בישראל פועלים מספר אתרי מכירות מתמחים מובילים ובנוסף מאות חנויות מקוונות. בין אתרי המכירות המתמחים יש בודדים שערבים לכספו של הצרכן ומבטיחים שבמקרה של אי אספקה הצרכן יקבל את כספו בחזרה. סוג אחר של אתרי קניות מתמחים הם אלה המשמשים כמתווכים בלבד בין הצרכן ובין חנויות אחרות, אך אינם מחויבים לצרכן במקרה של בעיה אלא מפנים אותו לחנות שממנה נרכש המוצר. כדי לדעת מהי מידת מחויבותו של אתר המכירות כלפי הצרכן, קראו  את התקנון ואת אמנת השירות שלו.

לצד אתרי המכירות פועלים חנויות מקוונות רבות. חלקן הן חנויות רגילות שאתר באינטרנט משמש כערוץ מכירה נוסף שלהן, וביתר המקרים מדובר בחנויות וירטואליות שקיימות ברשת בלבד. בכל מקרה בחנו את החנויות בקפידה ורצוי לבחור באחת שאתם מכירים או שקיבלתם עליה המלצה מחברים.


בנוסף, יש להבחין בין אתרי מכירות ובין אתרים המספקים השוואת מחירים בלבד. רבים נוטים להניח שעצם הופעתה של חנות באתר השוואת מחירים מעיד על אמינותה, אבל זאת הנחה מוטעית. אתרי השוואת מחירים כמעט שאינם בוררים את החנויות שמופיעות בהם ובטח לא לוקחים אחריות על המכירה.  

לפני הקנייה

בדקו את פרטי החנות: כיום, כשכל אחד יכול להקים אתר מכירות באינטרנט במינימום השקעה ומאמץ, חשוב ללבדוק שאכן מדובר באתר מכירות פעיל, חוקי ואמין. התרשמו מאתר האינטרנט וממידת רצינותו ומקצועיותו. קראו את דף "אודות" ועיינו בתקנון ובאמנת השירות של האתר. חנות רצינית בדרך כלל תספק את המידע הבא: שם העסק, כתובת, טלפון, כתובת אי-מייל, ופירוט לגבי האפשרות לביטול העסקה.

 

בדקו את פרטי המוצר: בררו את הפרטים המלאים של המוצר, את שם היצרן וארץ הייצור, את מחיר המוצר כולל דמי משלוח ואת תנאי התשלום. בדקו את תוקף האחריות ולא פחות חשוב – מי נותן את האחריות למוצר. זאת מאחר שבמקביל ליבואן הרשמי של מותג מסוים יכולים לפעול יבואנים אחרים, שמידת מחויבותם למותג ולשירות לאחר המכירה עשויה להיות נמוכה מזו של היבואן הרשמי.


חשוב לוודא שאתם בוחרים בדיוק בדגם הרצוי. יש לא מעט דגמים דומים שההבדל בשמותיהם הוא באות או בספרה, כך שאפשר להתבלבל בקלות. בדקו שוב בשלב ההזמנה כי אכן מדובר בדגם הרצוי.

 

גלו חשדנות כלפי מחיר נמוך מדי: כשמשווים מחירים ומגלים מחיר נמוך במיוחד, כדאי להיות חשדניים. יתכן שמסתתרות עלויות נוספות שהופכות את המוצר להרבה פחות זול, אם זה דמי הובלה מופרזים או תוספות ואביזרים חיוניים. זכרו גם כי שינוי קל בשם הדגם יכול להעיד על דגם מיושן או נחות ולכן זול יותר. אפשרות נוספת היא שמדובר במוצר מחודש (Refurbished) או מתצוגה. החנות חייבת לציין כי מדובר במוצר כזה. בדקו שוב, אולי הפרט הזה חמק מעיניכם או שמא אכן מדובר בהסתרה מכוונת.

 

עוד סיבה למחיר נמוך יכולה להיות אמצעי למשוך קונים לאתר שכלל אינו משווק את הדגם המדובר, ולנסות לשכנעם לרכוש דגם ואף מוצר אחר (מוצר פיתיון). במקרה הגרוע יותר זה יכול להיות סוג של תרגיל עוקץ שבמסגרתו נגבה תשלום ללא כל כוונה לספק את המוצר. 

 

מחיר נמוך במיוחד יכול גם לרמוז על הבדל בתנאי האחריות והשירות לאחר המכירה. למשל, מוצרים המיובאים ביבוא מקביל אינם תמיד זוכים לאותה רמת אחריות שמעניק היבואן הרשמי. 

