רחב במיוחד וזה בהחלט בולט. הנקודה שבה זה בא לידי ביטוי, היא בעיקר בסצינות שבהן התנאים מאוד מנוגדים. למשל בנסיעה בין עצים צפופים, שלידם שמש בהירה עם עננים לבנים, לרוב יש נטייה שאחד הצדדים יישרף או יעלם. למשל העננים הלבנים יופיעו לבנים לחלוטין ונטולי פרטים, בעוד שהעצים יראו תקין, או להיפך - העצים יהיו שחורים ונטולי פרטים, והעננים יופיעו בצורה תקינה. בווידאו HDR, גם העננים וגם העצים חשופים בצורה אחידה ותקינה, כשכל הפרטים נשמרים. מצד שני, המייצב האלקטרוני המצוין אינו זמין במצב זה, מה שמאוד מגביל את השימושיות שלו, שכן אין עוד ייצוב תמונה מלבד אותו מייצב אלקטרוני כל שהתמונה המתקבלת נראית רועדת למדי.
בנוסף אפשר לצלם תמונות בגודל 12 מגה פיקסל ב-jpeg וב-RAW. איכות התמונות טובה אך ניכר שזוהי תכונה שהתווספה על הדרך ואינה מיועדת להחליף מצלמה כלשהי. אחת התכונות הנחמדות כאן היא האפשרות לצלם Time Lapse (צילום דולג זמן) ברצף תמונות הנשמרות בקבצי תמונה נפרדים, או בתמונות נפרדות המחוברות יחד לווידאו ישר על המכשיר. ההבדל לשאלתכם, הוא הרזולוציה שבה ניתן לצלם - תמונות הן בפורמט 4:3 ב-12 מגה פיקסל כך שאפשר לשחק במישור האנכי במעמד העריכה, ואילו הווידאו מוקלט ישירות ל-4K שהוא 8 מגה פיקסל, אך נוח מאוד לשתף אותו ישירות מהמכשיר ואין צורך בעיבוד נוסף.
DJI עשתה עבודה טובה מאוד בגיוון כמות אפשרויות השליטה במצלמה. האוזמו אקשן תקבל הוראות דרך מסך מגע, כפתורים פיזיים, פקודות קוליות ואפליקציה ייעודית. טבען של מצלמות אקשן שכאלה, הוא להיות מותקנות במקומות לא נגישים במיוחד. לשם כך ניתן לחבר את המצלמה דרך וויפיי לאפליקציית DJI Mimo המאפשרת לצפות בשידור חי מהמצלמה ישר בסמארטפון או בטאבלט. באופן טבעי ישנו עיכוב קל בין המציאות לבין מה שמוצג על המסך, אך עיכוב זה גדל מחצי שנייה לשתי שניות בזמן ההקלטה. הדיליי הזה הופך את השימוש במכשיר נייד כמוניטור ללא ריאלי וחבל, זה יכול היה להיות מצוין, אך עדיין הוא פרקטי בכל מה שקשור למיתקון המצלמה ובדיקת הזווית לפני ההקלטה.
בנוסף, האפליקציה מאפשרת לשלוט בכל הפונקציות הקיימות במצלמה וגם לצפות בהיסטוגרמה וקבל התראה על חשיפת יתר. החיבור נעשה דרך וויפיי ישיר למצלמה כך שהטווח יכול להגיע גם לכעשרים מטר בשטח פתוח, תלוי במכשיר.
השליטה הקולית רלוונטית למספר פונקציות מפתח המוקראות באנגלית. בכך תוכלו להתחיל ולעצור את ההקלטה, לצלם תמונה, להחליף בין המסכים ולכבות את המכשיר, הכל דרך הוראה בעל פה כך שגם אם אין לכם גישה נוחה למצלמה, עדיין ניתן לנהל אותה. התכונה עובדת היטב אך כצפוי, רק אם אתם באזור שקט, או באזור רועש אם אתם צועקים לתוך המצלמה.
על המצלמה עצמה ישנם שלושה כפתורים: כפתור ההקלטה מאפשר, מעבר למובן מאליו, להדליק את המצלמה ולהתחיל להקליט אוטומטית בפורמט ברירת המחדל, ללא קשר למצב שבו כיביתם אותה, ולחיצה נוספת תעצור את ההקלטה ותכבה את המצלמה. כפתור ההדלקה גם הוא מגיע עם פונקציה כפולה: לחיצה ארוכה תדליק ותכבה את המצלמה, לחיצה קצרה תכבה את המסך בלבד. כפתור ה-Quick Shot מאפשר לעבור בזריזות בין שמונה מצבי הצילום. את מגוון המצבים שזמינים בכפתור ניתן לנהל דרך התפריט, כך שלא חייבים לגלול דרך כולם, אלא אפשר לצמצם למצבים הספציפיים שרלוונטיים לכם. לחיצה ארוכה על כפתור זה תפעיל את המסך הקדמי.
