1
אפשרויות הצילום

כל מצלמה מתעדת את הדרך שלפני המכונית, ומצלמות רבות מציעות אפשרויות צילום ותכונות נוספות, בהן צילום חוץ ופנים במקביל, צילום אחורי (בנוסף לקדמי), צילום בחנייה, צילום בחושך ווהקלטת קול.

 

לצילום חוץ בלבד של הדרך שלפני המכונית תתאים מצלמה סטטית בעלת עדשה אחת שמותקנת בחזית הרכב ומצלמת רק את מה שקורה לפני המכונית. דגמים מסוימים של מצלמות מהסוג הזה כוללים אפשרות לכוון את המצלמה שמאלה או ימינה עד זווית מסוימת, תלוי בדגם, ולצלם גם את המתרחש בתוך המכונית ובצדיה. ואז, לדוגמה, אם צילמתם את הדרך ועצר אתכם שוטר - תוכלו להסיט את המצלמה לכיוון חלון הנהג ולתעד את השיחה ביניכם. אופציה זו לרוב זולה יותר ממצלמה בעלת שתי עדשות, ותתאים לנהגים שלא חשוב להם לתעד שתי זירות צילום בעת ובעונה אחת.


לצילום חוץ ופנים בעת ובעונה אחת בחרו מצלמה בעלת שתי עדשות, הנקראת מצלמה דואלית, דו-כיוונית או עדשה כפולה. מצלמה כזאת יקרה יותר ממצלמה בעלת עדשה אחת, והיא מתאימה בעיקר לציי רכב, למוניות, לרכבי הסעה ולרכבים מסחריים אחרים. אבל מצלמה דו-כיוונית תתאים גם להורים לנהגים צעירים, ולכל מצב אחר שבו תרצו לתעד פעילות בתוך הרכב ומחוצה לו בעת ובעונה אחת. גם במצלמות מהסוג הזה יש דגמים שניתנים לכוונון.

 

בדגמים מסוימים של מצלמות דרך יש גם אופציה של צילום אחורי, לתיעוד הדרך שמאחורי המכונית. חלק מדגמי המצלמות האלה משמשים גם כמצלמת רוורס, בשילוב מסך מובנה.

אפשרות צילום נוספת היא מצב חניה: במצלמות מהסוג הזה מותקן חיישן שמפעיל את המצלמה ברגע שהוא מזהה תנועה בסמוך לרכב ובכך מתקבל תיעוד של ההתרחשות ושל הרכב הפוגע. כדי שצילום כזה אכן יתרחש, על המצלמה להיות מחוברת ישירות למצבר או להיות מצוידת בסוללה מובנית. עוד על חיבור למצבר וסוללה - בפרק התקנה ועמידות.


 


נתון נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא זווית הצילום. ככל שזווית הצילום רחבה יותר, כך תקלוט המצלמה שטח פנורמי גדול יותר. הזווית הקיימת במצלמות השונות נעה בין 100 ל-170 מעלות. מומלץ לבחור מצלמה בעלת זווית של 120 מעלות לפחות, ואם חשוב לכם לתפוס תמונת נוף רחבה יותר, וכן כדי להבטיח תיעוד נרחב יותר של האזור המצולם לכל מקרה אחר - בחרו זווית גדולה בהתאם.

 

בבחירת מצלמת דרך אל תוותרו על פונקציית צילום לילה, כדי שתוכלו לקבל תיעוד ברור של הדרך גם בשעות החשיכה ובתנאי תאורה ירודים. צילום הלילה נעשה באמצעות אינפרה אדום ונורות לד. פרמטר נוסף שכדאי להכיר בהקשר זה הוא מפתח הצמצם של עדשת המצלמה, שמשפיע על בהירות התמונה בתנאי תאורה ירודים. מפתח הצמצם נמדד ביחידות f עם מספר לצדה. מפתח הצמצם במצלמות לרכב נע בין f2.0 ל-f1.6. ככל שהנתון נמוך יותר (פחות מ-2.0 וקרוב ל-1.6) כמות האור שתיכנס לעדשה תהיה גדולה יותר והתמונה תהיה בהירה יותר.