 

שימו לב לתנאים חריגים: אם אתם נתקלים באחד או יותר מהסימנים הבאים הימנעו מרכישה באתר: חוסר במידע חשוב כמו פרטי קשר ומידע אודות החנות; זמן אספקה מאוחר מדי של כשלושה שבועות ויותר; דרישה לקבל את הכסף במזומן או על ידי העברה בנקאית; היעדר אפשרות לשלם בכרטיס אשראי; בקשה למשלוח תשלום לתא דואר או לכתובת השונה מהכתובת הרשמית של האתר. כמו כן אם האתר אינו מוכר, מומלץ להתקשר למקום, ואם אין מענה או שבמהלך השיחה עלו בכם חשדות כלפי הצד השני, ותרו על הקנייה באותו מקום.

 

בררו את מדיניות הפרטיות: כדי להבטיח שהאתר לא ימסור את פרטיכם לגורם שלישי, למדו על מדיניות הפרטיות של האתר. זו יכולה להופיע בתקנון או כסעיף נפרד. אם מדיניות הפרטיות אינה קיימת או שאינה ברורה לכם ראו זאת כסימן מחשיד ושיקלו לקנות באתר אחר.

 

בקנייה
שלמו בכרטיס אשראי:
תשלום בכרטיס אשראי באתר מאובטח בטוח לא פחות מקנייה בחנות באמצעות כרטיס אשראי. בנוסף, חברות האשראי מחויבות על פי חוק להחזיר לצרכן את מלוא כספו תוך 30 יום אם כרטיס האשראי שלו נוצל באופן לא חוקי באתר מאובטח. לעומת זאת תשלום במזומן, צ'ק או העברה בנקאית אומר שאתם מוותרים על ההגנות שנותן לכם חוק כרטיסי האשראי.


בתשלום באמצעות כרטיס אשראי ניתן לבקש לשלם בתשלומים ולנסות לבקש שמועד החיוב הראשון יהיה אחרי המועד המתוכנן לקבלת המוצר. כך, במקרה שהמוצר לא סופק, הצרכן יכול לבטל את העסקה ואת החיובים. לפרטים נוספים קראו את מדריך WiseBuy לזכויות הצרכן ברכישה באמצעות כרטיס אשראי.

.

 

ודאו שהאתר מאובטח: ברוב המקרים התשלום אכן מתבצע באמצעות כרטיס אשראי. כדי למנוע חשיפת פרטי הכרטיס האתר חייב להיות מאובטח בפרוטוקול האבטחה הבין לאומי SSL. באתר מאובטח מופיע סמל של מנעול בתחתית הדפדפן בכל תהליך הרכישה. בכל מקרה אל תשלחו את פרטי כרטיס האשראי באי-מייל, הוא אינו מאובטח.

 

לאחר הקנייה
שימרו אישור על ביצוע העסקה:
דאגו להדפיס ולשמור את אישור העסקה הכולל את פרטי המוצר ומחיר העסקה. קראו אותו בעיון וודאו שהכל תקין. אם משהו לא ברור או נתקלתם בבעיה, צרו קשר מידי עם בית העסק ודווחו לו על כך.

 

בדקו את המוצר עם קבלתו: ראשית בדקו את האריזה וראו שהיא מקורית ושלמה. ודאו כי קבלתם את הדגם המבוקש, סקרו את המוצר וראו שהוא שלם וחף מפגמים. שימו לב שכל האביזרים הנלווים אכן מצורפים, ובכלל זה גם חוברת הוראות בעברית. אם נתקלתם בבעיה, יש ליצור קשר מיידי עם בית העסק ולדווח לו על כך.

 

ביטול עסקה בקנייה באינטרנט
אם התאכזבתם מהמוצר או מהשירות או התחרטתם על הקנייה מכל סיבה שהיא, תוכלו להחזיר את המוצר לחנות. קנייה באינטרנט נכללת בחוק הגנת הצרכן, שבמסגרתו ניתן להחזיר מוצר בלי כל סיבה מיוחדת ולקבל את הכסף חזרה בניכוי דמי ביטול. לפרטים מלאים אודות ביטול עסקה והחזרת מוצר לחצו כאן.

אם מדיניות הפרטיות אינה קיימת או שאינה ברורה ראו זאת כסימן מחשיד
אם מדיניות הפרטיות אינה קיימת או שאינה ברורה ראו זאת כסימן מחשיד
תשלום בכרטיס אשראי באתר מאובטח בטוח כמו בחנות
תשלום בכרטיס אשראי באתר מאובטח בטוח כמו בחנות
באתר מאובטח מופיע סמל של מנעול בתחתית הדפדפן
באתר מאובטח מופיע סמל של מנעול בתחתית הדפדפן
בררו אם מחיר המוצר כולל דמי משלוח
בררו אם מחיר המוצר כולל דמי משלוח