הפעם DJI עשתה את מה שרבים ציפו שגופרו תעשה מזמן - הכפילה את כמות המסכים הרלוונטיים כך שבנוסף למסך המגע בגודל 2.25 אינץ' מאחור, ישנו מסך צבעוני מקדימה בגודל 1.4 אינץ', כך שניתן לבצע צילום עצמי בקלות וללא אביזרים נוספים. בעוד שהווידאו המצולם הוא לרוב ב-16:9, המסך הקדמי בנוי ביחס תצוגה של 4:3. דרך ההגדרות ניתן לבחור באיזה אופן להציג את התמונה אך ההקלטה נעצרת בהחלפה בין המסך הקדמי לאחורי. לכל צלם יש את השימוש הרלוונטי עבורו, לנו זה הרגיש כמו מכונת וולוגים מצוינת שכן מדובר במצלמה קטנה ומיוצבת, ואם הסאונד מוצלח, אז מדובר בכלי עבודה מעולה.
אם יש סעיף אחד שצרכנים נוטים לדלג מעליו הוא נושא הפידבק, ולטעמנו הוא קריטי לחוויית שימוש טובה. במצבים שבהם המצלמה אינה נראית לעין, הצלם צריך להסתמך על חיווי קולי או ויזואלי מכל סוג, כדי להבין האם המצלמה בכלל החלה להקליט או לא. בנוסף לנורות המובנות בחלקו העליון והקדמי, לאוזמו אקשן ישנו רמקול צורמני למדי שהווליום שלו נמצא במעין לימבו שבו הוא רועש מדי לבית וחלש מדי לסביבה רווית אקשן. בכך כשאתם עומדים בצומת עמוס מכוניות ומבקשים להפעיל את ההקלטה, והמצלמה מותקנת לה על הקסדה של האופנוע, כמעט ולא ניתן לשמוע הצפצוף שמאשר את תחילת או סיום ההקלטה. לעומת זאת, כשמגיעים לבית ורוצים לשחק בהגדרות, הציוצים הצרודים כל כך חזקים' שהם מטרידים את שאר בני הבית. כדי לשנות את עוצמת הצפצוף יש לגשת לעומקי התפריט ושם לבחור מבין 3 עוצמות, אך בזמן צפייה בסרטונים ישירות על המצלמה, ניתן להחליק את האצבע לאורך המסך ומיד לשנות את הווליום. חבל שזה לא עובד כך או בדומה גם במצב הרגיל אך אנחנו יכולים להבין את ההגיון במניעת שינוי ווליום בטעות.
הסאונד היה מוצלח בצורה מפתיעה. אכן לא מדובר במיקרופון שהיינו משתמשים בו לצרכים מקצועיים, אך אם אתם וולוגרים שרוצים לצלם משהו על הדרך, כל עוד אין הרבה רעש סביבכם הסאונד בסדר גמור. כן ניתן לחבר מיקרופון חיצוני דרך חיבור ה-USB C כך שאם יש לכם מתאם זה יכול בתיאוריה לעבוד, DJI מצידה לא מפרסמת רשימה של מיקרופונים תואמים אך בהחלט מוכרת מתאם עצמה. כן נציין, שלמרות שיש פונקציה של הפחתת רעשי רוח, היא אינה שימושית ברוח שנגרמת מנסיעה באופנוע אלא יותר רלוונטית בפעילויות איטיות יותר.
מגוון אפשרויות ההתקנה מטעם DJI לא רחב במיוחד, שזה הגיוני למכשיר שרק יצא לשוק, אך ניתן לחבר את הכלוב הכלול באריזה לתושבות הקיימות של גופרו. כך שאם יש לכם כבר מגוון אביזרים של החברה, תוכלו להשתמש בהם בלי בעיה. שמחנו מאוד לראות שכן מכסה העדשה ניתן לפירוק בקלות על ידי הברגה, כך שניתן להשתמש בפילטרים כמו ND ללא מתאמים נוספים. המצלמה עמידה כפי שהיא בפני אבק ומים עד לעומק של 11 מטר, ויחד עם קייס צלילה ייעודי היא עמידה לעומק של עד 60 מטר.
הסוללה הפתיעה אותנו לטובה. מדובר בסוללה מסוג LiPo בקיבולת של 1300 מיליאמפר שסיפקה עבורנו כשעה של הקלטה ב-4K ואם תפחיתו את הרזולוציה היא גם תספיק ליותר זמן. הטעינה מתבצעת דרך איזה מטען או שקע USB שכבר יש לכם, שכן המצלמה לא מגיעה עם מטען ייעודי. זמן הטעינה עומד על כשעה וחצי אבל זה מאוד תלוי בהספק המטען שנעשה בו שימוש.
זוהי סוללה נשלפת שניתן להחליף בקלות, אך מסיבה כלשהי, הפאנל התחתון של המכשיר הוא חלק בלתי נפרד ממנה, כך שמבחינת אחסון היא מגיעה במידות לא נוחות במיוחד. לטעמנו זה נועד כדי להפחית את כדאיות השימוש בסוללות של יצרן אחר, שכן איטום המצלמה נשען בין השאר על חלק זה, ושימוש במוצר באיכות נמוכה יכול לסכן את האטימה למים.