 

הקלטת שמע: זכרו שלא כל מצלמת דרך מקליטה גם קול, לכן אם אתם מעוניינים להקליט קול וצליל, למשל לתיעוד שיחה ביניכם לבין שוטר תנועה או ביניכם לנהג אחר, וכן לצילום משפחתי וחברתי בתוך הרכב - בחרו מצלמה שמקליטה קול.


מצלמה דו-כיוונית, עדשה כפולה מצלמה בעלת שתי עדשות שמתעדת שתי זירות צילום בעת ובעונה אחת. עדשה אחת של המצלמה מתעדת את הדרך שלפני הרכב, ואילו העדשה השנייה מתעדת את פנים הרכב.
2
איכות הווידיאו והסטילס

הנתון העיקרי שמשפיע על איכות הווידיאו הוא הרזולוציה של המצלמה. הרזולוציה קובעת את חדות התמונה ואת רמת הפירוט שלה. המלצתנו היא לבחור מצלמה באיכות גבוהה, גם אם אתם חושבים שדי לכם בתיעוד כללי של ההתרחשות. רזולוציה גבוהה במצלמה תאפשר זיהוי המספר בלוחית הרישוי של הרכב שלפניכם (או מאחוריכם במצלמה דו-כיוונית), ותעניק פירוט טוב יותר בתיעוד בחשיכה. בנוסף, מאחר שניתן להשתמש במצלמת הרכב כמצלמת וידיאו לכל דבר, רזולוציה גבוהה תהיה טובה לכל מקרה שבו תרצו לקבל תמונה איכותית שתוכלו להציג אחר כך על מסך גדול. רזולוציות הווידיאו הקיימות במצלמות השונות נעות בין 640x480‏ ל-1920x1080. הרזולוציה המינימלית המומלצת היא 1280x720, שהיא רזולוציית HD בסיסית, ולאיכות תמונה ברמה הגבוהה ביותר, בחרו ברזולוציה 1920x1080 (Full HD).

 

יש דגמים שבהן ניתן לקבוע רזולוציות צילום שונות מתחת לרזולוציה המרבית, כך שבמקרים שבהם אין לכם צורך באיכות הגבוהה ביותר, תוכלו לצלם ברזולוציה נמוכה יותר ובכך לחסוך מקום בכרטיס הזיכרון.

 

נתון נוסף שמשפיע על איכות הווידיאו הוא קצב הפריימים. נתון זה נמדד ב-fps (פריימים לשנייה) והוא קובע עד כמה חלקה ורציפה תהיה תמונת הווידיאו. ברוב המצלמות מהירות הצילום היא 30fps. בדגמים מסוימים, בדרך כלל יקרים ומתקדמים יותר, מהירות הצילום עומדת על 60fps והיא מאפשרת לקלוט יותר פרטים בזמן נסיעה במהירות גבוהה.

 

צילום סטילס: הייעוד העיקרי של מצלמות רכב הוא תיעוד הנסיעה בווידיאו, אבל זאת גם הזדמנות לצלם את הדרך, או נקודות ציון מסוימות, וגם את הנעשה בתוך הרכב בנסיעה משפחתית או חברתית. אם תכונה זו חשובה לכם בחרו מצלמת דרך שמצלמת גם תמונות סטילס ובעלת רזולוציית סטילס של 5 מגה פיקסל לפחות.

3
הקלטת קבצים ושמירתם

הקבצים המצולמים מאוחסנים בכרטיס זיכרון, שבדרך כלל אינו מצורף למצלמה ויש לקנותו בנפרד. במרבית המצלמות נפח הזיכרון המרבי הנתמך הוא 32GB. משך ההקלטה בכרטיס עומד ביחס ישיר לנפח שלו. כרטיס של 32GB יעניק לכם בין 12 ל-16 שעות הקלטה, תלוי ברזולציית הצילום - ככל שזו גבוהה יותר, משך ההקלטה יתקצר בהתאם. נתון נוסף שיש להתייחס אליו בהקשר של כרטיס הזיכרון הוא מהירות העברת הנתונים שלו. נתון זה מדורג ב-Class, למשל Class4 ,Class2 וכך הלאה. חלק מהמצלמות אינן תומכות בדירוגים הגבוהים, על פי רוב 10, ויש לבדוק זאת, כמו גם את נפח הזיכרון המרבי הנתמך וכמובן את סוג כרטיס הזיכרון.

