האם בקרוב רחפנים יגיעו עם לוחית רישוי?
תקנה חדשה שנבחנת בארה"ב בימים אלו עשויה לדרוש מבעלי רחפנים לסמן את הרחפנים עם לוחית רישוי המציגה את מספר הרישוי שלהם
שוק הרחפנים החל לצוץ מעל לפני הקרקע (תרתי משמע) במהלך השנים האחרונות, עם התעצמותם של הרחפנים - מהקטנים לגדולים, מהמחירים הזולים למחירים היקרים. כיום, כל אדם שבכיסו עשרות שקלים יכול להתחדש ברחפן קטן לשימוש הפרטי וללא כל פיקוח. כעת, תקנות חדשות שבוחנת רשות התעופה האמריקאית (FAA), יחייבו את אזרחי ארה"ב לרשום את הרחפנים ברשויות ולהציג על גביהן את מספר הזיהוי שלהם. כך עולה מתוך דיווח של מגזין בלומברג שפורסם מוקדם יותר השבוע.
על פי התקנות הנוכחיות של ה-FAA, בעלי רחפנים מוזמנים לרשום את הרחפנים על שמם, אך את אותו מספר זיהוי המוצמד אליהם הם יכולים להסתיר מתחת למכסה המנוע של הרחפן, יחד עם הסוללה. מספר הזיהוי עליו דנה התקנה החדשה שנבחנת למהווה הינו המקביל של מספר הרישוי בשוק התחבורה, כאשר אופן הצגתו על גבי הרחפן עשוי להגיע בתצורה דומה ללוחיות הרישוי המוכרות לנו מהרכבים שלנו.
מדבריו של דן אלוול, מנהל רשות התעופה האמריקאית:
"אנו צריכים הבטחה כי כל רחפן, כל מטוס ללא טייס, הפועל במרחב האווירי ניתן לזיהוי ולמעקב. פשוט כמו שזה נשמע".
הסיבה שמובילה את רשות התעופה האמריקאית להגביר את האכיפה בעניין כלי טיס בלתי מאויישים מסוגים שונים אינה מגיעה כרעם ביום בהיר. מדובר בשוק פרוץ שמעיב לרשויות לא רק בארה"ב אלא ברחבי העולם, והסיבה לכך ברורה: כיום אין אפשרות לזהות את כלי הטיס והשיוך שלהם, ובמקרה שבאלו מבוצע שימוש לצורך ביצוע פעולות בלתי חוקיות, לגורמי החוק ישנו קושי מהותי באכיפה. כמו כן, לא אחת התרחשו בשנים האחרונות תאונות אוויריות, כאשר רחפנים התנגשו במטוסים מסוגים שונים שטסו בגובה נמוך (לקראת נחיתה, לאחר המראה או מכל סיבה אחרת).
בשלב זה לא ברור מתי והאם יכנסו התקנות לתוקף, אך אין ספק כי ברגע בו תבצע ארה"ב את האכיפה בנושא - עשויות מדינות נוספות במערב לפעול אותה צורה. נכון לרגעים אלו טרם ידוע על תוכניותיה של ממשלת ישראל לדרוש מבעלי רחפנים לרשום את כלי הטיס הבלתי מאוייש במשרד התחבורה ולהציג עליהם לוחית רישוי, אך בהחלט ייתכן כי הדבר עשוי לקרות בשלב כזה או אחר.