מי שמעוניין לשמור את הקבצים לשימוש עתידי, יכול להעבירם למחשב, או להחליף את הכרטיס המלא באחד חדש. במקרה כזה חשוב שיהיה ברשותכם כרטיס חלופי.

 

בדגמים רבים ההקלטה מתבצעת בצורה מחזורית, שמשמעותה היא שברגע שכרטיס הזיכרון מתמלא, המצלמה מקליטה על הקבצים הקיימים לפי סדר הקלטתם, מהישן ביותר ועד האחרון שצולם. הקלטה מחזורית מומלצת מאוד מאחר שהיא מאפשרת צילום רציף, כל עוד לוקחים בחשבון שהקבצים הישנים נמחקים ואינם.

 

רכיב G-Sensor שקיים בדגמים מסוימים של מצלמות דרך מבטיח את שמירת הקובץ הרלוונטי ברגע שהוא מזהה פגיעה ברכב ובכך מונע את מחיקתו על ידי הקלטה מחזורית. אמצעי אחר להגנה על קובץ ספציפי מפני מחיקה הוא נעילת SOS שמתבצעת בלחיצה על כפתור ייעודי במצלמה.

4
מסך מובנה במצלמה

ניתן לצפות בקבצים המוקלטים באמצעות המחשב בעזרת כבל USB או קורא כרטיסים, וכן במכשירים ניידים אחרים דוגמת סמארטפון וטאבלט עם אפליקציה מתאימה. מסך מובנה שקיים בדגמים מסוימים מאפשר לצפות בקבצים במכשיר עצמו, אם בשידור ישיר ואם במועד מאוחר יותר. חלק מהמסכים הם מסכי מגע שבאמצעותם ניתן לשלוט במצלמה ולנווט בתפריטים שלה. גודל המסך בדגמים השונים נע בין 2 ל-3.5 אינטש.

 

מסך מובנה יכול להיות נוח ושימושי, אבל גם להוות סיכון בטיחותי, בייחוד אם המסך פעיל בזמן הנסיעה, וגם כפריט נוסף שנמצא בטווח הראייה של הנהג ועלול להסיח את דעתו. עם זאת, אם מצלמת הרכב משמשת גם כמצלמת רוורס, מובן שהמסך מהווה חלק בלתי נפרד מהחבילה.

5
תכונות מיוחדות וחיבורים

זיהוי תנועה: חיישן ברכב שמתחיל את פעולת המצלמה ברגע שהרכב מתחיל בנסיעתו ובכך מבטיח תיעוד מלא של הנסיעה גם אם שכחתם להפעיל את המצלמה.

תיעוד מסלול הנסיעה: רכיב GPS שקיים בדגמים מסוימים מאפשר לתעד את מסלול הנסיעה ואת מהירות הרכב לאורך המסלול. וכך, אם קיבלתם דו"ח מהירות שגוי, תוכלו להוכיח בעזרת תיעוד זה שנהגתם במהירות המותרת.

תאריך ושעה: מומלץ מאוד לבחור מצלמה שכוללת חתימת התאריך והשעה על סרט הווידיאו לצורכי ביטוח וכראיה משפטית.

 

חיבורים: רובן ככולן של מצלמות הדרך מצוידות בשני חיבורים סטנדרטיים - חיבור USB למחשב וחיבור TV Out  או A/V להצגת הקבצים על מסך. דגמים רבים כוללים גם יציאת HDMI להעברת קובצי HD, ובדגמים ספורים אף קיים ממשק Wi-Fi להעברה אלחוטית של קבצים.

6
עמידות והתקנה

הקפידו לבחור מצלמה איכותית שלא תכשיל אתכם ברגעי מבחן וגם תשרת אתכם היטב לאורך זמן. השוק מוצף באינסוף דגמים באיכויות שונות מבית היוצר של מגוון יצרנים, החל ביצרנים עלומי שם שמנפיקים מוצרים מפוקפקים ועד מותגים המובילים שמקפידים על הסטנדרטים הגבוהים ביותר. לכן השתדלו להתרשם מהמצלמה באופן אישי: בחנו את איכות החומרים, ההרכבה והגימור. תוכלו להרגיש אם הפלסטיקה זולה ואם ההרכבה ורמת הגימור נחותים, שמזכירים יותר צעצוע מאשר מכשיר מקצועי.

 

עוד דבר שיש לבדוק בהקשר של עמידות הוא עמידותה של המצלמה בטמפרטורות גבוהות. לכל מכשיר דיגיטלי יש רגישות לחום שעשוי לשבש את פעולתו, ובטמפרטורה מסוימת אף עלול לגרום לו נזק בלתי הפיך. באקלים הישראלי, שבו הטמפרטורה ברכב בזמן חנייה יכולה להגיע ל-50 מעלות ואף יותר, חשוב לבחור מצלמה שמסוגלת לעמוד בטמפרטורה של לא פחות מ-60 מעלות צלזיוס.

כמו כן, כדאי להקדיש מחשבה גם לעיצובה ולגודלה של המצלמה. המצלמות זמינות במגוון רחב של גדלים, צורות ועיצובים, ומומלץ לבחון מספר דגמים כדי למצוא את זו שתהלום את טעמכם ותתאים לסביבת ההתקנה שלה. למשל, שלא תהיה גדולה ביחס לסביבה ולמכשירים אחרים ברכב, ושעיצובה יתאים לעיצוב הרכב וישתלב עמו בהרמוניה.


התקנת המצלמה עצמה נעשית בפשטות באמצעות הצמדתה לשמשת הרכב או ללוח המחוונים. חלק מההתקנים כוללים אפשרות צידוד - ימינה-שמאלה, מעלה-מטה.

7
סוללה וחיבור למקור מתח

על מנת שהמצלמה תפעל עליה להיות מחוברת למקור מתח. שיטת ההזנה הנפוצה היא חיבור לשקע המצית ברכב באמצעות כבל תואם המסופק עם המצלמה. שיטה זו נוחה וקלה ליישום, אבל יש לה שני חסרונות עיקריים: אם מנוע הרכב דומם, או שהמתנע (הסוויץ') אינו מופעל כשהרכב חונה - המצלמה לא תפעל, ואז לא יתאפשר תיעוד במקרה של פגיעה ברכב במצב חניה. בנוסף, אם שקע המצית משמש כמקור מתח למכשירים אחרים דוגמת טלפון סלולרי או מכשיר ניווט, תיאלצו לתמרן ולוותר על חיבורו של מכשיר זה או אחר לשקע המצית.

אפשרות אחרת היא לחבר את המצלמה ישירות למצבר. זה נוח יותר ופוטר את הנהג מנוכחותו של כבל נוסף בסביבתו, ואם יש לכם מכשירים אחרים שניזונים משקע המצית, יש לכם מכשיר אחד פחות לחלוק עם שקע המצית. חיבור המצלמה למצבר מתבצע בידי גורם מקצועי המתמחה בהתקנות לרכב.

 

חלק מהדגמים של מצלמות לרכב כוללים סוללה מובנית נטענת שמאפשרת הפעלת המצלמה ללא חיבור ישיר למקור מתח. סוללה כזאת אינה מהווה תחליף למקור מתח קבוע, אבל יכולה להיות שימושית כשרוצים לצלם ללא תלות בחיבור ישיר למקורות מתח ברכב. לדוגמה, לצורך צילום וידיאו מחוץ לרכב, אם לצילום נוף, נקודת ציון או בני משפחה, ואם לתיעוד נזק חיצוני לרכב.

 

משך פעולת הסוללה תלוי בהספק שלה, שנמדד במיליאמפר לשעה (mAh). ההספקים בסוללות השונות נע בטווחים עיקריים שבין 240mAh ל-1000mAh. ככל שהספק הסוללה  גבוה יותר, משך פעולה יהיה ארוך יותר.

8
מחיר ואחריות

מחירה של מצלמת רכב מתחיל ב-120 שקלים לדגם פשוט ובסיסי ביותר ועד לאלף שקלים ויותר לדגמים באיכות גבוהה שכוללים מגוון רחב של תכונות מתקדמות ומבית היוצר של מותגים מובילים.

על פי רוב, האחריות הניתנת למצלמות דרך היא לשנה.